Topics: 288
zolang je de DB's niet overschreid, je kunt op termijn voor de keuring je pot met bochtje terughangen.
Anders een expansie pot met kelinere diameter die naast de tank past en kort genoeg is om tussen cardanbocht en einde auto past monteren. Men zal niet meer kunnen zeggen dan "oh je hebt een andere demper".
Ik heb onlangs een 145 met eenzelfde soort constructie gezien. Uitlaat loopt in 1 rechte lijn door ad rechterkant. Originele einddemper er af en andere pot rechts naast de tank
jos245 schreef:De enigste eis voor de apk is volgens mij dat het uitlaatsysteem gasdicht is en dat de uitlaat tot onder de achterbumper loopt.
Maar of het verstandig is om de achterste demper te vervangen door een stukje pijp? Ben benieuwd wat anderen daarover te zeggen hebben. Een uitlaatpot heeft toch een bepaalde functie.
Ik herinner me een verhaal van iemand met een Mitsubishe die motorschade opliep na montage van een verkeerde uitlaatpot.
lijkt me sterk, als ik nu met een lekke uitlaat ga rondrijden gaat m'n motor niet stuk. In principe geeft een uitlaat tegendruk aan de motor, maar, voor elke Volvo is een sportsysreem te koop en da's 9 vd 10 x een expansie systeem, dus minder tegendruk, wel wat meer vermogen en mogelijk iets hoger verbruik maar dat bepaal je zelf.
En verder, een demper dempt....
Topics: 22
Ik heb een jaar lang zonder achterdemper gereden en daarvoor in de plaats een korte chrome sierdemper van 20 eurie rechts geplaatst om het aanzien acceptabel te houden.
Het geluidsverschil was minimaal en met APK geen commentaar. ;D
Nu weer een complete Ferrita er voor in de plaats en die maakt meer herrie. ;D ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Topics: 116
Kijk dat is goed om te horen. Kan me ook moeilijk voorstellen dat het blok er niet tegen zou kunnen als ik de einddemper verwijder. Ben wel benieuwd hoe het verbruik ervan omhoog zou gaan. Hij lust op het moment al een flinke slok per kilometer en hoop dat dit niet veel erger wordt :-) .
verbruik zal niet snel hoger worden, eerder lager (iets).
motorschade na montage andere demper kan best, als je een demper voor een veel te kleine motor monteert krijg je veel tegendruk, en dat betekend hitte. Dan kan er best wat stuk gaan. Met een absorbtiedemper is dat echter niet het geval, die begrensd niet noemenswaardig. De demper voor de achteras is al een absorbtiedemper bij de 240/740.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Maar als ik het goed begrijp treedt er geen motor schade op bij het verwijderen van de einddemper, demper minder = minder tegendruk.
nee, wel idd wat wordt aangehaald mbt een te kleine demper, idd kan ie dan de warmte niet kwijt, maarja als je zo bezig bent wordt het al gauw prutsen.
Onder mijn auti is de standaard 1e demper vv door een dubbelwandige pijp, de 2e is absorbtie, maar je kijkt er zo doorheen, feitelijk is de enige tegendruk de diameter en lengte
Zo net een stukkie pijp op de kop kunnen tikken en ga er morgen mee aan de slag. Zin in! Wordt mijn eerste optische klusje aan de auto, hopen dat het naar wens gaat. Zal het posten igg
Bedankt voor de reakties tot nu toe top!!
als je de laatste demper weghaalt zou ik wel ergens een extra hangertje er bij zetten. kun je ook gemakkelijk met een uitlaatklem maken, dan hoef je niet aan de buis te lassen.
Zelf heb ik eens zitten turen naar die groter achterste demper en ik had toen een stuk buis van een oud tuinhek dat zou moeten passen. ~55-60 mm was het, gewoon even opmeten.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 20
pwaes schreef:Heeft er verder iemand nog afmetingen (lengte en diameter) van het stuk pijp wat gebruikt wordt? Of voorbeelden van montage? Vervalt de laatste beugel of is dat laswerk?
Is geheel afhankelijk van hoe je Volvo erbij staat... ik heb de pijp met mini Jama motor tussendemper opgehangen met montagerubber aan de bumper. Het montagerubber is wel zo krachtig dat de gebruikte adapter snel wegrot...ik denk wegens wringen.
Deze, eerste verzoek gaf trouwens het netste en mooiste geluid. Motor 600CC einddemper (geopend)
[img][/img]