Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn groene 144 uit 1973 en ik (uit 1983)
Ik heb al ens een pomp gewisseld onder de auto, motor aan de voorkant een beetje gelift en opgehangen aan een balkje rustend op de spatbordranden, gaat net = net genoeg.. ..en dan liever een pakking uit 1 stuk..

Ik verwacht trouwens eerder je achterste krukaskeerring..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Deze man doet het op een vergelijkbare manier:

http://cleanflametrap.com/oilpan/

Wel een 240, maar ik denk dat de algemene zaken wel hetzelfde zijn Confusedmile:
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Dank allen voor de tips.

@Rubicon: Ziet er wel ingewikkelder uit dan ik had gehoopt. Aan de andere kant ziet mijn B20 er simpeler uit dan zijn motorblok :tongue:.

Jambon schreef:Ik heb al ens een pomp gewisseld onder de auto, motor aan de voorkant een beetje gelift en opgehangen aan een balkje rustend op de spatbordranden, gaat net = net genoeg.. ..en dan liever een pakking uit 1 stuk..

Ik verwacht trouwens eerder je achterste krukaskeerring..

Ik weet niet of de achterste krukaskeerring ook achter in de motor zit, maar de lekkage lijkt zich vooral aan de voorkant te bevinden, en alleen de Carterpan is nat van de olie.

Misschien zaterdag eerst blok maar eens goed schoonmaken en kijken waar het precies vandaan komt, maar zoals ik al zei: lijkt ergens onderaan en over de hele lengte van de motor, maar meer vooraan dan achteraan.
Antwoord
Ok, voorste keerring, hoor je weinig, kan dan ook de pakking van het distributiedeksel zijn..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Olie loopt al snel ergens anders heen als waar het lek is, zeker met de rijwind erbij. Dus zeker voordat je gaat sleutelen alles eerst goed schoonmaken en kijken waar het probleem is. De voorste keerring is niet zelden lek, daarvoor bestaat er ook een simmerring oplossing ipv de originele vilten versie. Maar dan moet het distributiedeksel ook verwisselt worden met kans op lekken bij de carterpan en met gemonteerde carterpan amper te centreren. En als het vlak van de ring op de krukas waar de dichtring over loopt ingevreten is, wat vaak het geval is (desnoods vervangen), zal zeker een simmerring niet lang dicht zijn.
Antwoord
Viltring achter de poelie is ook altijd een verdachte, check de binnenkant van je rechtervoorwiel eens... vettig?
Antwoord
Handig die kennis hier, allen bedankt.
Eerst maar eens vaststellen waar het precies vandaan komt en hopen dat het niet een te ingewikkelde locatie is. Ik ben bang dat ik dan kennis, sleutelruimte en gereedschap te kort kom.
Ik had gehoopt dat hij het nog een jaar zonder al te grote problemen zou volhouden.
Antwoord
Als het alleen de vilten keerring voren (achter de poelie) is, zou ik dat "niet een te ingewikkelde locatie" en "zonder al te grote problemen" noemen, die is makkelijk te vervangen. Hopelijk is dit dus bij je het geval.
Viltring nooit droog monteren, eerst goed in olie laten weken zodat hij volgezogen is met olie anders verbrand hij de eerste kilometers al meteen. In het begin loopt er eventueel iets van deze olie uit maar beter dat dan te weinig olie en het geheel weer opnieuw moeten doen.
Antwoord
Zo dat is lang geleden zie ik, wel elke dag meegelezen op het forum, maar niet gepost. Eerst maar eens even een update.
In April heb ik een Daily Driver gekocht zodat de 144 wat ontlast kon worden, de olie lekkage werd te erg, en de uitlaat was ondertussen zo door gerot dat ik het gevoel had dat hij er elk moment compleet onder vandaan kon vallen.
Wegens drukte kon ik er echter niet veel aandoen en heeft het arme beestje een maand of 3 stil op de parkeerplaats gestaan. Toen na 4 maanden o.i.d mijn DD de geest gaf, en wij eindelijk klaar waren met het opknappen van de gang, ben ik er maar weer eens mee bezig geweest. eerste een andere uitlaat er onder, en de olie vervangen door 20w50 (een tip van een P1800 eigenaar). En zowaar de lekkage is bijna compleet weg. Echt lange afstanden perst hij er nog een paar druppels uit, maar ik kan weer naar mijn werk heen en weer (Groningen - Assen, ong 75 km per dag) zonder een druppel lekkage. ( en ja ik heb door dat het maar een tijdelijke oplossing is en ik nog een keer een aantal pakkingen en/of een viltring moet gaan vervangen).
In de aantal maanden stilstand heeft hij echter een nieuw probleem ontwikkeld. Als hij een aantal uren stil heeft gestaan, wil hij nauwelijks starten. Normaal startte hij altijd vrij snel (op LPG), nu moet hij eerst flink door starten, en vaak moet ik hem even op benzine zetten, en zodra hij aanslaat kan ik hem weer op LPG zetten (hij heeft nog nooit fatsoenlijk op benzine gelopen, vandaar het snel overschakelen) en blijft hij ook prima lopen. Als ik hem dan weer uit zet start hij daarna ook gewoon meteen. Het lijkt wel of hij moeite heeft om brandstof bij de motor te krijgen.
Een ander puntje wat er waarschijnlijk los van staat; i.p.v. 1 op 7.5 loopt hij nu 1 op 8.5, al kan dat ook te maken hebben met het feit dat ik nu meestal maar max 90 a 100 rij i.p.v. 110 a 120.

Nou ja als iemand enig idee heeft waarom hij moeite zou kunnen hebben met starten na een paar uur uit staan, hoor ik het graag. (En ik zal eens proberen om ook wat actiever mee te posten op het forum)
Antwoord
In een B20 hoort ook 20W50, dus dat is een goede keuze geweest.
Die olie is wat dikker dus sijpelt minder makkelijk langs de keerringen. Dat het wat dikker is merk je dat de startmotor de boel wat langzamer rond krijgt.

Ik weet niet welke verdamper je hebt, de mijne krijgt volgens mij ook lastig de LPG bij de motor. Door eerst een keer het contact op II te zetten (nog niet starten), even naar 0 en dan pas starten en slaat hij in 1x aan.

Verbruik is erg gerelateerd aan de snelheid dus dat zou heel verklaarbaar zijn. Ook de harde wind van afgelopen tijd heeft veel invloed heb ik gemerkt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 800 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 220.356 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.187 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe groene 244 ‘79 244w 17 10.293 27 October 2020, 22:03
Laatste bericht: 244w
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 14.763 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 189.388 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 108.239 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 60.721 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.594 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 43.728 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)