Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KdFi stand-alone EMS 249 euro !
Ik mocht van Jelmar ook al niet lelijk meer doen ;D

Waar het om gaat is dat je met Bosch (of een ander systeem) geen baas bent over je eigen motor. En mensen die kiezen voor een dergelijk systeem willen dat juist wel. Die gooien Bosch dus... Nou, je kent het verhaal.

Bosch heeft samen met de fabrikant het spul dusdanig dichtgetimmert dat storingzoeken behoorlijk lastig is gemaakt zodat garagehouders met dure diagnose apparatuur dikke rekeningen kunnen blijven sturen. Commercieel gezien zit het puik in elkaar. Ga maar na, wat doe je met je auto als hij niet wil starten en je hebt geen uitlees apparaat in de buurt ? Duwen ? ANWB bellen ? Fietsen ?

Technisch gezien is het dus iets minder. Want zelfs de garagisten hebben last met storingzoeken. Zeker als de storing "soms" voorkomt. Datalogfunctie ? Whoehahaha ! Het komt vaak neer op deel voor deel vervangen. Uiteindelijk krijg je een rekening voor een management systeem dat is vervangen terwijl de voetpakking van de injectie valse lucht gaf waardoor het diagnose lampje aanging en de motor vervelend liep.... Is serieus voorgekomen binnen mijn familie. En er is nog betaald ook.

Mocht er nou wat veranderen in de motor waardoor deze wat meer of minder brandstof nodig heeft dan zou het leuk zijn als we dat konden aanpassen. Maar vergeet het, de kenvelden zitten op slot. Zo kan de man achter de Bosch-laptop dus ook weinig meer doen (al kwam ik laatst een trim-feature tegen..). Daarintegen kan ie ook weinig verknoeien :Smile Ik begrijp het allemaal wel. Maar handig is het niet.

En vergeet niet dat de meest betrouwbare auto's op deze planeet geen Bosch systemen hebben maar Denso.

Dus... Bosch... Over de rechter schouder. Of linker. Hoe jij het wilt. Ow.. De behuizing is wel aardig. Daar kan dan mooi het nieuwe systeempje in. Gaan nu je ogen open ?

Luister, voor ultra standaard auto's is dit natuurlijk helemaal niets. Voor mensen die met een Diesel 5000 kilometer per jaar rijden ook niet. Echter de turbo's die wat meer zouden willen zonder dat de ontsteking uitschakelt boven een bepaalde turbodruk... En dan niet te vergeten LPG. Hoe kan je nou een complexe carburateur met een mengstukje vergelijken ? En dan is de carburateur al een sterk verouderd ding dat ook al niet best werkte.. Hoe kan je je dan een mengstukje laten aanpraten ? Werkt uitstekend m'neer ! Net onbelast afgesteld, was niets mis mee. Veilig ? Ja hoor ! Een anti-backfire klep gemoneteert hoor ! Dan horen we de klap wel, maar dat geeft dan niets hà? Tot ziens hoor m'neer ! Veel plezier ermee !

;D
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
om nu meteen Bosch zo af te schilderen gaat me net wat ver. als je de moeite in een Lh of motronic systeem steekt kom je weldegelijk ver. LH dichtgetimmerd? even met de schroevendraaier het kastje openwrikken en de eprom lezen, aanpassen (wat nu nog maar beperkt kan) en weer erin. natuurlijk, dat is niet zo makkelijk als met MS, en nu is het hele LH tunen nog best in de kinderschoenen. Minder mogelijkheden en bepaalde begrenzingen. maar wel een uitdaging. De AFR waardes bij mijn wagen waren gewoon goed. weinig op aan te merken.

als het wat serieuzer gaat worden ga ik voor genoeg sensoren zodat ik direct kan zien of LH iets geks doet, das wel nodig.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
"Luister, voor ultra standaard auto's is dit natuurlijk helemaal niets. Voor mensen die met een Diesel 5000 kilometer per jaar rijden ook niet. "

ik hoef niet te luisteren, jij moet lezen, in mijn reactie gaf ik ZELF al aan dat het sys. voor mij niet van toepassing is.
ik gaf ook aan het een interessant topic te vinden en dat verklaard dus mijn "deelname" aan dit topic.
ook al heeft een topic niet direct betrekking op je eigen vervoermiddeltje, het kan toch leuk zijn om je kennis wat op niveau te houden / brengen door het lezen van jouw ervaringsverslagen.

dat het topic op deze manier vervuild heb je mede aan jezelf te danken volgens mij.
de techniek is meer dan leuk / nuttig / interessant maar het ondertoontje doet wat storend aan......

Antwoord
Voor een carb auto of K-jet lijkt me dit zeer mooi.
Op mijn auto zou ik het niet gauw zetten, no offence! Het is een mooi systeem.
Misschien wel weer met hele wilde vermogensplannen, maar dat ben ik niet zo van plan.. LH kan mijn vermogen goed ondersteunen hoop ik..

Ik heb nog een K-jet wagen staan.. wie weet!
760 | Groen | Snel
Antwoord
240diesel schreef:.....................................

Laat ook maar.....

;D
Antwoord
Heftige reacties inderdaad.. ontploffende motoren...gaten in de zuigers..turbo's die het lpg het hele inlaatsysteem inblazen terug de verdamper in!?

Natuurlijk ben ik een nono op dit gebied, maar inmiddels wel al wat ervaring rijker. Aangezien het mengstuk netjes onder de gasklep zit en tevens zelf ook geregeld wordt door een extra gasklep in het mengstuk zelf zal het allemaal wel meevallen met explosiegevaar. Daarbij is de motor geheel gereviseerd en totaal voorzien van nieuwe pakkingen etc. Ik wil verder niet in herhaling vallen, maar het klonk naar mij idee iets te fel om geheel geloofwaardig te zijn...een goed reclame verhaal kwam dan ook heel even in mij op ;D

De afstelling die Kaasie heeft gedaan is op benzine. We hebben het LPG gedeelte zelf niet op de rollerbank getest door tijdgebrek. Op benzine is de afstelling nu ook goed. LPG is binnenkort aan de beurt.

Daarbij wil ik nog even vermelden dat eventele asocialiteit door rijden met een mogelijk te hoge uitstoot wel een beetje hypocriet is als je zelf bezig bent vele pk's extra uit een motor te persen. Ga me niet vertellen dat het verbruik, lees uitstoot, hierbij gunstig is. Daarbij moet je als je problemen hebt met uitstoot uberhaubt stoppen met volvo rijden, want zo schoon zijn deze oude bakken uberhaubt niet echt.... Wink
Antwoord
Een aantal fouten die je daar maakt...

Ten eerste: je kan wel veel PK's uitpersen, maar als je ze niet gebruikt, voer je de brandstof niet toe en stoot je dus ook niet de bijbehorende gassen uit.

Ten tweede: Ik heb al geprobeert uit te leggen dat onverbrande LPG veel schadelijker is al broeikasgas dan CO2. Mijn Volvo loopt gewoon netjes lambda=1 bij stationair en deellast, iets rijker onder vollast. LPG is van nature een CO2 vriendelijkere stof dan benzine. Dit effect van LPG in de atmosfeer is qua schadelijkheid werkelijk met een factor van dik boven de 100. Dus wij allemaal in zijn 5 met 80 en daar kom jij voorbij.... Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, maar denk daar eens over na als je wilt ?

Ten derde: Naar Amerikaanse maatstaven zijn onze motoren wel relatief schoon omdat de verbrandingstemperaturen laag zijn als gevolg van de lage compressieverhouding. Bij de turbo's gaat dit verhaal niet helemaal op. Maar de ander motoren stoten naar verhouding erg weinig NOx uit hetgeen verantwoordelijk is voor O3 in de lucht, ofwel OZON. Ozon is giftig voor mens en dier en men noemt dit ook wel SMOG. Smog komt voor bij zeer warm weer. Vandaar dat het in Amerika problematischer is dan hier. Vandaar dat de lagere efficientie daar voor lief wordt genomen. Een kat monteren is natuurlijk een goed idee, maar met een rijk lopende benzine / LPG installatie zal deze zichzelf vebranden. Het is dus zaak eerst de basis voor elkaar te hebben.

Ten vierde: Je hebt dus een soort mechanische LPG injectie. Als je dat onder geschetste omstandigheden goed krijgt (rijk bij vollast, lambda=1 onder deellast) dan heb je echt wat moois in handen. Een mengstuk onder de gasklep vindt ik helemaal bijzonder. Omdat de venturi werking bij weinig gasklepopening dan teniet is gedaan en de motor aan de verdamper staat te trekken. Bij vollast is er geen trek maar wel venturi werking. Als je weet dat luchtweerstand in het kwadraat loopt met de snelheid dan krijg je volgens mij een rare uitkomst op dit geheel. Lees: onvoorspelbaar.

Nu u weer. Het is mij niet om een complete discussie op touw te zetten, maar we moeten de feiten wel even op een rijtje hebben.

Mijn kruistocht is een beetje deze:

Maak nu toch eens inzichtelijk wat de motor doet. We staan te mieren om klepspeling, kopen goede olie, bij een beurtje vervangen we de bougietjes en stellen we de ontsteking af met een timinglight.... Maar het mengsel laten we steevast links liggen.

Monteer nou eens een fatsoenlijke lambda-meter. Kijk dan eens of je het netjes afgesteld krijgt. Er zijn LPG systemen die netjes afgesteld staan, ze bestaan. Als je nou eens met die info op de proppen komt voor je zegt "met mijn auto is helemaal niets mis !" Het hele verhaal is: een rijk lopende auto loopt vreselijk lekker. Bij benzine heb je dan echter binnen 5000 km al je dopes in de olie kapot, heb je wash-down van de oliefilm op de cilinderwand en is de motor na zo'n 60-70.000 km eigenlijk versleten. De Volvo heeft welliswaar een beetje Amerikaanse eigenschappen: gaat wel kapot, maar blijft gewoon doorlopen, maar het niet echt wat je wilt. Rij je te arm, dan zit je dus weer met andere gassen die je niet wilt uitstoten, zuigers die uit gaan zetten door de hitte en gaan vreten, in het slechtste geval detonatie. De kleppen worden zwaarder belast, net als de koppakking. Kortom: je wil precies goed zitten qua mengsel. Ik kan met sommige motoren het omslagpunt voelen als ik boven de lambda=1 kom. Je zou bijna zeggen dat ik geen lambda-meter nodig heb. Maar die heb ik wel nodig, anders kan ik het mengsel niet op dat punt krijgen. Dan flapt het alle kanten op.

Kijk even op de site van Tech-edge. Die hebben erg leuke: http://www.wbo2.com. Zijn een stuk betrouwbaarder dan Innovate Motorsports. Laat zien dat je er serieus mee bezig bent. Ik kan dit niet vaak genoeg vertellen.

Nog een leuk verhaaltje, of eigenlijk niet....: Er was een man die spullen bij mij wou kopen. Uiteindelijk was het toch te duur. Ging niet door. Hij er een mengstuk op gezet. Het ging om een dikke Amerikaan. De duurste mengstuk installatie erop (IMPCO). Krijg een maand later een mailtje: ding loopt super ! Hij had wÃÂl een wideband lambdasensor.

Spreek hem een half jaar later weer. Ging over zijn vakantie. Had ellende gahad. Hij reed op de Franse snelweg en de kinderen op de achterbank waren heerlijk rustig. Toen ze bij een stop kwamen bleken ze erg rustig te zijn. Zo rustig dat ze niet wakker werden. Hij vertelde dat hij zijn kinderen heeft geslagen om ze wakker te krijgen. Er was wat helemaal mis. Ze zijn in volle vaart naar het ziekenhuis gereden: koolmonoxide vergiftiging. De kinderen zijn daar behandeld en ze kwamen er goed mee weg. De auto is nagekeken door de ANWB of de Franse tegenhanger daarvan.. Konden eigenlijk niets vinden. Affijn, weer verder op vakantie. Kinderen goed in de gaten gehouden. Vraagt die man aan zijn vrouw: hoe gaat het met ze ? Zei: ze slapen... Je raad het al... Ziekenhuis, hele riedeltje opniew.

Dus ik vraag aan hem: die installatie deed het toch zo goed ? Hij: ja, in Nederland wel. In Frankrijk niet. Het was daar wel flink warmer. Reed met een lambda van 0,8 rond..... De uitlaatgassen sloegen op de een of andere manier de kofferbak in en daar ging het dus helemaal mis..

Het is de eigenschap van mensen hun keuze te verdedigen. Ik neem niemand dat kwalijk, ik vraag slechts: kijk er nou eens objectief naar. Meet het eens. En dan niet onbelast aan de 4-gas tester want dat zegt 200x niets. Nee, door middel van een sensor in de uitlaat die je een meting laat doen bij die omstandigheden waar je de auto het meest gebruikt. Is het goed ? I rest my case. Niet goed ? Dan gaan we kijken wat we er aan kunnen doen. Ik hoop dat ik u nu een beetje doorhebt waar ik heen wil.

METEN IS WETEN.

En ik meet me suf. En dat is mijn werk. En ik heb daar schik in. En ik weet er inmiddels ook wel een beetje wat van af.
Antwoord
Ow ja...

Dit systeempje kan ook erg goed METEN.

En regelen.

;D
Antwoord
citaat van cvt; "Wat een l u lverhaal."

hoezo? bozzma doet een hoop moeite het e.e.a. goed gemotiveerd uiteen te zetten ( en slaagt daar volgens mij goed in)
dan verdiend het toch wel wat motivatie waarom je het een l u l verhaal vind.

het is allemaal best leerzaam en volgens mij wordt het nog leerzamer als er goed geargumenteerd wordt over en weer.
Antwoord
Hi Bozzma,

klinkt allemaal goed en leuk maar ik heb dezelfde vraag als destijds bij je MS topic. Als je een product hebt dat in te bouwen is in 3 dagen en een overzicht van de kosten van onderdelen wil ik dat graag horen.

Overigens rij ik de B23e (kjet dus) met grote inlaat/sportspruitstuk/jouw LC1 en dat bevalt qua karakter (PK/nm) erg goed ware het niet dat ik vind dat bij normaal gebruik mijn verbruik verder omlaag moet.

Ik heb daarbij de volgende mogelijkheden:
1. LH jetronic inbouwen
2. Low Pressure turbo
3. Lambda gestuurde verdamper
3. Motormanagment a la MS

BTW: Motor loopt stat. wat rijk, in deellast L=1 en wijkt niet enorm af bij vollast. Backfires heb ik niet...

Bij de Eend komt er hopelijk dit jaar nog een Monopoint injectie op de markt. Kopen, carb eraf, lambdasonde, tempgever en dan alleen nog draadjes aansluiten. Dat is een produkt, net als de 123ignition wat ik ongezien zou kopen.

[img][/img]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F stand verdeler 244Drift 3 3.401 21 March 2017, 23:20
Laatste bericht: Marc1970
  (Volvo C30) euro-norm stekkechillin 7 10.298 19 January 2017, 08:26
Laatste bericht: Grey240Polar
  kdfi op mijn b20 turbo.... bart36 18 14.943 21 January 2014, 22:05
Laatste bericht: Laptom
  Motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 euro, kan redenatie Volvo Nl kloppen? Jacolien 44 52.647 1 November 2013, 12:43
Laatste bericht: Jacolien
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.620 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  B230k upgrade met lpg injectie kdfi vermogens schatting dannys 11 7.989 30 October 2012, 00:18
Laatste bericht: dannys
  Euro 85 met E10 in Frankrijk getankt... Rene68 9 6.932 3 August 2012, 20:50
Laatste bericht: Kwekkel
  euro loodvrij? salt1971 8 4.695 27 July 2012, 11:14
Laatste bericht: Jambon
  Verwarming blaast niet meer in stand 1-2-3 volvo 240 station jafd 12 7.582 5 December 2008, 03:45
Laatste bericht: Rhino

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)