Topics: 82
Moet op allebei kunnen rijden ja. De B20 draait op benzine stukken beter (harder) dan op LPG, als je gasgeeft hoor je de zuigers naar beneden knallen. Misschien moet ik het mengstuk er eens tussenuit halen, nog meer Danoontje power. Was die benzine maar niet zo duur.
Als je naalden nieuw zijn, de membranen en pakkingen heel en de vlotters even hoog, blijft er kwa hardware nog de sproeierhoogte over als mogelijke oorzaak voor een te rijk mengsel. De sproeier is een los onderdeel wat in de carb geperst is. Hoogte kan je zo zien als je de luchtfilters er af haalt. Ik heb de sproeier een kleine millimeter verder erin gehamerd, scheelde wel in het benzineverbruik.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 33
Ja dat klopt. Ik heb idd last van wisselende toerentallen. Het typische is dat ie wel volgens een vast patroon wisselt. Als ik de motor start is ie rustig en na een stuk rijden loeit ie behoorlijk. Als ik de auto dan een minuut of 10 laat staan en vervolgens start is ie weer rustig.
Laatst heb ik de carbs gedemonteerd. Ik ontdekte dat 1 carb maar met 3 moeren vast zat (Ik dacht dat ik de oorzaak te pakken had). Ik heb ze, nadat ik ze had schoongemaakt, gemonteerd met originele pakkingen en vloeibare pakking. Ik zou niet weten waar anders een lek zou kunnen zitten. Misschien in de vacuum pakking bovenop de carbs? Maar die zagen er goed uit. Ik heb ze nog in mijn handen gehad en voorzichtig schoongemaakt en gecontroleerd op slijtage etc.
Ik zou de benzine toevoer een halve slag dicht kunnen draaien natuurlijk. Eens kijken wat ie dan doet. Aan de sproeiers kom ik liever niet. Ik ben niet zo'n ontzettende prof.
Topics: 163
En de membramen zijn ook nog in goede staat?
Ik had trouwens ook een losse vlotter...
Heeft jouw B20B ook een inlaatspruitstuk met opwarmfunctie? Halverwege twee extra "gaskleppen" die een extra circuit openen om het mengsel voor te verwarmen, zodra je volgas geeft stopt dit.
Je kan niet de benzinetoevoer dichtdraaien, je kan wel de vlotterhoogte van de rijkste carb wat wijzigen zodat het benzinenivo lager blijft.
De vacuumpakkingen zijn de membranen denk ik, van zwart flabberig rubber? Er zit een nokje op de rand wat in een uitsparing in de carb moet vallen.
Hoi,
Ik heb idd een spruitstuk met opwarmfunctie. De slang die hier op aangesloten is is echter losgemaakt en de aansluiting op het spruitstuk is afgesloten. Ik heb dit verhaal vaker gehoord. Zal ik de slang weer vast maken of los laten hangen? Gaat ie hier veel beter van lopen?
Die vacuumpakkingen zijn in orde. Hij loopt met die nieuwe spoeiernaalden heel zuiver op benzine alleen verzuipt ie zo ongeveer bij het starten (ben trouwens net terug van een 1000 km trip met de 144 en hij pingelt ook niet meer! Eindelijk!).
Volgens mij openen/sluiten de extra gaskleppen voor de opwarming mechanisch via een nok op de gewone gasklep.
Er zou een slang van de olievuldop naar het spruitstuk moeten lopen, dat is voor de carterdampen.
Heb je eigenlijk een of twee Volvo's met B20's?
Er zit idd een slang op de olie vuldop. Deze gaat naar het luchtfilterhuis.
De gaskleppen worden idd bediend door een nok aan de gewone gasklep.
Ik heb maar 1 Volvo met 1 B20 (die witte op de foto). Het is mijn dagelijkse vervoer dus ik ben er altijd wel mee bezig. Vandaar dat je me zo vaak tegenkomt op het forum.
Ik probeerde me voor te stellen welke slang nu los hangt, dat kan nooit de bedoeling zijn. Ws. is dat van de carterventilatie die nu een beetje in de war is. Ik denk dat je de olievuldop met de afgesloten ingang op het spruitstuk moet verbinden, en het luchtfilterhuis met een eivormig doosje aan het motorblok (in de buurt vd stroomverdeler). Tenminste zo zat de carterventilatie ooit in elkaar.
Maar ik denk niet dat-ie daar anders/beter van gaat lopen.
Ja ik weet helaas niet helemaal waarover ik het heb dus de uitleg wordt een beetje lastig.
Ik heb nu geen foto van mijn motor maar ik vond op tinustechniek de volgende foto:
http://www.tinustechniek.nl/shop/DCOEspruitkort.jpg
Dit is een soortgelijk spruitstuk als op mijn 144s. Je ziet duidelijk de aansluiting voor de slang waarover ik het heb. Deze slang is bij mij dus los gehaald en het spruitstuk is afgedicht. Ik vroeg mij af waarom.
Dat is een spruitstuk voor een dubbele dubbele Weber, 1 carb per cilinder.
Aan het fotootje te zien heb je een US import 144s, geleverd met dubbele Stromberg (1 carb per 2 cilinders) en een lang rechthoekig luchtfilterhuis erop. Ik heb hier ook toevallig geen foto van.
Zoals deze hier:
http://www.classicvolvo.com/onlinemanual...engine.htm
De vierde afbeelding van boven is een B20B in een 145, maar dan met dubbele SU (en opwarminlaat). En, klein wonder, alle slangen zitten goed aangesloten!