Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dynamo Volvo 79' vervangen
De dynamo heb ik inmiddels ingebouwd en de draden aangesloten zoals Jos mij vertelde. Vanwege een lege accu heb ik de auto gestart met startkabels. De auto sloeg in een keer aan, alleen bleef het AMP brandje op het dashboard branden. Verder branden er geen lichtjes op het dashboard. De radio en lampen deden het wel. Na een stukje rijden bleef de AMP branden. Als je geen gas gaf, viel de auto uit.

Uiteraard hangt nu mijn accu aan de lader. Maar ik vraag mij nu dus af of het probleem wel in koolborstels zit. Naar mijn weten heb ik de draadjes goed aangesloten, de spanning van de V-snaren is ook juist (8mm).

Waar doet dit de volvo kenners aan denken? Ik zie weer uit naar jullie antwoorden!
Antwoord
Je had toch een andere dynamo gehaald?
Heb je daar een nieuwe spanningsregelaar op gezet?
Zo niet, dan zouden misschien de koolborstels in de spanningsregelaar van die gebruikte dynamo ook versleten kunnen zijn.

Kun je anders eens een foto maken van de aangesloten draden op de dynamo?
Antwoord
Jos, dit is inderdaad een andere (2de hands van estate services) dynamo. Ik heb er geen nieuwe spanningsregelaar opgezet. Want de koolborstels zagen er nog redelijk uit. (ook volgens estate services). Ik heb wel een nieuwe spanningsregelaar liggen.

Ik heb de contactjes allemaal opgeschuurd met de dremel. De accu hangt aan de lader. Morgen ga ik weer een poging wagen.

Ik heb een aantal foto's gemaakt. Helaas is dit met de slechte camera gedaan. De goede heb ik even niet meer tot mijn beschikking.

[Afbeelding: volvo245dl131.jpg]

[Afbeelding: volvo245dl132.jpg]

[Afbeelding: volvo245dl133.jpg]
Antwoord
Vandaag weer aan de slag geweest!

Resultaat: beter maar nog steeds niet goed.

Vannacht heb ik de 50ah accu opgeladen met 2.5A voor ongeveer 20 uur. De accu weer in de auto gebouwd. Even het voltage gemeten met een multimeter: 11V. De auto gestart, weer gemeten: nog steeds 11V. Dynamo eruit gehaald en een nieuw setje koolborstels gemonteerd. Resultaat: 11 V op de accu, bij starten pats naar 14V. De dynamo werkt dus weer. Alleen bleef het lampje van AMP in het begin wel branden, maar daarna niet meer.

Echter doen alle andere lampjes op het dashboard het niet, met uitzondering van het groot licht lampje. De parkeerlichten, groot licht en normaal licht, alarmlichten en radio werkt. Ruitenwissers voor en achter en ruitensproeiers werken ook. Echter werken de richtingaanwijzers niet.

Ik durfde het niet aan om een stukje te gaan rijden. Dus de accu hangt weer aan de lader. Ik denk zelf dat de accu gewoon oud/kapot/te slap is. Maar heeft iemand een verklaring voor het niet werken van het dashboard en de richtingaanwijzers?

Antwoord wordt weer zeer gewaardeerd!
Antwoord
Werkt het indicatie lampje van de richtingaanwijzers niet, of bedoel je de lampjes buiten op de auto zelf?

Zekeringen en bedrading gechecked?
Antwoord
Indicatie lampjes en de lampjes buiten zelf werken niet.

Zekeringen gecheckt, in de 4de van boven zit een klein scheurtje.
Antwoord
De 13e zekering is van de Instrumenten/richtingaanwijzers en waarschuwing autogordels.
Werkt het laatste wel? Anders zou ik die zekering checken.

Een accu met gecorrodeerde platen kan ook rare storingen geven.
Zet vanavond zonder draaiende motor eens groot licht op en kijk of het licht niet snel verzwakt.
Antwoord
Vanavond aan de slag geweest. Resultaat: alles werkt weer!

Ik heb een auto accu van een andere auto aangesloten. Toen deden de instrumenten lichten, richtingaanwijzers en waarschuwing autogordels lampje het weer niet. Maar nadat ik even aan de 13de zekering heb zitten friemelen schoot het in een keer weer aan! Dus binnenkort maar is alle zekeringen vervangen en puntjes opschuren.

Bedankt voor alle hulp. Als ik het forum toch niet had! Tongue

Antwoord
Goed zo Smile

Volgende keer wel even opschrijven waar wat aangesloten moet zitten als je bedrading loshaalt Wink
Antwoord
Ja! Had ik ook wel gedaan Smile Alleen bij de nieuwe dynamo zat het net even anders.

Thanks!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Problemen met dashboardcluster Volvo 240 1990 roger2401990 4 1.044 28 November 2024, 10:55
Laatste bericht: roger2401990
  Volvo 480 hoe bestaat het, maar ja jongens zijn bezig en jong. Imke Akkrum 2 480 11 September 2024, 20:39
Laatste bericht: Imke Akkrum
Lightbulb Volvo S40 2.4 benzine 2004 Armosiik 0 528 17 July 2024, 02:52
Laatste bericht: Armosiik
Question Ruitenwissermotor volvo 240 KKB 2 769 15 July 2024, 21:06
Laatste bericht: KKB
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 1.646 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.386 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.810 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 3.162 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Pinout Volvo 850 versterker Thijmen 4 3.377 31 January 2022, 15:30
Laatste bericht: Thijmen
  Waeco cruise control op originele Volvo hendel Daan245 10 11.894 8 May 2021, 16:13
Laatste bericht: aeos

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)