Volgens mij is het handig om op zoek te gaan naar een balans tussen upgrade meerwaarde / euro's / hoeveelheid aanpassingen / onzekerheid.
Voor een dergelijke motor is er denk ik een grote onzekerheid en zal het dus veel geld kosten. Zoals Arn02 schrijft wordt aansturing van de motor en electronica dan een hoofdpijn dossier. Ik denk persoonlijk dat als je de techniek van een C30 wilt je het beste een C30 kunt rijden. Uiteraard klinkt het mooi "modernisering" en volgens mij gaan ze bij bijvoorbeeld upgraden van Jaguars heel ver, maar dan zit je denk ik al snel boven een ton aan investeringen. Bijvoorbeeld dit bedrijf doet dat
http://www.vicarage.co.uk
Er zijn al veel ombouw projecten gedaan en daarbij worden vaak dezelfde blokken als uitgangspunt gebruikt en dat heeft denk ik een reden.
Als anderen het al gedaan hebben, dan heb je een stuk minder onzekerheid. Ook wordt het daarmee een stuk haalbaarder.
De complexiteit van het omzetten van een stand alone ABS systeem van een late 240 is van een heel ander caliber dan een motor uit een auto uit 2006 inbouwen en aan de praat krijgen.
Misschien heb ik het gemist hoor, maar waarom wil je van die uber moderne zaken en zoveel PK?
Voor een 1800ES dagelijks gebruik zou ik persoonlijk de volgende wishlist maken:
- Stille auto
- Redelijk verbruik 1 op 10 a 1 op 12 op benzine
- Redelijk vermogen (1800ES heeft origineel denk ik netto 100PK uit een B20E en daarmee komt hij al heel aardig weg)
- Goed remsysteem (en origineel remsysteem is volgens mij prima als je er zeg max 130 PK in legt)
- Airco
- Goede wegligging (oa door uitlijning, 5,5J velgen met goede banden en zwaardere stabilisatorstang voor en evt achter)
In mijn ogen is ABS een leuke feature, maar hoe vaak heb je het echt nodig gehad en door je ABS een aanrijding voorkomen? Ik denk dat afstand houden en goed anticiperen effectiever is.
Hoe ziet jouw wensenlijst er eigenlijk uit? Welke eisen stel je zonder ze meteen met features in te vullen?
Maar goed, misschien is je motorblok topic niet de juiste plek om dit soort vragen te stellen.
Sowieso vind ik het interessante gedachten experimenten en volg ik de suggesties met plezier.
Qua motor denk ik dat dit toch echt een hele leuke is:
![[Afbeelding: Volvo-engine-620x465.jpg]](http://www.dep-o.co.uk/wp-content/uploads/2014/01/Volvo-engine-620x465.jpg)
Het ziet eruit als een traditioneel B20 onderblok met een 16 klepper kop, maar volgens mij is het alleen de vorm die hij nog heeft van de B20 waardoor hij relatief eenvoudig in een 1800ES past. In werkelijkheid is
volgens de bron het juist een modern blok naar maatstaven van deze tijd "The twin-cam unit has been produced using the latest engine design capabilities and casting techniques" en daar komt in de instapversie zo maar even 190PK uit.