Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Goed de winter door
#21
345GLS schreef:Als je dit spul haalt, laat je dan wel even adviseren door het personeel........
Hij is al vaker genoemd op het forum: carclean.nl. Indien nodig kun je een afspraak maken, zodat er iemand eens een stukje lak onder handen neemt om je van een passend advies te voorzien. Kost je niets, behalve een rit naar Berkel en Rodenrijs. En de keuze is " iets" breder dan Mequiars.... Weinig bedrijven meegemaakt waar de service van het niveau van deze zaak is.
En ik heb er een kleine verslaving aan over gehouden.....
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#22
Nog wat boekenwijsheid. Naar mijn ervaring helpt het enorm als je van bepaalde processen een beetje doorhebt wat er zich afspeelt, zodat je effectieve tegenmaatregelen kan nemen.

OK, het beslaan van ruiten. Dat is irritant, met name in de herfst en winter als het buiten lekker regenachtig is. De situatie is als volgt. Lucht kan een bepaalde hoeveelheid water bevatten in dampvorm. De hoeveelheid waterdamp in de lucht wordt uitgedrukt als de relatieve luchtvochtigheid. Als de lucht de maximaal mogelijke hoeveelheid waterdamp bevat spreek je van 100% luchtvochtigheid. Meer waterdamp kan de lucht niet bevatten. Het probleem is nu dat de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht kan bevatten afhangt van de temperatuur. Hoe lager de temperatuur, hoe minder waterdamp kan oplossen. Stel dat je begint met een pakket lucht van 30 C en 50% luchtvochtigheid. Bij 10 C is dezelfde hoeveelheid damp aanwezig, maar doordat de lucht minder "vochtopnemend vermogen" heeft bij lage temperatuur, stijgt de relatieve luchtvochtigheid tot bijvoorbeeld 80%.

In de winter zijn de ruiten van je auto erg koud. Als het buiten flink vochtig is, heeft de lucht bijna zijn maximale hoeveelheid waterdamp opgenomen. Nu ga je in je auto zitten (afgesloten ruimte) en ga je je eigen, warme en vochtige damp toevoegen aan de lucht (adem en zweet). Als het echt koud is, zal bij het afkoelen van je adem meteen de luchtvochtigheid van je adem boven de 100% komen: de waterdamp condenseert en je ziet een ademwolkje.

Nu gaat de lucht in de auto langs de ruiten bewegen. Als de ruiten goed koud zijn, dan koelt de lucht lokaal (tegen de ruit) sterk af, zo sterk dat je over de 100% luchtvochtigheid heengaat. Er ontstaat condens die (meestal) neerslaat op de ruit. Gevolg: beslagen ruiten.

Dan nu: mogelijke remedies. Oplossing 1 is om de ruit te verwarmen, bijvoorbeeld met draden (achterruit) of met een blower met warme lucht. De warme lucht heeft een lage relatieve luchtvochtigheid, dus eventuele condens kan makkelijk weer verdampen: de ruit "trekt open". Andere mogelijkheid: airco inschakelen. In een airco wordt de lucht sterk afgekoeld. Vochtigheid condenseert in het AC systeem. De resulterende lucht door de verwarming halen en je hebt knetterdroge, warme lucht. Daar kan geen condens tegenop! De truuc is dus om relatief droge, warme lucht naar de ruiten te leiden. Let dus op dat je niet te lang met "recirculatie" rijdt! Door de adem van de passagiers neemt de luchtvochtigheid snel toe en krijg je last van condens. Tevens is het van belang om eventuele klamme lucht uit het interieur te laten. Je kan een raampje op een spleetje zetten: de klamme interieurlucht verdwijnt en wordt vervangen door droge, warme lucht uit de verwarming. 240s hebben een rooster onder de achterruit (meen ik), zorg er dus voor dat dat schoon is.

Het neerslaan van condens is makkelijker als er zogenaamde kristallisatiekernen aanwezig zijn. In de praktijk zijn dat verontreinigingen, zoals tabaksdeeltjes, en vettige (roet)deeltjes op de ruit. Dus inderdaad: een zeer schone (voor)ruit beslaat veel minder snel dan een vettige. Dus ontvetten is de boodschap! Je kan het proberen met afwasmiddel (hoewel mijn ervaringen wisselend zijn, ik heb het ook voor mijn motorhelmen geprobeerd en in de auto maar in het algemeen ben ik niet kapot van het resultaat). Er zijn ook middeltjes in de handel die met name op de oppervlaktespanning van water werken, zodat druppels niet makkelijk kunnen hechten aan het glas. Ik heb zo'n product gebruikt, het werkte goed tegen het beslaan maar het liet wel een soort viezige waas achter, die ik wat storend vond.
Antwoord
#23
Extra tip, kijk uit met een lege accu ! B.v. licht aan laten staan of te ver leeg gestart.
Aansluiten van een andere auto kan explosiegevaar opleveren van wege de grote stromen !

Oplossing:
1. Van de te starten auto 1 pool losmaken, starten en daarna de pool weer vast klemmen. Enige vonken zijn hier onvermijdelijk.
2. Zet de minpool niet op de accu maar op het blok zodat de stroom niet direct op de lege accu staat.


Ook nog bij korte stukken rijden. Schaf een druppellader aan die je 12 uur voor je gaat rijden erop zet. Kost niets maar houd je sccu moeiteloos in goede conditie.

[img][/img]
Antwoord
#24
danielk schreef:Zat aan een pompje te denken om op te nemen in het koelsysteem, maarja dat is natuurlijk kansloos want de thermostaat is gesloten.

Een geluk dat de thermostaat dicht is anders wordt je moeizaam opgewarmd water door de radiator gekoeld...maar motor en warmtewisselaar binnen zitten in hetzelfde systeem.

Dus onder de motorkap aan het schutbord een bypas met klep en motor: Als water is +40gr klep open en motor lopen zodat je interieur wordt verwarmd.
Hoewel ik me ook voor kan stellen dat je zegt verwarming aan is pomp aan want circulatie is altijd beter dan stilstand.

Ik weet alleen niet wat er zonder bypas gebeurd, b.v. dat het water langzamer gaat stromen....


[img][/img]
Antwoord
#25
waar krijg je glassex met kalk?
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#26
ruuds70 schreef:waar krijg je glassex met kalk?

die heb ik ooit (want je doet als particulier eeuwig met zo'n blik..) gewoon bij de betere automateriaalzaak gehaald, die ook proffesioneel materiaal verkoopt. Ik kan het alleen op het net niet meer vinden. Wellicht biedt "Glassex.com" antwoord..

ik heb het uiteindelijk voor het eerst gezien bij Volvo van Roosmalen bij het afleverklaar maken van nw auto's..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#27
danielk schreef:Geen idee wat die spiraal opwarmt van die zogenaamde motorwarmte, maar t koelwater wordt iig niet warm en ding verbruikt wel 300 watt haha. Heb in Duitsland nog een Diesel staan, ook met motorverwarming en daar voel ik ook geen warm koelwater. Misschien warmt dat ding de olie in de carterpan op? Ik niet snappen.

Iig heb ik de motorverwarming afgekoppepeld, want ik kwam een 230 stekker tegen in t interieur. Kleine 230V kachel gekocht. Timer ertussen en smorgens doet die 20 minuten voorverwarmen voor ik wegga haha. Werkt prima.

er zijn voorverwarmers voor de olie ook, die werken iig altijd op 220. Je kunt "verwarmen" natuurlijk op 2 manieren benaderen..

1 ik wil het zelf niet koud hebben
2 hoe eerder de motorolie op temperatuur, des te beter voor de motor.. (en die warmte wordt ook aan het water doorgegeven middel geleiding, zij het in beperkte mate..)
(3 beide..)

de versie die ik heb gezien zijn de moderne "lunchtrommeltjes" welke in de koelwaterleiding gemonteerd worden, (programeerbaar, afstandbediening etc.), de voorloper die hier nog wel eens langs komt, zo'n grote. Dan de "dompelaar"op 220 die in een vriesplug komt te zitten, of een "doos" welke tegen het blok of carter gemonteerd wordt. Ik verwacht wel dat de 220 versies de hele nacht ingeschakeld moeten zijn... net als bv brandweerauto's en de diesels die sprinklerinstallaties op temperatuur houden, die laatste zijn 24-7 warm..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#28
danielk schreef:Kansloos bij een verbruik van gemiddeld 300watt haha.

tja, die dingen komen nog uit de tijd dat het niet uitmaakte, iedereen had immers ook van die blikken straalkacheltjes in huis...

met een beetje huisvleit, enkele 12V halogeenspotjes (met electronische trafo..) op een plankje onder het carter, heet zat maar veel lager verbruik..

(heb r 1tje onder de winterwaterschaal in de tuin voor de pietjes..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#29
Jambon schreef:tja, die dingen komen nog uit de tijd dat het niet uitmaakte, iedereen had immers ook van die blikken straalkacheltjes in huis...

Ik heb op dit forum 2 a 3 x geschreven hoe je de standaard(dompelaar) verwarming moet gebruiken. De orginele is 500W en de lijst is van een Zweedse Universiteit....
1. Het is ALTIJD goedkoper en beter voorverwarming te gebruiken onder -10
2. De dompelaar is vooral voor de motor...
3. Zeg even 30 min 0-10gr, 60 min -5-0gr en 90min -5--10gr....

En de lijst gaat over de CO2 uitstoot, ik zou hem vooralgebruiken om slijtage te verminderen door eerder op bedrijfstemp te zijn....
[img][/img]
Antwoord
#30
abbabak schreef:Ik heb op dit forum 2 a 3 x geschreven hoe je de standaard(dompelaar) verwarming moet gebruiken. De orginele is 500W en de lijst is van een Zweedse Universiteit....
1. Het is ALTIJD goedkoper en beter voorverwarming te gebruiken onder -10
2. De dompelaar is vooral voor de motor...
3. Zeg even 30 min 0-10gr, 60 min -5-0gr en 90min -5--10gr....

En de lijst gaat over de CO2 uitstoot, ik zou hem vooralgebruiken om slijtage te verminderen door eerder op bedrijfstemp te zijn....

dat dus....
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Koplampreflector vevangen. Goed zelf te doen? pierre 17 16.463 11 June 2013, 22:24
Laatste bericht: grijzev70tdi
  Help onze volvo 244 de apk door! ToTalTim 27 19.183 6 February 2012, 15:26
Laatste bericht: 242-turbo
  Een auto die al 8 maand stilstaat: is dat wel goed voor de motor? joopdepoop 5 4.944 11 March 2010, 08:52
Laatste bericht: oga244
  Krijg me radio niet goed vast Sjaakie 5 4.869 6 July 2009, 21:08
Laatste bericht: erik
  Aandrijfaslager trilt, rammelt, vervangen door 740 unit? Mouch 1 3.233 15 March 2007, 23:32
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)