Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 240 start (heel soms) niet
Ik heb een wel heel vervelend probleem met mijn volvo 240 Superpolar 1993.
Heel af en toe wil de auto niet starten.

Wat heb ik er tot nu toe mee en aan gedaan, en wat zijn de precieze klachten:

Als de auto een behoorlijke afstand heeft gereden, warm is, en ongeveer tien minuten tot een half uur stilstaat is de kans aanwezig dat hij vervolgens niet wil starten, alles werkt ogenschijnlijk goed, startmotor gaat rond, lijkt een normale start, maar de motor pakt vervolgens niet aan

De eerste indruk van mijn overbuurman een aantal maanden geleden was: oh dat kon wel eens de bobine zijn, dus naar Elferink en een bobine gehaald, gemonteerd, en ja hoor hij liep weer.

Een week later zelfde probleem, 30 kilometer gereden, even ergens naar binnen voor een snelle boodschap, en ja
de auto start niet. Weer andere bobine gehaald, en jawel hoor de auto liep weer.

Toen ging een lampje bij mij branden, de eerste bobine weer gemonteerd, en jawel, auto liep als vanouds, toch voor zekerheid laatste bobine maar weer gepakt.

Paar weken later zelfde probleem, de volgende ochtend bij de auto.................starte onmiddelijk,
Ik kreeg het gevoel dat zodra de auto weer (koud) wat langer stond probleem zich vanzelf oploste.

Omdat ik hier las dat vaak de BDP sensor problemen kan geven, deze maar weer vervangen, want we constateerden dat de auto wel benzine kreeg tijdens een "aanval" maar geen vonk.

De auto liep weer als een zonnetje, en mijn vrouw dacht eindelijk van het probleem verlost te zijn omdat zij vond dat de auto nu ook regelmatiger liep.

Helaas stond ik vanavond weer met de auto op een parkeerplaats, de auto was de hele middag in gebruik geweest, ook korte en lange ritten achter elkaar, ik had de auto geparkeerd en kwam na 2 uur terug bij het voertuig, tot mijn schrik liet ie het weer afweten.
Net toen ik er bij weg wilde lopen, ik had hem met de motorkap open een uurtje laten afkoelen, zei een vriend, ach kom probeer het nog eens, en waarachtig hij pakte zomaar weer aan..........

Al met al een lastig probleem, want laat ik de auto uren afkoelen, dan is er niets meer aan de hand, maar dat kan ik natuurlijk niet altijd doen.

Wat kan dit zijn beste forumvrienden, graag jullie reactie

Bert
Volvo 240 super Polar 1993<br />italiaanse import
Antwoord
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met onze landrover en daarvan lag het aan de afsrelling van de vis platinees (is dat nederlands?) oftewel de contactjes in je delco.
Nu weet ik wel niet of die 240 nog een dergelijke ontsteking heeft of een elektronische.
Maar volgens mij ligt het dus gewoon aan contactjes waartussen een vonk ontstaat, die als de motor koud heeft nog net dicht genoeg van elkaar staan om een vonk te geven, maar als de motor warm heeft door het uitzetten verder van elkaar komen staan en dus geen vonk meer geven.

Sorry voor de nogal rommelige uitleg, maar ik hoop dat het je toch ergens van dienst is geweest
Groeten
Antwoord
rotor, bougies, kabels,verdeelkap,luchtfilter vernieuwd??
benzinefilter ok?
benzinepomp ok?
massa ok?
stroomverdeler ok?
kabelbreuk?

en superpolar heeft electr. ontsteking, geen contactpunten( vis platinees)
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Bert, zit er toevallig een alarm op je auto?
Antwoord
Ik zou zoeken naar versleten onderdelen verderop in de ontsteking, waardoor de bobine te hard moet werken om de benodigde hoogspanning te maken en te heet wordt. Dus nakijken en vervangen.

Dan is er nog een zwart plat doosje tegen het binnenscherm bij de li-koplamp, zit dat nog vast tegen het binnenscherm (daardoor wordt-ie gekoeld).

Wordt de hele motorruimte niet te warm? Als je de motor afzet verlies je koeling van fan en radiator, dus de hitte blijft heel lang hangen. Parkeer de auto lekker in de open lucht.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het vervelende is dat ik de rommel kan vervangen maar niet zeker weet of het werkt, net zoals met de bobine
Wat is er overigens met dat zwarte kastje aan de binnenkant van de motorruimte, wat zit daar?? en wat moet ik dan vervangen (ben helaas geen geoefende knoeier),
Ik heb geen alarm, maar heb wel een afstandbediening geinstalleerrd (heb ik hier nog een topic over achtergelaten). dat werkt overigens nog steeds naar volle tevredenheid.
Waar ik wel last van heb is overmatig gepiep van de v-snaar, na het starten, die ga ik donderdag vervangen, dan komt er ook een nieuwe waterpomp in en wordt bij de kop de pakking vervangen, want hij zweet daar wat. (de aansluiting met de waterslang)
Tsja allemaal goede adviezen, maar nog geen verklaring, want het is niet zo dat de auto als hij warm is niet wil starten, hij wil soms niet starten, ........

graag hoor ik van jullie

Ik heb wel het gevoel dat ik ergens in de motorruimte moet zoeken
Antwoord
mijn eerste gedachte: check de zekeringenkast eens goed. Haal alle zekeringen eruit. Maak het goed schoon en corrosievrij. Check ook alle aansluitingen aan de achterzijde.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Hier een plaatje ervan: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/El...onAmplifer.

Zit achter de accu naast de li-koplamp verstopt. Laat ze er maar eens naar kijken. Je kan onderdelen misschien tijdelijk laten vervangen voor diagnose?
Antwoord
heb het kastje gevonden, maar, hoe test ik het, kan ik de stekker ook lostrekken, en reinigen, of moet het apparaatje dat aan het spatbord zit worden vervangen??????
Antwoord
Van vlvworld.com (gaat over de 700 maar die heeft toch veel gemeen met de 200):

The power stage, or ignition amplifier, is located on the inside wall of the engine compartment just above the drivers side wheel well. The ignition control unit sends a signal to the power stage once it is aware that the engine is turning over (by the hall effect sensor [pre 88] or the RPM sensor [88 onwards]). The power stage then amplifies this signal and sends it to the low voltage side of the ignition coil.
The power stage is known to occasionally fail and can cause intermittent (or permanent) running problems.

Deze is voor koeling afhankelijk van contact met het scherm, en daar zit hittegeleidend vet tussen. Bosch Curil K2 heet het. Je kan zeker de stekker loshalen en weer vast, dat helpt vaker bij elektronica.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 47 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.097 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 987 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 779 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.596 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.433 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.286 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.622 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 2.618 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Ruitenwisser interval blijven continue, gaan niet uit Bart240 4 3.416 4 October 2021, 21:47
Laatste bericht: Bart240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)