Topics: 30
Bedankt voor de reactie!
Ja, de tandwielen stonden echt allemaal goed, heb ik zeker 3x gecheckt.
Ik zal je tip eens bekijken en ik ga dan ook gelijk naar de krukaspoelie kijken; daar zit een merkteken op. Op de distributiekap staat een schaalverdeling van 0 tot 30 (dacht ik) en ik dacht dat het merkteken op de poelie t.h.v. 10 moet staan als de 1e cilinder op BDP staat (merkteken nokkenastandwiel gelijk aan merkteken kleppendeksel).
Klopt dit?
Afijn, naar die twee zaken kijk ik straks nog even en zal mijn bevindingen hier melden, maar aan de ontsteking prutsen vind ik wat eng, dat mag de garage doen. Straks krijg ik 'm niet meer aan de praat.
[Edit]Overigens heb ik de merktekens op de d-riem gelijk gezet met de merktekens op de poelies, maar ik heb daarbij totaal niet gelet op de stand van de poelies t.o.v. de motor. Dat doet niet ter zake, dacht ik zo. Als die riem maar klopt met de tandwielen (toch?). Zodoende stond de nokkenas na montage niet meer precies gelijk met het merkteken op het kleppendeksel. Hoe de hulpas en krukas t.o.v. de merktekens op het blok stonden weet ik niet, niet op gelet. Maar de riem ligt er zeker weten goed op!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Topics: 49
Als ik het goed begrijp heb je "tand" wielen verdraaid naar de merktekens op de riem????
Alle tandwielen netjes op de merktekens van de auto zetten en de riem er weer om!
Je schrijft dat je de nokkenas verdraait hebt om het merkteken van het nokkenas tandwiel overeen te laten komen met het merkteken van die riem ............
Voordat je hem draaide deed ie het prima (en stond ie ook op het merkteken van de deksel), en nu niet meer.
Rara politiepet!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
??? Nu begin ik zelf te twijfelen.
Een reconstructie: ik heb eerst alle tandwielen weer gemonteerd. Dit kan maar op 1 manier vanwege de spiebanen. Toen heb ik de riem gepakt en ben ik begonnen met de krukas. Ik heb niet gekeken hoe de krukaspoelie stond t.o.v. de motor (is daar een merkteken voor dan?). Ik heb de riem op de poelie gehouden met m'n vinger, merkteken riem tegenover merkteken tandwiel, en heb hem toen om het hulpastandwiel gelegd. Die stond nog ongeveer goed, maar moest ik iets verdraaien om het merkteken op de riem overeen te laten komen met het merkteken op het tandwiel. Ook hier heb ik niet gekeken of het merkteken op het tandwiel tegenover het merkteken op de motor stond. Daarna heb ik de riem om het nokkenastandwiel gelegd. Dit tandwiel moest ong. 1 cm tegen de klok in gedraaid worden, zodat het merkteken overeenkwam met het merkteken op de riem. Toenw erd duidelijk dat het merkteken op het nokkenastandwiel ongeveer 1cm links van het merkteken op het kleppendeksel "terechtgekomen" was.
Zodoende stonden de merktekens van de tandwielen niet gelijk met de merktekens op de motor, maar wÃl gelijk met de merktekens op de riem. In dat geval is er toch niets aan de hand? De onderlinge afstanden zijn dan gewoon gelijk? Of ben ik nu gek?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Topics: 82
Klinkt logisch. Controle:
Zet de krukaspoelie op 0 (= BDP) en kijk door het olievulgat of de nokken van cil 1 (symmetrisch!) omhoog staan. Als dat zo is, heb je BDP van de compressieslag en moet de rotor ook ri. de bougiekabel van cil. 1 wijzen.
ALs dat niet zo is zit je in BDP van de uitlaatslag van cil 1, poelie 1x ronddraaien naar goeie BDP.
Als dit zo is, start de motor. Timing bijstellen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:ALs dat niet zo is zit je in BDP van de uitlaatslag van cil 1, poelie 1x ronddraaien naar goeie BDP.
Dit snap ik niet helemaal.
Hoe kan ik de krukas op BDP = 0 zetten? Dat kun je alleen zien aan de nokkenas toch? In dat geval staat 'ie altijd op BDP = 0 als de merktekens gelijk staan?
Ik neem aan dat de B19 een merkpunt heeft op het distributiedeksel en een gradenverdeling op de krukaspoelie?
De zuiger van cil. 1 evenals de krukaspoelie staat 2x op 0 voor ÃÃn complete "in-compressie-vonk-arbeid-uitlaat" cyclus
De gradenverdeling staat op het distributiedeksel. Op de krukaspoelie, waar de v-snaren overheen lopen, is een markeringsgleufje dat langs die gradenverdeling loopt. Als je de nokkenaspoelie op BDP zet, kun je aan de krukaspoelie op hoeveel graden de ontsteking staat.
Maar ik snap eigenlijk nog niet de connectie tussen het lage stationair toerental en het veelvuldig gebruik van de choke, en de timing van de ontsteking.
Ah zo zitten de streepjes. Maar het op tijd zetten werkt iets anders.
Nokkenas en krukas horen tegelijkertijd op 0 BDP te staan, hun onderlinge beweging is niet afstelbaar. Dus als de nokkenas in BDP staat, staat de krukas dat ook.
Je stelt de timing door de verdeler te verdraaien.
Je motorloop is anders, omdat de riem eerst niet goed zat en nu wel (of andersom), dat komt later wel weer goed.
Topics: 49
Haal de riem er nou af !!!
Zet alle tandwielen netjes op de merktekens van de auto en zet de riem er weer op!
Vergeet de merktekens van de riem!!!
Omdat ie loopt zul je er niet ver naast zitten denk ik.
Je zult zien dat als je nu je krukas op merkteken zet, en je controleert de nokkenas, dat ie er net een tandje naast staat.
De stand van je krukas en de stand van de nokkenas staan maar op ÃÃn manier goed!
Dit heeft niets met ontsteking timing te maken!
Heel simpel; als de zuiger op punt X staan moeten de kleppen op Y staan . (punt!)
Wanneer je dan gaat vonken is een en ander verhaal, dat kun je dus afstellen.
Maar zeker niet door assen ten opzichte van elkaar te draaien!
Dus begin opnieuw, en doe het goed!
Assen op tijd zetten, riem erom (weer controleren natuurlijk).
Met de hand even rond draaien om te kijken of ie rond wil.
Starten.
Ontsteking stellen door te draaien en met een stroob de graden te checken!
Dan moet ie het weer doen!
succes!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Zoals ik al dacht, heb ik het goed gedaan.
Ik heb alle "randrommel" weggehaald zodat ik de riem en tandwielen weer kon zien, met de hand de krukas verdraaid tot het merkteken op de nokkenas gelijkstond met het merkteken op het kleppendeksel (=BDP) en daarna gekeken hoe de rest van de tandwielen stonden. Na de merktekens uitgegraven te hebben, kwam ik erachter dat alle tandwielen staan zoals ze moeten, alle merktekens op de tandwielen komen nu overeen met de merktekens op de motor (nokkenas, hulpas en krukas). De riem staat dus à cht 100% zeker weten goed.
Ik denk dan ook, dat de motor in het verleden is afgesteld op een verkeerde stand van een van de tandwielen. En ja, waarschijnlijk was het verschil maar à à n tandje. Misschien dat daarom die motor zo beroerd liep? Vreemd, ik ben er toen mee naar Zuid-Frankrijk gereden en ja, ik kwam onderweg met pech te staan. Gare contactpunten, 1 bougie "ontploft", CO te laag, ja, van schade en schande leert men. Daarna heb ik de contactpunten vervangen + afgesteld, ontstekingsdelen vervangen, klepspeling correct afgesteld en toen liep 'ie 10x beter, maar nog steeds niet perfect. Naar mijn weten is nooit de verdeler verdraaid.
Afijn, ik ga nu alles weer terugbouwen zodat ik de tip van Marc kan bekijken. Over een half uur dus de volgende post waarschijnlijk
|