Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Contactpunten en condensatoren vreten. Oorzaak bobine???
tijd om een elektronische ontsteking te plaatsen van een b230...

Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Hallo,
Gisteren paralelkabels gelegd van voorschakelweerstand naar bobine, van bobine naar stroomverdeler. Van bobine naar stroomverdeler heb ik al eerder geprobeerd, maar als hij niet wil starten , doet hij dit ook niet met deze extra kabel aangesloten.
De stroomverdeler uit elkaar gehad, vervroeging bleek ook te haperen. Alles schoongemaakt contactvlak met het blok opgeschuurd en bewegende delen gesmeerd met speciaal vet voor stroomverdelers.
Nieuwe verdelerkap rotor contactpunten en condensator gemonteerd (orgineel volvo) en een bobinekabel die ik nog had liggen. Toen ik een ohmmeter zette op de bobinekabel ,varieerde de weerstand nogal als ik de kabel bewoog.
Zometeen ga ik nog een controlelampje en een voltmeter op het dashboard leggen aangesloten op de plus van de bobine om te kijken als de motor er weer mee stopt of er dan nog spanning op de bobine staat. Vanmiddag op familiebezoek 130 km rijden en maar zien of het probleem nu verholpen is.
Ik denk ook nog aan de schakelaar achter het contactslot. Op mijn werk heb ik ze liggen voor alle veel voorkomende modellen Mercedes bedrijfswagens. Problemen hiermee komen dus ook voor.
Op de voorschakelweestand staat 1.3Ohm, ik meet 1,8.Net de spanning gemeten bij net gestarte motor ingaand 13,8 volt uitgaande spanning 11,2 deze 11.2 meet ik ook op de plus van de bobine. Deze waardes zal ik ook na de rit van vanmiddag meten. De kleur van de puntjes was in alle gevallen blank. De Weerstand waardes van zowel de oude als de nieuwe bobine vallen binnen de toleranties genoemd in het Haynes boek. De oude had wel iets lagere waardes als de nieuwe.
Van + bobine naar massa meet ik 2 Ohm.
Jan
Antwoord
Vanmiddag op familiebezoek op 65 km afstand. Op heenweg geen problemen, bij aankomst spanning gemeten met multimeter op uitgang van weerstand. Daar mat ik dezelfde waarde als op de voltmeter geleend van mijn moto guzzi nl. 11 volt. Net op de terugweg viel de motor in Deventer 2 x uit (een paar seconden) en verderop onderweg nog 2 maal. Voltmeter had geen verlichting, maar het controle-lampje lichtte wel een keer fel op toen de motor afsloeg. Morgen bestel ik in ieder geval een voorschakelweerstand en ik laat horen of het helpt.
Jan
Antwoord
Dat zal het zijn. Een voorschakelweerstand moet alleen bij het starten de volle boordspanning doorlaten en tijdens het rijden een deel ervan, meest 9 V.
Dat is dan ook de werkspanning van de bobine (staat erop als het goed is), als deze continu de volle boordspanning krijgt vonkt-ie veel harder en raken puntjes en condensator overwerkt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Vandaag de voorschakelweerstand binnen gekregen, dezelfde als die er op zat. vanavond gemonteerd, eerst uitgaande spanning gemeten. Deze is bijna hetzelfde als van de oude nl 10,8 volt. de oude mat 11,2 volt. Toen maar een stukje gereden. Heeft niet geholpen. Slaatl na een aantal km gewoon weer een paar seconden af 2 maal iets langer, toen moet ik hem uit laten lopen in de berm. Maar dan starten en lopen.
Ik heb nu de kabel van het controlelampje aangesloten op de gasafsluiters van de LPG installatie. Maar een kijken wat er gebeurt als hij weer afslaat.
Maar hij kapt er echt abrupt mee, net alsof je de contactsleutel omdraaid. Maar zoals eerder opgemerkt, hij doet het op gas en benzine.
Alles van de ontsteking is nu vervangen. Bobine, weerstand, rotor, verdeelkap, condensator, punten, bobinekabel, stroomverdeler gedemonteerd, schoongemaakt, gesmeeerd. Massakabels naar de motor zijn in orde. Ik begin er een beetje moedeloos van te worden.
Jan
Antwoord
En dit alles begon nadat je ÃÂÃÂn condensator vervangen had? Ik heb wel ervaring met moedeloos worden van motorproblemen, maar niet met dit specifieke geval.
Waardoor kunnen contactpunten zo snel slijten? En wat veroorzaakt een spanningsval onder het rijden? Hoe zien de koolborstels vd dynamo er uit?

Mijn 144 deed ook wel eens vreemde hikjes, vooral bij korte hobbels en 'potholes', het laadlampje lichtte dan op. Koolborstels waren prima, ik heb alle bedrading van het laadcircuit een duw gegeven en nu is het al weer een tijdje over.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dynamo is een half jaar oud, De boordspanning is in orde, er zit ook standaard een voltmeter in de auto. De problemen begonnen voordat ik de eerste keer de condensator verving in Duitsland bij de Bosch dienst, een half jaar geleden. Toen begon het ook met af en toe een keertje stilvallen. Na die tijd gebeurde dit vaker. Als dit gebeurde en ik bekeek de contactpunten, waren ze ingebrand, dan verving ik punten en condensator en war het probleem een aantal weken weg. Maar sinds begin deze maand verdwijnt het probleem niet met het vervangen van punten en condensator. Morgen ga ik paralelbedrading leggen van voor het contactslot naar de ontsteking, met een aparte schakelaar voor het contact, want ik begin het elektrisch gedeelte van het contactslot of de bedrading naar de weerstand steeds meer te verdenken. het moet volgens mij ergens een los contact of een kabelbreuk zijn
Jan
Antwoord
Wat je wil weten is het volgende:

- Welke spanning staat er op mijn bobine tijdens het rijden.
- Krijg ik vonk, en zo ja wat voor vonk.

Ik zou een multimeter op de bob aansluiten tussen + en - en zichtbaar op de ruit plakken.

Ook zou ik een contacthoekmeter aansluiten, wellicht op de kabel vanaf de bobne...

Onder verdenking staat bij mij de kabel boven het uitlaatspruitstuk richting bobine, als je die hebt...

Maar ook zekeringen en contact zelf kunnen een probleem opleveren

[img][/img]
Antwoord
Ik heb hier een technische leergang van Bosch voor me liggen.
Die zegt een aantal dingen:

"Heeft men de indruk dat de punten voortijdig slijten,dan kan bijvoorbeeld een defecte condensator de oorzaak zijn."

Die wisten we al....Maar dan:

Ook een condensatorcapaciteit die niet overeenkomt met de bobine,geeft een vervroegde slijtage van de punten te zien"

Volgende citaat:

Kleine contactpuntafstand

Dus een grote contacthoek,geeft in het hoge toerenbereik een gunstiger ontstekingsverloop,de lange contacttijd
vraagt meer energie.

Oftwel :contacthoek goed?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Hallo,
Tijdens het rijden 10.8 volt op de bobine, contacthoek is ok, volgens specificatie. 65 graden. Als hij vonkt hij goed, mooie blauwe vonk. Als hij na afgeslagen te zijn niet wil starten geeft hij een heel zwakke vonk. ALs ik dan de condensator heb vervangen is alles weer eventjes in orde. Zowel de oude als de nieuwe bobine en de weerstand hebben hetzelfde bosch nummer en ik meet waardes die binnen de toleranties liggen en zijn orgineel nieuw Volvo.
De bobinekabel heb ik ook al verdacht, vandaag krijg ik een nieuw bougiekabelset binnen incl bobinekabel. De vorige nieuwe heb ik in tweeen getrokken. En ik leg een kabel vanaf de accu naar de voorschakelweerstand om eventuele problemen in het contactslot enz. buiten te sluiten.
Jan
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.506 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Oorzaak en gevolg Nicolaas H 5 4.593 22 January 2018, 01:35
Laatste bericht: Nicolaas H
  Ergernisjes: oorzaak? of gewoon gezeur Arjen van Hattem 8 6.279 8 March 2017, 18:23
  Klikkerdeklik B30E. Ik schrok van oorzaak. kees58 31 22.659 12 September 2016, 11:23
Laatste bericht: kees58
  940 bobine met 240 verdelerkap? Hansepans 0 1.689 2 May 2016, 20:14
Laatste bericht: Hansepans
  Bobine de oorzaak? Stevves 3 4.424 5 February 2015, 07:52
Laatste bericht: Stevves
  Ontstekingsproblemen/bobine problemen. Poelman 3 3.538 14 January 2015, 17:39
Laatste bericht: Poelman
  bobine verbrand 265gl 3 3.876 1 November 2014, 22:38
  Monteren PerTronix bobine Nicolaas H 22 15.828 8 February 2012, 00:52
Laatste bericht: Nicolaas H
  olielekkage, oorzaak brandstofpomp? Jeroen V 17 12.033 5 May 2011, 19:07
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)