Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
weer eentje erbij, even voorstellen dus --FOTO UPDATE--
Ik heb vandaag contact gehad met de monteur. Hij kwam op mij goed over. Hij woont vlak bij me, ik kan de auto 's avonds bij hem brengen en hij rijdt hem dan naar de garage (a.s. dinsdag). Scheelt mij weer snipperuurtjes. 8)
Hij gaat er serieus werk van maken; compressie meten, motor schoonspuiten en dan kijken waar de olie vandaan komt en hij had nog een flink aantal ideeen. Dus ik heb er tot nu toe een goed gevoel over en hopelijk blijft het bij het vervangen van een klepdekselpakking o.i.d.
Als ik in ieder geval maar weet wat het probleem is, dan zijn we in ieder geval een stap verder. :?
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Sander van Buiten schreef:Dag Erik en Harry,

Volgens mij mis je daar niet veel aan.......ben daar twee keer (ook op aanraden van Staal) geweest met de 240 en de 264. Ongeinteresseerd en duur.

Groeten,

Sander

Dank Sander, 'ongeintresseerd en duur' zijn bij mij doorslaggevend om er niet naar toe te gaan.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Hoi Erik,

Even uit mijn hoofd, volgens mij heb je op dit forum al eens de tip gehad om de carterventilatie via een pot te laten lopen.(van Bozzma ? )
Omdat ik er verder niets meer over las dacht ik dat het opgelost was met die oliebende...

Ik kan je vertellen dat ik zelf ook al 2 jaar rond toer met een pot naast de motor om de oliewaas op te vangen die de slang van de carterventilatie anders in je inlaatspruitstuk "hoest".
Sindsdien is het blok gevrijwaard van olielekkage terwijl het er voorheen zeer zorgelijk uitzag en vooral vies.

Lees deze berichten nog even terug want de waarschuwing over op hol slaande diesels is zeker niet uit de lucht gegrepen!!!!!!
Ik heb zelf eens de motor op hol gehad van een flinke dot WD40, je weet niet wat je hoort , een turbine van een vliegtuig is er niets bij.

Ik denk dat het in jouw geval zeker bij de klepdekselpakking of genoemde tip kan blijven.

succes, Jan
Antwoord
240diesel schreef:Hoi Erik,

Even uit mijn hoofd, volgens mij heb je op dit forum al eens de tip gehad om de carterventilatie via een pot te laten lopen.(van Bozzma ? )
Omdat ik er verder niets meer over las dacht ik dat het opgelost was met die oliebende...

Ik kan je vertellen dat ik zelf ook al 2 jaar rond toer met een pot naast de motor om de oliewaas op te vangen die de slang van de carterventilatie anders in je inlaatspruitstuk "hoest".
Sindsdien is het blok gevrijwaard van olielekkage terwijl het er voorheen zeer zorgelijk uitzag en vooral vies.

Lees deze berichten nog even terug want de waarschuwing over op hol slaande diesels is zeker niet uit de lucht gegrepen!!!!!!
Ik heb zelf eens de motor op hol gehad van een flinke dot WD40, je weet niet wat je hoort , een turbine van een vliegtuig is er niets bij.

Ik denk dat het in jouw geval zeker bij de klepdekselpakking of genoemde tip kan blijven.

succes, Jan

Jan, bedankt voor de waarschuwing. Ondanks de goede uitleg van Bozzma durf(de) ik het zelf niet aan om met de carterventilatie aan de slag te gaan. Ik laat dit liever aan een goede monteur over en hopelijk heb ik die nu gevonden.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Hoi Erik ,

Ik kan me jouw vrees wel een beetje voorstellen, zelf begin ik ook pas aan iets als ik het zie zitten.
Alleen denk ik niet dat een monteur die voor een baas sleutelt snel een oplossing zal creeren in de vorm van een pot die de carterventilatie-olie opvangt.

Vooropgesteld tenminste dat het door dit euvel komt.
De professional zal zeggen dat de verhoogde olie-uitstoot door de carterventilatie te wijten is aan motorslijtage en al snel aan een cpl. of deel-revisie denken.

Mocht je nog intresse hebben in een foto van mijn carterventilatieolieopvangpot dan wil ik die met alle plezier posten.
Overigens hoor ik graag hoe je verder vaart met je diesel.

succes ,groetjes Jan
Antwoord
Jan,

Ik zou erg graag foto's van je pot willen zien. Ik kan me er moeilijk een beeld van vormen namelijk.
Door de info die ik via dit forum ontvang, heb ik wel een beter beeld van de eventuele oorzaken van het probleem en daardoor kan ik ook beter inspelen op de situatie. Dinsdag wordt er eerst een diagnose gesteld en dan wordt er besloten welke behandeling wenselijk is.
Ik ben al bij een aantal bedrijven geweest en als het aan hun lag, zat er al een andere motor erin. En als ze dit zeggen zonder dat ze de auto uberhaupt hebben bekeken, kunnen ze van mij de (carterventilatie)pot op.
Dit gevoel heb ik bij de monteur die ik nu heb 'ontdekt' niet. Hij wil er eerst serieus naar kijken en heeft het woord 'revisie' nog niet eens in de mond gehad. Maar het is afwachten natuurlijk. Belangrijkste is dat het probleem wordt opgelost, zodat ik me weer kan richten op de leukere projecten.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Hoi Erik,

Ik had je verzoek even gemist maar ik zal zsm een foto maken en posten van de pot met slangen.
Antwoord
Dat is prima, Jan Big Grin
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
He he ,
Eindelijk even geen regen wel daglicht en tijd, de foto's van de carterventilatiepot.

[Afbeelding: P8020022-1.jpg]

[Afbeelding: P8020021-1.jpg]

Erik, zoals je ziet loopt er vanaf de carterventilatie op het kleppendeksel een slang naar beneden de pot in.
De olienevel kan in deze pot bezinken / neerslaan.
Vanuit de pot loopt de andere slang dan weer naar de zuigaansluiting van de inlaatkant van de motor.

Ik heb de pot er al weet ik niet hoe lang bij hangen en heb hem nog nooit hoeven legen , de neerslag van olie valt dus erg mee.Dat had ik trouwens zelf niet verwacht want de zijkant v.d. motor zag er niet uit vanwege die oliezooi.
Maar ja een paar druppels olie per rit kunnen uiteindelijk toch een smeerbende veroorzaken.

Maak je verder niet druk over alles wat je op de foto ziet en niet bij jou aanwezig is want dat zijn ook zelfbouwoplossingen voor dure reparaties.

De pot zelf is gemaakt van een oud oliefilter van een truck, daarop zit een deksel gelast met 2 stukjes pijp voor de slangen.
De slang is gewoon universeel koelwaterslang van de automaterialenzaak.

Je kunt de pot ook maken van een plastik fles waar je de slangen gewoon door 2 geboorde gaten infrot, (als je dan een petfles neemt kan je ook nog zien of hij vol raakt en of de olie er met wolken inkomt.)

Mocht je daar baat bij hebben kan je altijd nog voor elegant gaan....

groet Jan
Antwoord
Bedankt voor de foto's, Jan. Dat maakt een hoop duidelijk en eigenlijk ziet het er best cool uit 8) .

Helaas ziet het er voor mijn dieseltje minder uit, met een carterventilatiepot red ik het helaas niet meer.
Zie http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.p...9&start=80.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Weer een 245! jero 2 152 11 December 2024, 19:18
Laatste bericht: Marc1970
  Weer een 245! jero 0 131 10 December 2024, 20:00
Laatste bericht: jero
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 155 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 354 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 573 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 699 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 747 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 12.936 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.019 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 642 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)