Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
jaja, snapte um al, gezien ende bestudeerd, qua vorm hoef ik niet de balk te wisselen. M46 is absoluut zwaarder, dus rubber 9 en 10 op het plaatje gaan niet werken, er moet een caliber M46 rubber tussen maar past nu niet ivm zijn beugel welke veroozaakt dat er teveel hoogte onstaat tussen bak en M40 balk. Een passend rubber welke past als een M40 versie maar dan zwaarder is de oplossing..

als er nou net geen merkgebonden exemplaar is wat dat kan opvullen kan ik ook eens bij de "rubberenmachinedemperwinkel" gaan snuffelen, of BAS trucks ed..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
zoiets dan maar..

heb net even wat stukjes Saxo opgehaald, staat er net een set nieuwe stalen Peug velgen in de doos, 7x17 ET48, zo jammer dat ik die niet eerder ben tegengekomen, volgens mij waren ze er nog net niet toen ik de huidige kocht..
Even recapituleren..

motorblok is B20B geworden met wat interne aanpassingen
ontsteking van een A
loopt op dit moment op de Stromberg, voorheen Weber 36/36, daarmee nooit gepingelt, alleen "iets" dorstiger, 2 gaten ipv 1

ik vermoed dat de centrifugaalgewichtjes niet goed meer werken. een B onsteking zou dus beter zijn, de juiste in feite, echter heb ik begrepen dat je daar niet makkelijk / niet aan komt?

kunnen de interne delen van een B in een A gebouwd worden? zijn de gewichtjes van een A aan te passen?

liefst behoudt ik de huidige behuizing omdat ie is aangepast voor de onderdeeltjes van de electronische ontsteking, gaten erbij en zo, was wat bewerkelijker dan de huidige setjes..

uiteraard het tijdstip, dat hangt ergens tussen B en A in, maar haalt eigenlijk niet veel uit, geen valse lucht oid, buiten het pingelen doet ie alles wat ie moet doen, hij trekt ook behoorlijk ondanks het "kleine" carburateurtje.. dan is het opeens geen "gewone 144" meer en gaan de liters er lekker door... pfff oh ja, dan pingelt dus niet..! het gebeurd bij deellast..
Je kan de hele bovenste helft vd verdeleras eraf halen en de B20B versie erop zetten.

Hier de procedure en tips: http://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20...m#Detailed CA Servicing
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
mooie beschrijving!

ok, maar nu nog de B verdeler vinden, er zijn heel veel A's verkocht, B's in NL veel minder..

wellicht zit het verschil um juist in de veertjes?!

met bovenstuk bedoel je het huisje? da's jammer want die is in de huidige verzaagd, maar er zitten meen ik slechts 2 schroefjes in de wand die het "interieur" vast houden.. maar dat kan natuurlijk worden over gezet van een B naar een A..

waarschijnlijk heb ik eea zelf veroorzaakt, in den beginne was het nodig om regelmatig de peilstok er uit te trekken, en dan liet ik daarmee enkele druppels in het smeerpotje lopen, maar sinds er electronica in zit kan ik me niet herinneren wanneer de verdeelkap er voor het laatst af is geweest, ja vorig jr zomer toen ik deze motor heb overgebouwd, maar geen slijtage of corrosie te zien.. maar dus ook geen smeeractie want het blok gebruikt niks.. en dus niet checken..
Het bovenstuk is de bovenste helft vd verdeleras. De as bestaat dus uit twee helften, bovenste helft zit met een kleine circlip vast op de onderste.
Maar ik had het verkeerd onthouden. De gewichtjes zitten aan de onderste helft, en trekken via de veertjes de bovenste helft opzij.

De onderste helft kan er ook uit, dan moet je de pen aan de voet vd as (gaat door de aandrijvingsnok) eruit halen.

Ik denk eigenlijk dat de veertjes het hoofdbestanddeel zijn vd centrifugaalvervroeging. Dat is wat mensen veranderen als ze de curve willen wijzigen. Nu nog de onderdeelno. vinden en een leverancier.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
ik heb ook net een oude opgezocht, idd,zo is het (uiteraard..) De huidige is erg oud en doet ook opgeteld ook al enige tonnen z'n werk, mogelijk zullen de scharnierpunten in de gewichtjes op zijn.. Ik heb de originele puntjes ontsteking nog, 60000km, dat maar eens vergelijken en om wisselen, is sowiezo een stap van oud naar "nieuw" en moet verschil maken.

Toch maar eens verder gaan met het ECU verhaal..
Ik wilde net zeggen.
Volgens mij kan je een hoop onnodig en of dubbel werk besparen door weer eens te kijken naar de MS-installatie.

;D dan hebben wij ook weer wat te lezen Big Grin
duurt ff voor er LPG- en MS-budget is, dat samen met de berichten over het materiaal etc. van het geen ik aanvankelijk wilde gebruiken..

ik rijdt ook maar weinig momenteel, en dit stukje vervangen kost een avondje werk..
update over de buitentemperatuurmetersensor..

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.004 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.110 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.097 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.771 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)