Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Intercooler inbouwen
#21
240Turbo84 schreef:bij scandcar te koop voor 499,-.

ja kijk je uit! dat is ex btw

liever bij europeantuning voor 570 INCLUSIEF btw
Antwoord
#22
Is je engels ok? Dan zou ik dit draadje op TB even lezen: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=216585 Hier staat alles wat jij wil weten om 250pk te halen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#23
M'n Engels gaat wel goed komen, zal het ff doorlezen!
@242 waar moet ik heen als ik langs wil komen? Smile
Het lijkt me wel kicken om redelijk wat vermogen te krijgen in de baksteen...
Antwoord
#24
dordrecht
Antwoord
#25
1. Intercooler monteren is niet echt moeilijk, maar zorg ervoor dat je echt een complete set scoort!!! Het beste gaat dat op Ebay USA, hier zijn ze redelijk schaars of incompleet etc. Als je echt 2 linker handen hebt: laten doen!
Resultaat met klein beetje opschroeven van je turbodruk: van 155pk naar 180pk en flink extra koppel. E200 ex montage

2. Ander uitlaatspruitstuk (1990+): doen icm de Ferrita uitlaat, resultaat samen misschien 10pk. E650 ex montage

3. Ander sportluchtfilter (K&N inleg is het enige wat ik zo vond): misschien 5pk. E75 ex montage (met 2 linkerhanden kun je dit prima doen)

4. Ander inlaatspruitstuk: misschien 5pk E35 ex montage

5. Andere turbo (bijv. van een 850T5): zo'n 20pk max met een (te?) hoge turbodruk. Afhankelijk van de staat van de turbo E250-E500 ex montage

6. Andere nokkenas: max 5pk, maar vaak bij de verkeerde toeren (bij 6000). Afhankelijk van de nokkenas E50 - E300 ex montage.

Zorg uiteraard eerst dat de motor in goeie conditie komt met een grote beurt, kleppen stellen etc voor je dit soort dingen gaat doen. En uiteraard geldt hetzelfde voor je ophanging /schokdempers etc.


Dit is ongeveer wat ik heb gedaan. Behalve meer pk's heb je vooral ook meer koppel en met e niuewe turbo pakt ie ook veel beter en sneller op.

Zowel de mechanische injectie, als de versn.bak en de koppeling kunnen zo'n beetje max. 225-250pk aan. Ik ben o.a. daarom gestopt, Anders dan moet je echt serieuze investeringen gaan doen.

Trowuens, goeie remmen en een sperdifferntieel is met 225pk ook een aanrader! Mijn voorremmen zijn plm standaard (gegroefde schrijven/gevlochten remslangen), maar zijn eigenlijk net te licht voor het vermogen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#26
met het laatste beginnen kan geen kwaad..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#27
@ ticcie

1. moet nog, valt me heel erg mee dat bedrag
2. moet nog (van welk type motor moet ik het uitlaatspruitstuk aanschaffen?) Waar heb jij je ferrita vandaan?
3. check (was 86,-) en merk weinig verschil
4. moet nog, maar welk type?
5. moet nog, zal er naar op zoek gaan. (jelmar)??
6. moet nog, is dit noodzakelijk??
Beurt lijkt me inderdaad gewoon een goed idee, de auto is al verlaagd maar met de originele schokbrekers (helaas geeft dit niet het gewenste effect en zal ik ook de shocks moeten vervangen)

Dit is trouwens het project :O) http://s1006.photobucket.com/albums/af18...G_0028.jpg
Sorry voor de mensen die erop staan....
Antwoord
#28
als je zaken als nokkenas combineert met aangepaste ontstekingstiming (door afstellen of andere verdeler) verlies je niet (veel) koppel op lage toeren.
Iedere losse modificatie is vaak niet zo veel pk, maar samen met betere afstelling en het gecombineerde effect krijg je wel meer winst. Zo is een felle nokkenas met standaard uitlaat misschien 5-10 pk (begrensd door standaard uitlaat bijvoorbeeld), en een freeflow uitlaat 10 pk, samen zal het wel meer dan 15-20 pk opleveren. Voorbeeldje, de cijfers heb ik allemaal verzonnen.
Zelf heb ik met de V-nokkenas nog volop koppel en trekt het zo lekker door dat je door op hoge toeren dat je de motor niet terugkent.

ALs je standaard remmen (in goede staat) niet voldoen, die platen achter de remmen weglaten, dan krijgen ze beter koellucht. Bij mijn 240 met ? pk geen enkel probleem om met flink beladen auto (4 mensen en volle tank en gereedschap) niet langzaam over de Nordschleife te rijden, en dat op een warme zomerdag. Ok, ik heb wel gegroefde ATE schijven voor, ATE Superblue vloeistof (iets hoger kookpunt) en van die staalomvlochten remslangen. Geen grote verbeteringen dus, allemaal bolt-on dingen die samen wel wat helpen.
Wat wel vaak is is dat de remvloeistof erg oud is, ik zie niet vaak auto's waar die netjes elke 2 jaar vervangen is.

Over die intercooler, als je voor een 2e handse erg veel moet betalen, bij KL-racing verkopen ze aluminium namaak intercoolers. Kosten ergens 200 euro. Niet dat je die meteen nodig hebt maar ik heb liever dat dan teveel uitgeven voor een afgekloven standaard ding. Let wel op, als je een complete kit kunt kopen, daar zit veel meer bij en reken dan inderdaad op prijzen zoals Ticcie schetst.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#29
kan alleen maar zeggen dat ik het met funs eens ben, in een kia cee'd met 270pk zitten rotzooien op de bank met k&n. pipercross erop en hoppa 276pk. zelfde bankafstelling, echt a la minute omgewisseld
Antwoord
#30
das ruim 2% meer vermogen :o
Is zoiets merkbaar dan?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Maten 245 intercooler. mikus 6 9.206 13 September 2015, 08:39
Laatste bericht: Karinsky
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.874 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  245 TIC met ruimtegebrek rond de ventilator/ radiator / intercooler - opstelling JohanW 12 10.185 8 April 2012, 20:17
Laatste bericht: JohanW
  Inbouwen LPG in een 245 TIC teygeler 4 5.365 2 October 2011, 20:34
Laatste bericht: skidje
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 6.168 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  intercooler bunne 28 17.820 8 February 2011, 12:31
Laatste bericht: patrick2wd
  Turbodruk met intercooler? pierpower 3 4.290 30 August 2010, 12:45
Laatste bericht: 242-turbo
  standaard intercooler ingebouwd inclusief overboostswitch !! TheSaint77 19 25.772 5 December 2009, 18:56
Laatste bericht: Ticcie
  afstelproblemen bij 245Turbo met intercooler turbod 2 2.924 22 September 2009, 20:07
Laatste bericht: edwin
  intercooler Erwin 244 turbo 6 5.908 1 July 2009, 07:51
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)