Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe te rijden met een overdrive / hoe werkt het?
De D24 is in modeljaar 1986 met M47 geleverd, daarvoor met M46. Kan best dat de bak een keer vervangen is natuurlijk.
De M47 is ÃÃn geheel, de M46 is een 4 bak met een OD unit erachter. De M45 is de 4 bak zonder OD. Als je plaatjes ervan zoekt, zie je het verschil zo.

De werking is wat anders als een PTO, die eerder mechanisch aan/uit gaat (tenminste, de PTO van de tractors waar ik op reed was mechanisch). Hoe de PTO op vrachtwagens werkt weet ik niet.

De OD is ws. erg simpel, maar voor mij bijna niet voor te stellen hoe het werkt. De OD is ongeveer een set planetaire tandwielen die altijd meedraait, in z'n 123 en 4 geblokkeerd. Maar als je hem aanzet, trekken 2 hydraulische zuigers een conische koppeling los (of duwen hem vast) waardoor de tandwielen onderling kunnen verdraaien en zo de overbrengingsverhouding veranderen. Min of meer vergelijkbaar zoals een automatische versnellingsbak schakelt.

Het enige wat de OD niet kan is achteruit draaien, dan is-ie in ÃÃn omwenteling vernield. Daarom zit er een schakelaar op de bak waardoor alleen in 4 de OD ingeschakeld kan worden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Geloof me alles kan en gaat kapot, gewoon de koppeling gebruiken.
Groeten van Frans
Antwoord
zo doe ik het ook, terwijl in de MGB welke 21 jr in de familie is geweest hij altijd zonder te koppelen is bediend, nooit gereviseerd is geweest, gewoon heel bleef. Alleen weegt zo'n ding slechts een 850 kg.. en daar zit dan ook nog het type van oa de M41 achter..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik gebruikte nooit de koppeling om de overdrive in te schakelen. En als ik het wel deed, activeerde de overdrive pas op het moment dat ik de koppeling al weer had laten opkomen. Ik had dus de opties langer de koppeling ingedrukt houden - maar daar had ik het geduld niet voor - of gewoon zonder koppeling gebruiken. En dat laatste ging prima.
Antwoord
Volgens de gebruikershandleiding schakel je de overdrive als volgt in:
- geef gas
- schakel overdrive in

De overdrive schakelt dan vanzelf in zonder gekke horten of stoten. Terugschakelen is alleen aan te raden wanneer er geen gas gegeven wordt.
Je merkt vanzelf wanneer je het goed doet. Normaal gezien moet het schakelen zonder horten of stoten gaan; zo niet dan doe je iets verkeerd.

Wanneer de overdrive heel laat of helemaal niet schakelt dan kan dat meerdere oorzaken hebben:
- er zit te weinig olie in de versnellingsbak (vul dus meteen de versnellingsbak bij!)
- de olie in de versnellingsbak is sterk verouderd en/of vuil (eerst auto warm rijden, liefst op de snelweg. Daarna olie aftappen en goed uit laten likken. Daarna nieuwe olie erin)
- de keerringen van de zuigertjes zijn slecht/kapot (Tijd voor een revisie)

Normaal gezien kan de overdrive best veel hebben. Ook bij de turbo-motoren (170pk) zijn ze geleverd. Wanneer de overdrive in goede staat is schakelt hij vrij snel in. Dan hebben de frictie-platen in de overdrive relatief weinig te lijden. Wanneer de motor echter zo krachtig is, dat hij door de overdrive heen trekt, dan zul je vrij snel de frictieplaten om zeep helpen.
Antwoord
..jakkes, je overdrive uitlikken... ik vindt 20W50 al zo ranzig smaken..:frown:
Antwoord
Ovlov343 schreef:Volgens de gebruikershandleiding schakel je de overdrive als volgt in:
- geef gas
- schakel overdrive in

De overdrive schakelt dan vanzelf in zonder gekke horten of stoten. Terugschakelen is alleen aan te raden wanneer er geen gas gegeven wordt.
Je merkt vanzelf wanneer je het goed doet. Normaal gezien moet het schakelen zonder horten of stoten gaan; zo niet dan doe je iets verkeerd.

Wanneer de overdrive heel laat of helemaal niet schakelt dan kan dat meerdere oorzaken hebben:
- er zit te weinig olie in de versnellingsbak (vul dus meteen de versnellingsbak bij!)
- de olie in de versnellingsbak is sterk verouderd en/of vuil (eerst auto warm rijden, liefst op de snelweg. Daarna olie aftappen en goed uit laten likken. Daarna nieuwe olie erin)
- de keerringen van de zuigertjes zijn slecht/kapot (Tijd voor een revisie)

Normaal gezien kan de overdrive best veel hebben. Ook bij de turbo-motoren (170pk) zijn ze geleverd. Wanneer de overdrive in goede staat is schakelt hij vrij snel in. Dan hebben de frictie-platen in de overdrive relatief weinig te lijden. Wanneer de motor echter zo krachtig is, dat hij door de overdrive heen trekt, dan zul je vrij snel de frictieplaten om zeep helpen.

Heb geleerd om net het gas iets los te laten, OD inschakelen en rijden maar!
http://www.everyoneweb.com/volvorider
Volvo 240 estate, classic limited edition 1046/1600 MY'93, amerikaanse uitvoering
Volvo 240 sedan, Super MY'91 G3
Antwoord
Vandaag tijdens de nieuwjaarsreceptie had ik het er met een volvo-vriend over. Hij gebruikt in zijn 144gt ook alleen de koppeling bij het uitschakelen.

Ik vertelde dat ik het altijd deed, en dat het eigenlijk onzin is, is immer een natte remband. Hij vertelde me dat de tandwielen al draaiend in elkaar schuiven, belangrijk is dat de kracht er af is. Dit kan door de koppeling in te trappen of door het gas los te laten.
Groeten, Boele
Antwoord
144gt..?
Antwoord
Je hoeft bij een OD niet te koppelen, omdat de tandwielen van de OD onder alle omstandigheden in contact zijn. Dit is in tegenstelling tot een versnellingsbak waar je fysiek de tandwielen op de assen "aan" en "afkoppelt".

De reden voor een OD is eigenlijk heel simpel: je hebt de gewone versnellingsbak met daarachter nog een kleine versnellingsbak (de OD). Je kan dan kiezen om de OD "hoog" of "laag" te zetten. Een 4-bak krijgt dus op deze manier 8 overbrengingsverhoudingen. Volvo gebruikte de OD om op een goedkope manier een 5-bak te simuleren. De OD kan snel slijten als er teveel koppel op komt te staan, dus vandaar dat Volvo met een schakelaartje regelde dat je de OD alleen in de 4de versnelling "in" kan schakelen.

Veel automaten van weleer hadden maar 3 "gangen" - dat had ermee te maken dat de traditionele automaat min of meer hetzelfde werkt als de ouderwetse Sturmey-Archer naaf met 3 versnellingen voor op de fiets. Door achter de bak nog een OD te hangen heb je dan ineens 4 gangen. Wat ook veel voorkomt is dat bij een 3-gangenautomaat de OD permanent ingeschakeld is. Wil je wat extra koppel (bijvoorbeeld bij hoge belasting) dan kun je "O/D OFF" kiezen. Modernere automaten hebben vaak 5 tot 7 gangen en hebben dus geen OD meer.

Voor een uitleg van de OD, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Epicyclic_gearing
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 2.732 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 9.023 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Overdrive pakt niet Lubse 9 8.122 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.712 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  M46 P overdrive Renévolvo 5 6.837 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 15.025 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 17.382 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  herrie na uur rijden tejooo 23 21.541 23 July 2015, 20:39
Laatste bericht: tejooo
  Overdrive blijft ingeschakeld bij warme motor hun 11 11.761 14 April 2015, 13:36
Laatste bericht: hun
  overdrive selenoid AW71 jero 6 6.000 2 January 2015, 23:28
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)