Topics: 52
18 March 2012, 20:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 March 2012, 20:13 door Volvo 142 B23.)
Valse lucht heeft geen effect op je compressiemeting. Dus dat zou ik alsnog even doen. Met de compressiemeting meet je slechts of je zuigerveren en kleppen hun werk goed doen. Het inlaattraject staat daar dus los van.
Wat ik me nog afvraag, in je beginpost geef je aan nogal wat vervangen te hebben. Is de timing van de distri riem nog goed? Deze kan bij vervangen of tijdens sleutelen een tandje verzet zijn.
Is ie overigens ooit merkbaar sneller geweest? Je hebt geen hele dikke motor en het verbruik schrik ik ook niet van, ietwat hoog maar met stevig doorrijden bij stadsgebruik zeker niet ondenkbaar.
En wat de motor ook langzamer kan doen lijken is een rotte visco koppeling op je fan. Motor doet dan ook in neutraal een stuk slomer aan als je gas geeft.
Topics: 7
"En wat de motor ook langzamer kan doen lijken is een rotte visco koppeling op je fan. Motor doet dan ook in neutraal een stuk slomer aan als je gas geeft."
Bedankt voor je antwoord!
Maar wat is dit, waar kan ik dit vinden en hoe kan ik het checken?
Wat betreft de geschiedenis van de auto:
Deze auto heb ik nu ruim een maand en had toen al het probleem van te langzaam op snelheid komen en hoog brandstofverbruik.
Weet er iemand toevallig wat het verbruik is volgens de boekjes?
Topics: 82
Zo'n gare visco kost wel wat (5% denk ik) maar de motor heeft over het algemeen nog wel por genoeg om dat ding rond te krijgen zonder dat je dat merkt (maakt wel continu een hoop geblaas).
Wat is de topsnelheid in 4? De 150 moet-ie nog wel kunnen halen. En onbelast, komt de motor dan vlot op toeren (zeg maar direct)?
Topics: 3
volvomachinery schreef:"
Deze auto heb ik nu ruim een maand en had toen al het probleem van te langzaam op snelheid komen en hoog brandstofverbruik.
Weet er iemand toevallig wat het verbruik is volgens de boekjes?
Is de auto eigenlijk wel zo traag ? Een 240 is niet bepaald een racemonster. Ik heb een B19A motor en dat is helemaal een traag ding. Zeker op gas. Een 2 litermotor van 30 jaar geleden is nu eenmaal niet te vergelijken met wat er tegenwoordig uit een 2 liter geperst wordt aan vermogen. Ik weet niet beter. Ik merk wel dat sommige achterliggers tijdens optrekken wel eens dicht achter mijn bumper zitten. Maar ik kan echt niet sneller. Hoef ik trouwens ook niet. Het verbruik van je auto is ook vrij normaal voor gemiddeld gebruik. Bij mij is dat ook zo. Dus misschien is er helemaal niets aan de hand. Doe eens een optrektest. Ik ben benieuwd hoe snel je dan aan de honderd zit.
18 March 2012, 21:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 March 2012, 21:09 door Volvo 142 B23.)
Marc1970 schreef:Zo'n gare visco kost wel wat (5% denk ik) maar de motor heeft over het algemeen nog wel por genoeg om dat ding rond te krijgen zonder dat je dat merkt (maakt wel continu een hoop geblaas).
Wat is de topsnelheid in 4? De 150 moet-ie nog wel kunnen halen. En onbelast, komt de motor dan vlot op toeren (zeg maar direct)?
Ik bedoelde ook meer dat ie dan sloom klinkt. Komt door dat geblaas inderdaad, met rijden merk je er niet heel veel van nee.
Voor topicstarter, visco zit op de fan net achter je radiateur. Deze gaat meelopen met de motor als de visco koppeling (en dus je koelwater) warm word. Mooi systeem, maar ze hebben niet het eeuwige leven. Manier om te testen is er niet echt voor zover ik weet. Maar als de fan al hoorbaar blaast na een koude start dan kun je er van uit gaan dat ie kapot is.
Verder zou ik inderdaad eens kijken wat je topsnelheid is. Mooie manier om te vergelijken of ie een beetje meekomt met andere 240's met dezelfde motor.
In Volvo Greenbook TP11740 staan wat aanwijzingen voor troubleshooting bij de CDUS175. Bij 'Lack of power/low top speed' de gasklepafstelling, het membraan, en het vlotternivo controleren.
Bij 'High fuel consumption':
- demperolie te dik
- choke aftelling
- vlotterkamerontluchting geblokkeerd
- warme startklep of slangen kapot
- naald afstelling verkeerd
- naald versleten
- vlotter te hoog
Download dat boek van scribd.com en loop je hele carburateur na.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 56
Volvo 142 B23 schreef:Manier om te testen is er niet echt voor zover ik weet.
Je schijnt met een krant de fan stil te kunnen zetten als ie 'koud' is.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Ik citeer mezelf over de Aisin visco fan, zie
http://volvolvo.nl/archive/index.php/t-4298.html?
Fan bestaat uit twee delen, het aangedreven deel wat op de waterpomp gebout zit, en het aan te drijven deel met de fanbladen eraan. Hierin zit ook (de grande truc-foefelare) een AFSLUITBAAR reservoir. Ertussen zit superdikke siliconen olie (wordt nauwelijks dunner als-ie warmer wordt, ook belangrijk)).
Het aangedreven deel slingert de olie in no time ri. het aan te drijven deel, maar hier zitten twee ontsnappingsgaatjes in. Hierdoor wordt de olie in het reservoir in aan te drijven deel gedrukt. En de olie kan dus niet meer als overbrenging fungeren, en de fanbladen draaien 'vrij'. Zo vrij dat je ze met een krant kan stoppen (echt waar).
Maar nu wordt de radiateur te heet, een bimetaaltje voorop de fankoppeling opent de retourklep en siliconen olie ontsnapt uit het reservoir en kan weer voor overbrenging zorgen.
Omdat er altijd wat olie uit het reservoir terugzakt als de motor niet draait, is er even aandrijving als je de motor start. Maar de stormwind die opsteekt moet snel afnemen (zodra de olie weer in het reservoir geslingerd is).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 7
Dat visco-gebeuren klinkt nog als een ingewikkeld verhaal in mijn leken-oren. Maar ik hoor geen geblaas of iets dergelijks.
De topsnelheid heb ik nog niet gechecked. De auto heeft 5 versnellingen, dus de topsnelheid in zijn 4 zou ik helemaal niet durven zeggen. Zodra ik op de 100 km/h zit, zet ik hem in zijn 5.
De motor komt niet vlot op toeren. Vooral in zijn 3e versnelling om snelheid te maken lijkt ie moeite te hebben. Voor mijn gevoel duurt het een eeuwigheid om naar de 80 km/h te klimmen. Vandaag constateerde ik ook een duidelijke hapering met snelheid maken in de 3e versnelling.
Mijn vorige 240 eveneens met B21A motor, 4-bak en meer dan 3ton op de teller, was een stukje vlotter.
Valt wel mee. De fan ontkoppelt gewoon als de radiateur koud is. Als ie kapot is blijft ie meedraaien.
Maar je hebt dus wel vergelijking met een b21a. Dan word het even verder zoeken.
Zoals gezegd. Probeer eens wat remreiniger. Vacuumlek geeft ook een 'hapering' in de motor.