26 November 2009, 14:07
ja precies. Bij volvo is het het waard om spul te reviseren!

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Advies over gruizige rammel [nu: reparatie versnellingsbak]
|
26 November 2009, 14:07
ja precies. Bij volvo is het het waard om spul te reviseren!
![]()
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
26 November 2009, 14:56
De bak ligt dus uit elkaar en ik zal eens wat foto's maken.
Diagnose tot nu toe: - voorste lager van de hulpas heeft speling - toplager is gaar - naaldlager in de hoofdas heeft lichte speling Voor de zekerheid vervang ik ook: - lager pignonas - synchroring eerste versnelling Verder is de koppelingsplaat dun: groeven zijn weg en loopt bijna tegen de klinknagels. Als dit klaar is vervang ik ook alle pakkingen van het motorblok want hier en daar zweet er olie uit. Daarna gaat het opgefriste tandem weer in het vooronder. Al met al een leuke klus. Schuur leeg gemaakt en 245 breed neergezet zodat ik er goed bij kan.
30 November 2009, 22:56
Alles was bij Volvo te bestellen. Gangbare delen liggen in NL en zijn er in een paar dagen en meer apart spul komt uit een speciaal magazijn in Zweden en dat duurt iets langer. Ik heb de nummers in Vadis opgezocht en de magazijnmeester van de dealer werd er helemaal blij van.
9 August 2011, 18:48
Ben wel benieuwd naar wat foto's en nummers van de benodigde delen. Hebben we het hier over een M47? Ik heb een M47 gekocht en wil die er zo fris mogelijk onder zetten.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
9 August 2011, 19:20
Sorry, heb geen foto's gemaakt en aantekeningen zijn foetsie. Ik heb de bak open gemaakt en op het zicht, gevoel en gehoor gekeken welke delen ik wilde vervangen. In de greenbooks vond ik een gedetailleerde tekening op basis waarvan ik de delen heb besteld. Het boek heb je ook nodig om te lezen hoe je de bak uit elkaar haalt. Eindresultaat: stille en fantastisch schakelende M47.
9 August 2011, 19:33
Heb je een hardcopy van het betreffende Greenbook, of een linkje naar het juiste boek, of een nummer van het boek?
Het eindresultaat klinkt goed namelijk!
14 August 2011, 10:17
De Greenbooks heb ik van k-jet.org en ik heb 30056 gebruikt.
15 August 2011, 09:38
Dank! Ik ga ermee aan de slag (met hulp van een ervaren versnellingsbak sleutelaar).
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|