Topics: 38
Ik bouw liever weer iets anders "unieks" dan dat ik voor anderen hapklare brokken ga fabriceren.
En als ik dan even terugdenk aan de ombouw van een Jeep-achteras met limited slip naar volvo achteras; aan het eind van het topic bood ik een cherokee as aan met losse volvo asbuizen maar dat het nu storm liep kan ik niet zeggen ;D ; sterker nog niet verkocht.
Maar zoals ik al meldde, ik doe het voor eigen plezier en schrijf af en toe een topic om anderen te helpen/inspireren, meer niet.
Topics: 2
Maar zoals ik al meldde, ik doe het voor eigen plezier en schrijf af en toe een topic om anderen te helpen/inspireren, meer niet.
Zo is het, hier en daar wat tips advies en weetjes, maar een compleet A.........................z omschrijving gaat te ver!
Ik zal de gang van zaken blijven posten , de bak is er nu net af, alleen de voorpijp zien los te krijgen en dan kan het oude d24 ie er uit!
AndrÃ
Goed bezig!
Sleutel je in een schuur of onder een carport of gewoon ouderwets op straat?
Heb je hijsmogelijkheden?(nee bedoel geen krat bier maar takel-apparaat)
K'heb eens een mooie foto gezien van mensen die onder een viaduct (b-weg) stonden te sleutelen...
Aan de brugleuning een kettingtakel, motor in de takel en op de aanhanger er achter een ander motorblok klaar voor montage. ;D ;D
Ja mooi he, je maakt wel eens wat mee, ik heb trouwens ook wel eens onder een viaduct gesleuteld (de waterpomp van mijn toenmalige opel monza vervangen).
Nee mijn buurman heeft een leuke hobby schuur met een kleine brug (werkt op een opblaas balg) en een takel op rails kan dus van voor naar achter in de schuur, de ruimte is niet echt groot maar al met al is het prima te doen allemaal.
AndrÃ
Zo we zijn ondertussen weer een stap verder, de motor is er uit ,nu alleen nog wat restjes van de airco installatie weg halen, en dan zijn we klaar voor wederopbouw!
Voordat we het oude blok er uit getakeld hadden. Zijn we eerst eens het uitlaatspruitstuk+turbo wezen passen,even met 2 moertjes, maar dat gaat makkelijk en zal straks geen problemen opleveren, we zijn er dan ook uit om met de bestaande motorsteunen te gaan werken, het oliefilter geeft verder ook geen probleemen, alleen de carterpan van de tic geeft dan nog wel een probleem,, dus gaan we tog de d24 pan aanpassen zodat daar een aansluiting op komt voor de turbo retour, maakt het trouwens nog wat uit waar je die aansluiting maakt of kan de retour op een willikeurige plaats van de pan worden toegepas?
andrÃ
Maakt op zich niet uit, als de olie maar vrij terug kan stromen, het laatse dat je wilt is dat de stroming van de retourolie zodanig gehinderd wordt dat het olieniveau in de retourslang gaat stijgen en er zelfs tegendruk zal ontstaan.
Dan zal er een kans bestaan dat de turbo "olie mee gaat nemen" met een rookpluim stank en verbruik als gevolg

De turbo heeft namelijk niet echt seals/keeringen zoals bijvoorbeeld je krukas en kan drukopbouw dus niet waarderen.
De functie van de oliekeerring wordt zelfs vervuld door laaddruk en uitlaatdruk, veel stationair draaien is dus mede de oorzaak van olie meenemen door de turbo.Het hoeft geen betoog dat dat de motor en intercooler ook inwendig gaat vervuilen.
Wel in proporties zien hoor, tijdje in de file moet je niet zenuwachtig van worden, de auto de hele dag laten lopen langs een meer terwijl jij aan het ijsvissen bent en je tussendoor in de auto op wilt warmen is echter niet zo'n goed plan.
Oei, sorry wat een verhaal :o dat vroeg je niet echt helemaal.Maar het heeft gelukkig wel te maken met turbo(retourleiding)
Oei, sorry wat een verhaal dat vroeg je niet echt helemaal.Maar het heeft gelukkig wel te maken met turbo(retourleiding)
Dat geeft helemaal niets alle info is welkom en aldoende leren we er weer wat bij, we gaan nu het tic blok en de volvo klaarmaken voor inbouw, o.a de distributiesnaar voor en achter vervangen ,de olie van de 5 bak verversen, motorruimte schoonmaken, en wat we eigenlijk nog willen weten is of de airco nog terug kan ,dit ivm radiateur+intercooler die al achter elkaar komen.
gr andrÃ
Zelf wil komende zomer nog wel een airco bij-op bouwen want dat mis ik wel een beetje.
Als ik jullie was zou ik het ook zeker proberen.
Ik heb nu 2 dikke elektrische fan's tussen intercooler en radiateur voor extra koeling.
Bij mij zou de airco-condensor dan nog vóór de intercooler moeten.
Of ik zou een lagere intercooler moeten plaatsen, bijvoorbeeld van een Iveco daily die heb ik nog liggen.
Dus een hapklare oplossing heb ik niet.Maar als ik jullie was zou ik het wel proberen in te passen, weghalen kan altijd nog.....
precies ,we gaan het ook wel proberen ,en mochten wij besluiten om het niet in te bouwen dan zal ik aan je denken (voor het komplete set als je die zelf nog niet hebt).
Maar ik denk niet dat het verstandig is om een condensor voor de intercooler te plaatsen, de warmte die vrij komt zal dan de intercooler beinvloeden , en gaat dan ten kosten van het vermogen,ik denk dus wel dat het belangrijk is om de intercooler als eerste wintvanger te houden!
andrÃ
Daar heb je helemaal gelijk in.In mijn geval is de intercooler ( IC ) echter zo oversized dat e.e.a. geen problemen op zal leveren.
Ik heb ergens een grafiek in het dieselforum geplaatst die aangeeft dat de lucht eigenlijk altijd de IC weer verlaat tussen de 30 en de 40 graden.(in mijn geval dan).
Maar jullie hebben alle mogelijkheden nog open liggen en dan is jouw aanpak denk ik de juiste., hoewel ik bij trucks ook wel regelmatig de airco-condensor als eerste zie en dan de IC en dan de radiateur.(ja ja lekker duidelijk zo >

)
Anders even een oproepje doen op dit forum waar iedereen met airco de condensor heeft zitten ???
Enne, een compleet airco-set is evt. welkom als het tenminste een R134a systeem is en ik de verdamper een beetje kwijt kan in mijn (airco-voorbereide) kachelunit. ;D