Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
overdrive uitschakelen?
hmmmmmmmmm het is al een tijdje terug dat ik gereden heb met de 740, maar na de 4e trap "schakelt" ie nog een keer.
En als ik het boek goed begrijp heeft ie dus 4 echte versnellingen waarvan de 4 inderdaad iets van die verhoudingen heeft!
En daarna komt dan de lock up nog .....

Een overdrive is toch een aparte box achter de bak?
Dan kan ik nog een keer de camera onder de auto steken maar dan in een andere hoek om te kijken wat er onder hangt....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Ik snap er niets meer van ..... in het boekje van de auto staat een hendel voor de AW met 12D en voor de ZF 123D.

In de olving staat dat beide bakken 4 bakken zijn en dat voor beide bakken in sommige landen een lockup er op zit.

De ZF heeft in 4 1:0,73 tegen de AW1:0,69 ......
Het gaat mij de pet te boven op het moment.

Zou ik dan 123 + overdive + lockup hebben ofzo?
Antwoord
Zou ik dan 123 + overdrive + lockup hebben ofzo?

Ja. En de lockup werkt alleen in 4. Precies als met de AW71L. Een overdrive is een overbrengingsverhouding, geen apparaat. Een "overdrive" kan dus in de bak of achter de bak of voor de bak hangen.

De ZF schijnt een stevige bak te zijn (ook in BMW, Landrover etc), met ÃÃn zwak punt, hij kan er niet tegen als je teveel toeren maakt in P of N.
http://real4x4forums.com/PinzgauerBBS/vi...php?t=2709
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Helemaal duidelijk!

Ik vraag me overigens nu wel ineens af waarom een overdrive, overdrive heet terwijl het in feite gewoon een versnelling is?
Antwoord
Dan kun je je ook afvragen waarom een versnellingsbak een versnellingsbak heet, terwijl het in feite een vertraging is..... Big Grin
`88 245, B230K, M47
Antwoord
aernout schreef:Helemaal duidelijk!

Ik vraag me overigens nu wel ineens af waarom een overdrive, overdrive heet terwijl het in feite gewoon een versnelling is?

het komt uiteindelijk uit de US, daar had men in de 30er jaren al OD's als los onderdeel. En nu nog..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Martin245 schreef:Dan kun je je ook afvragen waarom een versnellingsbak een versnellingsbak heet, terwijl het in feite een vertraging is..... Big Grin
hahaha ROFL ;D
Antwoord
Dat zou je kunnen doen ja, gesteld dat je echt niets anders meer verzinnen kan Tongue
(met uitzondering van de hoogste versnelling dan, die daadwerkelijk een versnelling is) Wink

En het US vermoeden klinkt heel aannemelijk. De aparte benaming zal vast een oorsprong hebben in het feit dat het een los onderdeel van de techniek is.
Als het gewoon een "extra" versnelling is die in de bak geintegreerd is, is het naar mijn idee gewoon een versnelling!

*... helder moment!... * WIKIPEDIA!

Een overdrive is een systeem waarbij uitgaande as (wielzijde) van de versnellingsbak sneller draait dan de ingaande as (motorzijde). Dit kunnen de hoogste versnellingen zijn bij auto's met vijf of meer versnellingen of een apart systeem naast de versnellingsbak. Een overdrive wordt gebruikt als het voertuig op snelheid gekomen is om:

* het motortoerental te verlagen (grotere levensduur van de motor)
* het geluidsniveau te verminderen
* brandstof te besparen

De overdrive heeft als nadeel dat het koppel sterk vermindert waardoor trekkracht verloren gaat. Hierdoor is de topsnelheid mÃt overdrive soms lager dan de topsnelheid ÃÃn versnelling lager.

Eigenlijk is de overdrive de enige echte "versnelling" in een versnellingsbak. Het is nl.de enige overbrenging die er voor zorgt dat de uitgaande as (wielzijde) sneller draait dan de ingaande as (motorzijde). Alle andere overbrengingsverhoudingen zorgen ervoor dat de uitgaande as van de versnellingsbak langzamer draait dan de ingaande as. In feite zijn het dus vertragingen. Uitzondering hierop is de hoogste "normale" versnelling, dit is een ÃÃn op ÃÃn verbinding, die ook wel "prise-direct" wordt genoemd.

In feite is de term "versnellings"bak, indien er geen overdrive gemonteerd is, dus niet correct maar in de volksmond ontstaan.
Antwoord
Nu slaap ik vannacht weer niet......
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Jawel hoor, je slaapprobleem heb ik net opgelost in mijn vorige bericht! ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  geen 1ste en 2 de versnelling meer M46 met overdrive JZW 4 240 6 August 2025, 21:03
Laatste bericht: JZW
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 3.283 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 10.286 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Overdrive pakt niet Lubse 9 8.712 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.914 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  M46 P overdrive Renévolvo 5 7.110 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 16.077 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 18.489 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  Overdrive blijft ingeschakeld bij warme motor hun 11 12.211 14 April 2015, 13:36
Laatste bericht: hun
  overdrive selenoid AW71 jero 6 6.872 2 January 2015, 23:28
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)