Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 240 start (heel soms) niet
Lijkt me iets richting de ECU.... Haal de accuklem eens los voor een minuut of 10. Dat lost je probleem niet op, maar misschien is wel het stationair toerental normaal.

Dan zou ik eens op zoek gaan naar een voorschakelrelais voor de ECU? Ik weet nl. niet of jou auto dat heeft, maar het zal niet de eerste Volvo zijn met daar een probleem.

Verder alle stekkers in de motorruimte lostrekken (een voor een Big Grin) en goed controleren op corrosie e.d.

Ook de nodige massapunten losnemen, schoonmaken en weer monteren.

Gr Sad
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
HA BESTE MEEDENKERS, WAT FIJN DAT JULLIE WILLEN MEEDENKEN
IK WEET WAT HET PROBLEEM IS, JE GAAT HET NIET GELOVEN

Thuis eerst naar gas gekeken, was eenvoudig, gaskabel was wat verschoven, gas weer normaal 800 toeren
Toen ik de motorklep opendeed gebeurde wat vreemds, de auto stond nog op contact, en terwijl ik de klep opendeed ging plotseling het lampje van de Lambdasonde uit, met wat morrelen aan de ontgrendeling ging ie ook weer aan
Uitgeprobeerd, morrelen , lampje uit, auto start niet,, morrelen aan de motorkapontgrendeling, lampje brand, auto start normaal
Sterker zelfs als de motor gestart is en ik rommel aan de ontgrendelknop, slaat hij spontaan af

Eerst onder stuur alles bekeken, maar daar zitten geen losse contacten of iets dergelijks, want ook al isoleerden we de ontgrendelknop, het lampje bleef maar aan en uit gaan.
Beiden kwamen we tot de conclusie dat het euvel dus ergens in de motorruimte moet zitten, door de beweging van de kabel schuurt er vast iets tegenaan, maakt contact o.i.d.

Nu vermoeden we dat het meteen zit daar waar de kabels elkaar treffen aan het begin van de motorruimte, maar daar kun je niets van zien, sterker nog je kunt er niet bij!!!!!
Heeft iemand ervaring, wat daar zou kunnen zitten, hoe ik daar goed bij kan, kan dat via de onderkant, of het spatbord???? Zo te zien is het het meest ontoegankelijke plekje in de auto,

Gelukkig weet mijn vrouw nu ook wat ze moet doen als het lampje niet brandt, maar het blijft natuurlijk behelpen
Ik wil dit graag oplossen

Nou forum-leden, denk nog eens mee

groet alvast bert
Volvo 240 super Polar 1993<br />italiaanse import
Antwoord
Zit er een alarm in de auto?

Gr ???
Antwoord
nee geen alarm, met startonderbreker, alleen een kastje voor de afstandbediening
maar het probleem ligt mijns inziens bij de binnenkomst in het motorcompartiment

Zojuist naar de auto gelopen, lambdalampje brandde niet, net zo lang ontgendelknop heen en weer gehaald tot het lampje brandde, resultaat auto loopt weer goed

Dus rammelen met die ontgrendelknop zorgt er ergens voor dat een kabel wel of geen stroom krijgt, oid

Hoe kom ik bij die ingang, waar de kabel het meest beweegt, maar waar ik van boven niet in kan kijken
de rest van de kabel beweegt maar minimaal en niet langs draden die er toe doen

hoi
Antwoord
Als het probleem inderdaad bij de doorvoer door het schutboard zit, is dat een heeeel beroerde plek om te onderzoeken/repareren.
Volgens mij kun je het beste proberen wat ruimte op de kabelboom onder de motorkap te creëren dooor hier en daar de bevestiging van de kabelboom los te maken (niet de stekkers) en dan kijken of je kabelboom in het geheel door de doorvoering kunt duwen. Met een beetje geluk kun je dan zoveel ruimte maken, dat je bij de pedalen wat onderzoek kan doen.
Doe je het de andere kant op, dan blijft je rembekrachtiger in de weg zitten.

<EDIT>
Is het lambdalampje het enige lampje dat uitblijft, of zijn er ook andere lampjes die niet gaan branden?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
thuur schreef:Zit er een alarm in de auto?

Goeie vraag!
Antwoord
bertwemmenhove schreef:Gelukkig weet mijn vrouw nu ook wat ze moet doen als het lampje niet brandt, maar het blijft natuurlijk behelpen
Ik wil dit graag oplossen

Het kan nooit lang duren voordat het lampje voorgoed uitblijft :-\
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
er zit echt geen alarm met startonderbreker
Heb in de tussentijd alle zekeringen en de zekeringhouders geschuurd en gereinigd
valt me overigens op dat de zekeringen niet geheel corresponderen met de opdruk van de
binnenkant

Ga morgen naar Elferink, haal daar toch maar een brandstof relais
En verder zoeken

Antwoord
Vandaag de hele zekeringkast een grote beurt gegeven
leek niet echt nodig, maar je weet nooit

recapituleren

De auto start niet als er een behoorlijk stuk mee gereden is
Moet afkoelen (sterk) dan start hij weer als de beste

vraag 1, wat is er anders bij een warme start dan bij een koude start
vraag 2 welke componenten spelen hierbij een rol

Ik weet dat wanneer het lampje van de lambdasonde niet brandt op contact, de auto niet zal starten
wanneer het wel brandt start de auto feiloos

vraag 3 wat doet het lampje aan en uit springen in de contact stand, door welke relais gaat dit allemaal ?

welke onderdelen/voelers zijn hier verantwoordelijk voor, ik vervang ze allemaal, en test ze als de auto een keer
niet wil starten

wat is het niet: bdp vervangen, ignition-amplifier vervangen, startrelais rechts tegen schutbord vervangen
bobine vervangen

wie heeft het duizend gulden antwoord ????
Antwoord
Je weet zeker dat het het contactslot niet is?

En ook dat het geen kabel is in de interieurruimte die je raakt met het bewegen aan de motorkapontgrendeling?

Gr ???
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 47 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.097 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 987 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 779 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.596 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.433 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.286 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.622 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 2.618 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Ruitenwisser interval blijven continue, gaan niet uit Bart240 4 3.416 4 October 2021, 21:47
Laatste bericht: Bart240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)