Topics: 125
Heb je al ooit situaties gekend waarbij je de lockup heb gebruikt? Indien nee: Solenoide uitschakelen met een simpele ingreep waarbij allle electra komt te vervallen>
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 38
@skidje:
Ik niet, ik rij al jaren zonder relais, met die overbruggingen.
Maar aan de andere kant ben ik ook voor het principe: "don't fix what isn't broken".
Solenoïde kan er nog alijd uitgehaald worden als dat moet.
Eerder denk ik er vroeg of laat terug een relais aan te hangen. Als je het knopje dan niet gebuikt, gaat dat relais ook niet meer stuk en blijft alles lekker orgineel.
G
Inderdaad. Goed punt.
Het relais gaat iedere keer in aan-stand als je de motor start.
Had minder problemen gegeven als ze de werking hadden omgekeerd. Dan had hoogstens de terugschakelfunctie niet gewerkt bij defect relais.
G
Topics: 289
als ie stuk is en niet zou afvallen, dan zou ie ook werken bij achterruit rijden, en da's r niet goed voor, daarom istie altijd bekrachtigd.. Bij een schakelbak alleen te bekrachtigen in 4 (bij Volvo), dus precies andersom maar met dezelfde reden..
Topics: 84
De OD op deze automaat is geen aparte OD-unit die op elke versnelling zou kunnen werken (als een Laycock OD) maar een vierde versnelling die net als de anderen hydraulisch ingeschakeld wordt. De "Overdrive" schakeling houdt een oliekanaal open daarvoor.
ALs er iets in die schakeling kapot is, vervalt de bak naar een 3 bak, wat Volvo ws. een veiligere/zekerdere optie vond.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:De OD op deze automaat is geen aparte OD-unit die op elke versnelling zou kunnen werken (als een Laycock OD) maar een vierde versnelling die net als de anderen hydraulisch ingeschakeld wordt. De "Overdrive" schakeling houdt een oliekanaal open daarvoor.
ALs er iets in die schakeling kapot is, vervalt de bak naar een 3 bak, wat Volvo ws. een veiligere/zekerdere optie vond.
Dat impliceert dan dat er enig risico schuilt in het blijven rijden met die doorlussing; zoals ik dat al jaren doe ?
G
Topics: 84
Dat niet, want je weet precies hoe je het hebt geregeld met jouw automaat.
Maar stel dat het systeem onverwacht kapot gaat onderweg, druk je op de 'OD-weg' knop met het idee "ik rij de heuvel op en haal die trekker in" en de OD gaat niet weg. Dan zit je ineens met een vreemd koppeltekort.
ALs-ie onderweg naar 3 valt, merk je dat gauw genoeg en het enige wat je overkomt is dat de motor ineens meer toeren maakt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969