Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk motorblok?
skidje schreef:Ik weet niet of die 20 kleppers wel zo zuinig zijn. Heb wel een 50.000 km met een S70 gereden met 10V 5-cil. Op benzine was ik in staat rond de 1:12 te rijden. Heb rustige rijstijl en was met veel snelweg kms.

Denk dat dat met het gewicht van een P1800 wel een hoop zal schelen.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Als je een ~post-y2k motor pakt ga er dan vanuit dat je van de bedrading en electronica een hoofdpijndossier gaat overhouden. Gezien de ambities zou ik ook voor een 5 cilinder gaan. Km-stand niet zo belangrijk, liever niet op LPG gelopen, uit elkaar halen en opnieuw (laten) opbouwen. Handbak eraan of aw71 pas maken.
Of je koopt m'n BMW blok: s14b25, 4-pitter, 16v, geen turbo maar 300pk makkelijk haalbaar ;-)
Antwoord
Ik zou lekker met het B20je gaan tuffen. Misschien wat leuke verbeteringen doorvoeren prima blokjes waar je ook 1:10 mee kan halen. En rap zat in een 1800.

Wil je graag willen pionieren en andere blokken gebruiken, zonder turbo, maar met zoveel PK (waarom nodig voor een daily???) blijft er niet veel over;
-B234F (4 cil 16V - 155PK) +M47 of redblok-M90 (vind jij dus al te weinig)
-B5234 (5 cil 20V - 170 PK) + whiteblok-M90

In dit topic werd vorige week nog gefantaseerd over een moderne motorblok (4cilinder). http://volvolvo.nl/threads/16701-emissie-eisen-240
Antwoord
Zou een 2 liter zonder Turbo uit een C30 passend te maken zijn?
Antwoord
Als je te veel geld hebt wel... ik zou het niet eens willen, dat is een motor waar weinig over bekend is en daar ga je je 200pk niet mee halen (zonder een bank te beroven).

Ik wil niet vervelend overkomen, maar je maakt het veel te ingewikkeld!
760 | Groen | Snel
Antwoord
Volgens mij is het handig om op zoek te gaan naar een balans tussen upgrade meerwaarde / euro's / hoeveelheid aanpassingen / onzekerheid.
Voor een dergelijke motor is er denk ik een grote onzekerheid en zal het dus veel geld kosten. Zoals Arn02 schrijft wordt aansturing van de motor en electronica dan een hoofdpijn dossier. Ik denk persoonlijk dat als je de techniek van een C30 wilt je het beste een C30 kunt rijden. Uiteraard klinkt het mooi "modernisering" en volgens mij gaan ze bij bijvoorbeeld upgraden van Jaguars heel ver, maar dan zit je denk ik al snel boven een ton aan investeringen. Bijvoorbeeld dit bedrijf doet dat http://www.vicarage.co.uk

Er zijn al veel ombouw projecten gedaan en daarbij worden vaak dezelfde blokken als uitgangspunt gebruikt en dat heeft denk ik een reden.
Als anderen het al gedaan hebben, dan heb je een stuk minder onzekerheid. Ook wordt het daarmee een stuk haalbaarder.
De complexiteit van het omzetten van een stand alone ABS systeem van een late 240 is van een heel ander caliber dan een motor uit een auto uit 2006 inbouwen en aan de praat krijgen.

Misschien heb ik het gemist hoor, maar waarom wil je van die uber moderne zaken en zoveel PK?
Voor een 1800ES dagelijks gebruik zou ik persoonlijk de volgende wishlist maken:
- Stille auto
- Redelijk verbruik 1 op 10 a 1 op 12 op benzine
- Redelijk vermogen (1800ES heeft origineel denk ik netto 100PK uit een B20E en daarmee komt hij al heel aardig weg)
- Goed remsysteem (en origineel remsysteem is volgens mij prima als je er zeg max 130 PK in legt)
- Airco
- Goede wegligging (oa door uitlijning, 5,5J velgen met goede banden en zwaardere stabilisatorstang voor en evt achter)
In mijn ogen is ABS een leuke feature, maar hoe vaak heb je het echt nodig gehad en door je ABS een aanrijding voorkomen? Ik denk dat afstand houden en goed anticiperen effectiever is.

Hoe ziet jouw wensenlijst er eigenlijk uit? Welke eisen stel je zonder ze meteen met features in te vullen?
Maar goed, misschien is je motorblok topic niet de juiste plek om dit soort vragen te stellen.
Sowieso vind ik het interessante gedachten experimenten en volg ik de suggesties met plezier.

Qua motor denk ik dat dit toch echt een hele leuke is:
[Afbeelding: Volvo-engine-620x465.jpg]
Het ziet eruit als een traditioneel B20 onderblok met een 16 klepper kop, maar volgens mij is het alleen de vorm die hij nog heeft van de B20 waardoor hij relatief eenvoudig in een 1800ES past. In werkelijkheid is volgens de bron het juist een modern blok naar maatstaven van deze tijd "The twin-cam unit has been produced using the latest engine design capabilities and casting techniques" en daar komt in de instapversie zo maar even 190PK uit.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
13301 schreef:Zou een 2 liter zonder Turbo uit een C30 passend te maken zijn?

Waarom zou je die willen???
Je wil 175 PK of meer, zonder turbo. Dat blok heeft er 145 als ik autoweek moet geloven.
Je wil een zuinig verbruik. Dat blok doet in een C30 1:12...

De eerder genoemde blokken lijken me verstandiger en eenvoudiger.
Antwoord
D5 erin hangen.
Lekker zuinig, geen gebrek aan vermogen en geen 6 cilinder.
Dan toch een paar wensen vervult.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
oudevolvo schreef:Volgens mij is het handig om op zoek te gaan naar een balans tussen upgrade meerwaarde / euro's / hoeveelheid aanpassingen / onzekerheid.
Voor een dergelijke motor is er denk ik een grote onzekerheid en zal het dus veel geld kosten. Zoals Arn02 schrijft wordt aansturing van de motor en electronica dan een hoofdpijn dossier. Ik denk persoonlijk dat als je de techniek van een C30 wilt je het beste een C30 kunt rijden. Uiteraard klinkt het mooi "modernisering" en volgens mij gaan ze bij bijvoorbeeld upgraden van Jaguars heel ver, maar dan zit je denk ik al snel boven een ton aan investeringen. Bijvoorbeeld dit bedrijf doet dat http://www.vicarage.co.uk

Er zijn al veel ombouw projecten gedaan en daarbij worden vaak dezelfde blokken als uitgangspunt gebruikt en dat heeft denk ik een reden.
Als anderen het al gedaan hebben, dan heb je een stuk minder onzekerheid. Ook wordt het daarmee een stuk haalbaarder.
De complexiteit van het omzetten van een stand alone ABS systeem van een late 240 is van een heel ander caliber dan een motor uit een auto uit 2006 inbouwen en aan de praat krijgen.

Misschien heb ik het gemist hoor, maar waarom wil je van die uber moderne zaken en zoveel PK?
Voor een 1800ES dagelijks gebruik zou ik persoonlijk de volgende wishlist maken:
- Stille auto
- Redelijk vermogen (1800ES heeft origineel denk ik netto 100PK uit een B20E en daarmee komt hij al heel aardig weg)
- Goed remsysteem (en origineel remsysteem is volgens mij prima als je er zeg max 130 PK in legt)
- Airco
- Goede wegligging (oa door uitlijning, 5,5J velgen met goede banden en zwaardere stabilisatorstang voor en evt achter)
In mijn ogen is ABS een leuke feature, maar hoe vaak heb je het echt nodig gehad en door je ABS een aanrijding voorkomen? Ik denk dat afstand houden en goed anticiperen effectiever is.

Hoe ziet jouw wensenlijst er eigenlijk uit? Welke eisen stel je zonder ze meteen met features in te vullen?
Maar goed, misschien is je motorblok topic niet de juiste plek om dit soort vragen te stellen.
Sowieso vind ik het interessante gedachten experimenten en volg ik de suggesties met plezier.

Het ziet eruit als een traditioneel B20 onderblok met een 16 klepper kop, maar volgens mij is het alleen de vorm die hij nog heeft van de B20 waardoor hij relatief eenvoudig in een 1800ES past. In werkelijkheid is volgens de bron het juist een modern blok naar maatstaven van deze tijd "The twin-cam unit has been produced using the latest engine design capabilities and casting techniques" en daar komt in de instapversie zo maar even 190PK uit.

Bedankt voor je kritisch meedenken. Wat me al "forumende" duidelijk begint te worden is dat de wens/ eis om het zo modern mogelijk te krijgen en veel Pk's te hebben wellicht niet echt functioneel is en niet handig in de uitvoer. I
Ik merk dat mijn gedachten ook meer beginnen uit te gaan naar de B230, 234, B20+ series...
Van het blok wat je doorstuurde ga ik prijzen en info opvragen, ziet er interessant uit!

De wensenlijst komt grotendeels overeen met wat jij aangeeft en is als volgt:
- Stille auto
- Pittig genoeg om mee te kunnen in hedendaags (snelweg)verkeer.
- Veilig: m.n. in slip situaties, glad en nat wegdek, bij aanrijdingen (LSD diff, ABS, rolkooi?)
- Goede wegligging
- Comfortabel: luxe stoelen, airco, stuurbekrachtiging, moderne muziek+navi installatie

Nog ff op het ei zitten voordat het uitkomt...
Antwoord
oudevolvo schreef:Volgens mij is het handig om op zoek te gaan naar een balans tussen upgrade meerwaarde / euro's / hoeveelheid aanpassingen / onzekerheid.

- Stille auto
- Airco

Zie onderstaande reply op mijn prijsaanvraag:
(Niet misselijk maar wel een heel gaaf blok!!!)

Hello Bjorn,

Thank you for your interest in a P1800 engine.

My colleague Gunner Axelsson is best placed to answer your technical questions, he will come back to you over the next few days.

Price for the complete engine is around £13,500.

We are currently producing another batch of engines and could have one available for you by Spring 15.

Let me know if this is of interest?

Kind Regards,

James.

James Grainger
Executive Director - Grainger & Worrall

Mobile +44 (0)7970 674165
Tel +44 (0)1746 768250
DD +44 (0)1746 711351
Email JGrainger@gwcast.com
http://www.gwcast.com
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 aut. Radiator welk oem? Kwekkel 5 3.157 17 May 2020, 13:15
Laatste bericht: Kwekkel
  'moderner' motorblok in een 240 Bostel 8 5.788 26 February 2019, 18:45
Laatste bericht: Volvo240
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.405 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Hersenspinsels motorblok (NA) 240 Dopski 10 9.148 29 January 2015, 21:18
Laatste bericht: Arn02
  Noodzaak oliepomp check bij opbouwen motorblok Stevves 3 4.238 3 December 2014, 20:06
  Meest betrouwbare motorblok Volvo 240? Arvand 16 19.390 12 March 2012, 08:50
Laatste bericht: edwin
  Hoe is een b230 motorblok te herkennen? markfranken 8 5.139 28 January 2012, 15:19
  nokkenas poelie 240: welke vuilplaatjes en hoe vastzetten - welk moment? MartjeB 3 3.419 11 September 2010, 11:46
Laatste bericht: MartjeB
  Nippel op het motorblok!? daanheijn 9 5.818 18 July 2010, 23:08
Laatste bericht: LeonW
  olie lekkage achterkant motorblok boven versnellingsbak rijschooljeroen 10 6.682 20 April 2010, 22:19
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)