Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
leuk topic man! ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
tanx.. Smile
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Vraag me af of een moderne aandrijfas ook onder een 140 te krijgen is. In essentie doen ze allemaal hetzelfde natuurlijk. Enige punten van afwiking zijn uiteraard koppelingen, ophanging en lengte... allemaal aan te passen.

Ik zie exemplaren voorbij komen met rubberen koppelingen (?), weet zo even niet welk type. De huidige as is dan wel voor veel euris hersteld, ingekort en gebalanceerd maar de boel klappert behoorlijk, zit ongetwijfeld in het schuifstuk, en dan ben je op gegeven moment weer aan de beurt (ruimte veroorzaakt meer ruimte door "winding-up"..)

Mogelijk zijn zelfs andere flenzen nodig, en zou het kunnen zijn dat deze zijn uit te wisselen op bak en as?

Bak is van 200/700 zijn, M46 met telleraandrijving, achteras is origineel maar met dikkere flens...
die met rubberen koppeling is onder andere van de laatste 240. ik heb zo'n complete as nog onder een 240 m47 1992 zitten, kom maar eens kijken/meten
ok, dat maakt het meteen weer makkelijker..! En diekan er, afgezien van lengtes, zo onder? Wat zijn de bevindingen van de nieuwe assen? Kruisstukken is iig altijd een probleem geweest...

wat overigens eea wel "verergerd" heeft is de overstap naar PU, alles is directer maar daardoor ook minder toegevelijk, voordeel van een niet draaiende achteras is de directheid bij remmen en optrekken (alhoewel het verplaatsen van de reactiearm-aansluitingen op de achteras van voor naar boven á la 2 serie zeker ook een verbetering zullen zijn, ook met standaard materiaal..). Maar dat "niet draaien" van de as betekent dat ie alles aan aandrijving teruggeeft.. en dat kan lekker bonken.. af en toe net een vrachtauto in een te hoge versnelling..

alles van voor '75 is bij mij ruis ;D

ik weet dus niet of hij er zo onder kan

bevindingen van nieuwe assen, al aardig wat in mijn handen gehad en nooit gezeik gehoord/gezien vanaf laten we zeggen '85 deze bewuste as heeft 2 ton gedraaid dus zo slecht zal die niet zijn Wink

maak even een schets met de afmetingen van je flenzen. gewoon in paint oid. doe er dan ook een blanco bij dan vul ik die in
kom wel langs, is niet zover, is handiger kijken, ik verwacht wel dat er andere flenzen in moeten, leuk die centrale moer..!, als ik de plaatjes moet geloven is het een ster vorm waar het rubber met 3 bouten op zit, en de as vervolgens daar weer met 3 bouten aan zit..

weet alleen niet of er 1 of 2 van die rubbers aan zitten, voor / achter..?

en dan het hele ding ophangen, ik hoop eerlijk gezegd met het middelste lager en huis op dezelfde plek, en anders helemaal namaken van de toch al custom-made versie die er nu ook onder zit, misschien past het voorste deel er zo wel in..

je weet ut niet..
bodemplaat van de 1 en 2 zal toch niet zoveel afwijken?

zit alleen een dik rubber van bak naar korte as
valt wel mee, eerder van vroege naar late 200's. Dat betekent dus een andere flens op de M46, das een beetje jammer want daar blijf ik liever van af, en zijn de splines wel eender..!? Is nou net het stukje as waar het meest aan verbouwd is.. :'(
de montageflens is zeker anders! zitten totaal 6 bouten in dat rubber. wacht anders totdat ik het spul er onderuit heb, kan misschien de flens mee...

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.006 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.119 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.117 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.822 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)