Dit is tevens de aansluiting voor bobine 1. De driver voor deze aansluiting is standaard niet aanwezig op de KDFI PCB, wel op de KDFI CINCH. Indien u met een AKTIEVE bobine werkt met een ingebouwde driver dan kunt u PIN1 van de transistor gebruiken om de driver van de bobine te schakelen. Wij raden echter aan een transistor te schakelen met de KDFI uitgang omdat poort niet meer dan 20mA mag leveren en er dus gevaar is voor beschadiging aan de processor.
Dan vraag ik me af, is aansluiting PIN1 het zelfde als A1?
En raden ze aan de transistor te schakelen met de kdfi uitgang??? welke uitgang en hoe doe je dat?
16 October 2013, 23:53 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 October 2013, 00:14 door Volvo 142 B23.)
Dat bedoel ik dan met duidelijke documentatie....
Ja als je geen 'driver' op de print hebt, wat in feite dus gewoon een transistor is, dan zul je die extern moeten gebruiken. Geen idee of dit dan ook A1 is eerlijk gezegd.
Op de megasquirt PCB zou ik em er even bij solderen. Bij de KDFI is dat bijna niet te doen ivm het smd ontwerp.
Het gebruik van een transistor is an sich niet zo moeilijk. De transistor die je nodig hebt (2 stuks):
Schakelen als volgt (is een schema voor de VB921 welke niet meer leverbaar is en is vervangen door de BIP373):
Coal A/B zijn de ontstekingsuitgangen op je KDFI en gaan middels een weerstandje naar pin 1 op de transistoren.
De 2e pin van de transistoren sluit je aan op je bobine (kanaal 1 of 2).
Pin 3 komt aan massa.
Zie de transistor maar als een relais maar dan zonder bewegende delen en veul sneller.
Rest nog de pin waar je deze op aan moet sluiten....
Citaat: Aansluiting van de DIS bobine´s:
Bij de meeste bobine´s is de middelste pool een plus. Het wordt aangeraden een ontstoringscondensator te gebruiken van 20 micro-farad. Voorbeeld van een DIS bobine:
Bij de door ons geleverde bobine heeft u de volgende aansluitingen:
Pin 1: Trigger A (1+4)
Pin 2: 12V
Pin 3: Trigger B (2+3)
Pin 4: Massa (op motorblok)
De door ons geleverde bobine's zijn van het "aktieve" type. Let op dat u voor deze bobine's de benodigde ontstekingsdrivers nodig heeft (standaard op de KDFI Cinch) en een pull-up weerstand gebruikt. Foutief aansluiten zal schade aan de bobine veroorzaken, net als het verkeerd instellen in de software en dit valt niet onder de garantie. Het is aan te raden bij ons een projectvoorbespreking te volgen en samen met ons de installatie na te lopen voor u de bobine aankoppelt.
Indien u penbobine´s gebruikt, zullen deze in de meeste gevallen 4 aansluitingen hebben. Ook deze zijn aanstuurbaar met de KdFi, enkel verschilt de penbezetting per type (zelfs bij hetzelfde merk). De aansluiting gaat in de regel hetzelfde als bij onze aktieve DIS bobine.
De kdfi cinch versie (met stekkeraansluiting <- wat een draak van een stekker is om fatsoenlijke diktes draad in te frotten) hebben wel Drivers. De pcb versies niet. De jouwe dus ook niet. Maar er zitten jumpers op je bordje die A1 en B1 doorlinken naar de processor. Denk er dus wel om dat je pin direct aan je processor hangt, die is vrij vlot kapot. Maar als je bovenstaand schema gebruikt zit je 'safe'.
Allereerst bedacht voor het mee denken, het word mij allemaal wel wat duidelijker..of toch niet?
De bobine die ik gebruik is een actieve dus daar zit de drivers al ingebouwd als ik het goed lees in het stukje tekst van bs_autotune.
Als ik dan weer het stukje tekst lees ''Aansluiting van de DIS bobine´s:'' ook van bs_autotune staat er juist weer extra ontstekingen drivers nodig heb voor een actieve bobine...
Dus ik moet mijn actieve bobine met ingebouwde drivers aansturen met extra ontstekings drivers???
Ik vind het wel een vreemd verhaal worden.
Ga toch maar een mailje naar bs_autotune sturen om te vragen of hij duidelijkheid kan geven.
De drivers heb je niet persà nodig. Het maakt de gevolgen wat minder pijnlijk bij een klein foutje. Als je zeker weet dat de stroom die geschakeld moet worden, dan zou je het rechtstreeks kunnen proberen. Maar 20mA is erg weinig en ik zou et niet riskeren.
Alweer een stukje verder gekomen met de KDFI aansluiting?
Heb je dit via Autotune gekocht, of op eigen initiatief?
Ik ben nu in het bezit van MS1 V3, maar wil eigenlijk wel eens KDFI proberen.