Topics: 67
14 December 2012, 22:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 December 2012, 22:19 door Rin.)
Dag
Het geluid loopt gelijk met enkel de snelheid van de achteras.
Vandaar mijn gedachte dat het enkel de achteras zijn kan.
Motortoerental/versnellingsstand hebben daar geen invloed op.
Er zit 80W90 olie van Kroon in.
Kees weet jij nog iets over die klassieke olie van Kroon?
Anders zal ik er toch maar eens olie van de Volvodealer in doen.
Hopelijk maakt dat een verschil.
Bedankt voor jullie reacties.
Topics: 3
He Rin, ik was het vergeten denk ik. Heb het dus gelijk opgezocht, er staat op de verpakking: Classic Gear EP 80 - Transmission Oil. Tot nu toe bevalt hij goed voor m'n M40 en achteras.
Kees
Topics: 4
Heb precies hetzelfde met m'n 245 (met meer dan 300.000km's erop) heb de olie al vervangen. Het is een maandje over geweest maar nu begint het van lievelee weer. Hoe kouder het is, hoe erger. Ook na enkele km's gaat het van lievelee weer over.
Daarentegen gebruik ik bij m'n 244 (met ongeveer 230.000 km's) precies dezelfde olie en deze heeft het niet. Niets te horen.
Ik denk dat een "betere" oplossing is om dan de achteras maar eens na te kijken. Misschien speling van het kroonwiel ed eens nakijken/afstellen...... misschien nog wat lagers vervangen?
K denk niet dat het echt kwaad kan. De kans is zeer groot dat je er nog wel 100000km bij kan zetten voordat het een keer echt fout gaat ;-)
Topics: 67
5 February 2013, 22:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 February 2013, 23:04 door Rin.)
Dag
Het probleem is opgelost
Heb bij vorst, dan piept hij het hardst, de achteras op bokken gezet en de auto in zijn eerste versnelling laten lopen.
En wat blijkt; het grote, in rubber opgehangen lager midden onder de auto is de boosdoener. Je kunt makkelijk (al draaiende in de eerste versnelling) van beide zijden wd 40 tussen de randen van het lager in het lager spuiten, dat loopt dan het lager meteen in.
Resultaat; ik hoorde meteen niets meer. Tja, ook lagers blijken te kunnen fluiten. Ik ga er nog wat dikkere olie tussen laten lopen. Het lukt vrij makkelijk.
Eigenlijk wel raar want dit betekent dat zand en water ook makkelijk zo'n lager vervuilen.
Voorlopig kan ik weer vooruit en anders vervang ik het lager een keer, wat natuurlijk het beste is.
Groet.
Topics: 3
Fijn dat je het even geplaatst hebt!