Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K-jetronic, mechanische injectie vervangen?
juist, kijk dat dacht ik dus ook. Ik heb dus een 940 inlaatspruitstuk nodig met bijbehorende injectoren nodig.

En qua motormanagement, is dat megasquirt niet gewoon de hele vervanging van het K-jettronic en HEB ik daarmee niet direct gewoon een eigen motormanagement gecre?ert? Als je zoekt op Google naar B21ET en megasquirt krijg je wel degelijk voorbeelden van gasten die dat al hanteren met veel succes. Ik moet die website nog even goed doorspitten maar kijk maar vast mee: http://www.megasquirt.info/

Citaat:[size=18px]What is MegaSquirt?[/size]

A. MegaSquirt is intended as an educational project for those who want to learn about electronic fuel injection. It is an experimental Do-It-Yourself programmable electronic fuel injection controller that you build yourself. MegaSquirt will work on virtually any liquid fueled spark-ignition engine. Note that MegaSquirt is the controller only, you will have to gather the remaining fuel system parts yourself (from 1 to 16 injectors, sensors, fuel rails, fuel pump, etc.).

Experimental means that YOU are responsible for sorting out some details of your fuel injection that are specific to your application. Do-it-yourself means that you save money by assembling it yourself with a few basic tools and comprehensive instructions.

MegaSquirt will provide fuel control on one to 16 or more injectors, of high or low impedance, and for any number of cylinders, even three and five cylinder engines and odd-fire engines

[Afbeelding: system.gif]
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
is het 940 inlaatspruitstuk anders / beter dan het inlaatspruitstuk vd 360/740i dat ik heb (van Kaasie)????

Vlgs mij niet, dus Saint, dat moet je nog wel ergens op kunnen scharrelen.
Heb laatst een goede turbo+spruitstuk gekocht van een gast die de injectoren van een mercedes S-klasse had gemonteerd + de K-jetronic unit en de leidingen had gebruikt. Was van een S500 V8. weet niet meer of ie nou dubbele leidingen had, of er 4 had afgesloten. HAd wel de brandstofpomp ook mee vervangen!!
Leverde volgens hem plm 240pk op icm 3' uitlaat en hogere turbodruk.
verbruik 1:4.
o ja, en een geplofte motor.....
Antwoord
Ticcie schreef:o ja, en een geplofte motor.....
Maar anders kom je ook nooit ergens achter... Big Grin
Antwoord
getverdemme Ticcie...geplofte motor...m.a.w. beter niet te veel mee kloten??

Lijkt me inderdaad even het onderzoeken waard. Het verschil tussen 't 940 inlaatspruitstuk en die van de 740. En natuurlijk of dat daadwerkelijk meer op kan leveren op wat voor manier dan ook.
Antwoord
een geplofte motor bij 240 pk en een verbruik van 1 op 4???? dat is wel heel erg stom, het blok moet zeker 350 pk kunne hebben als het in goede staat is en goenoeg benzine krijgt.. op turbobricks hebben ze B21FT's op 230 pk+ op standaard injectie systeem, met wat extra trucjes.

Ik zou trouwens een hele B230FT uit een 8940 in een 240 zetten, die blokken zijn misschien wat duurder maar wel een zuiniger enzo, en wat meer pk standaard (hoger compressie, lagere interne wrijving etc). samen met alle sensoren en andere mooie onderdelen die erop zitten wordt dat een mooi blokje...
en de gaten voor lpg injectoren: de gaten van de K-jetronic injectie kunne gewoon uitgeboord worden, das ook vrij makkelijk, dan kun je 8 injectoren hebben, 4 voor gas en 4 voor benzine..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
de inlaat spruitstuk van 360/740/940 zijn alle hetzelfde.
Big Grin

zo'n v8 mech.inj. heeft een luchtklep van 110 mm doorsnee 8) , de originele van volvo is 80 mm doorsnee Cry .

deze zijn te vinden op merc.benz en porsche.

ze werden vooral gebruikt op de grpa turboos.

:roll: !!! als je zelf in de weer gaat !!! : :!:

als je een b21et/b23et/b230et/ft met van alles erop geknutseld wilt gaan rijden.

[size=18px]dan moet je hem wel goed afstellen [/size]

ik heb o.a. op een b230et de kop gewisseld , deze vervangen door een 1000405 met mech.inj. gaten.

dus de elektronische inj. eraf en mech.inj. erop

maar dan wel ff afstellen

op een rollenbank met een breedband sonde om de uitlaatgassen te meten over het gehele toeren gebied van de motor dan weet je wat je doet.

dit is [size=16px]heel belangrijk [/size]omdat je alleen de motor stationair kan meten/afstellen in de garage.

maar op vol vermogen of op max. toeren moet hij toch ook een juiste verbranding hebben.

dit kan je je op een vermogenbank/remmenbank precies meten en afstellen je kan je uitleven en weet je ook wat je motor geeft en weet dat hij dit ook voor altijd kan vol houden.

vooral met IC opbouwen is het belangrijk dat het mengsel ook op toeren/vermogen nog toereikend is.

omdat je er meer lucht in brengt moet er toch ook benzine bij gedaan worden.

al die fabeltjes van ic erin en knalle met het spul en schatten dat je er 50 pk bij heb gekregen gaat er bij mij niet in.

meer zuurstof is ook meer brandstof
anders kom je niet aan de xtra pkaas en gaat hij door schraligheid naar de sodemieter/verdommenis.

wist je dat bij een turbo de benzine een koelende functie heeft ??????

tis maar dat je het weet.

:wink:
Antwoord
dat de brandstof koelt, dat wist ik wel ja. Toch bedankt.Big Grin

Insinueer (!) jij dat indien er een schraler mengsel (ik neem aan dat je bedoeld brandstof-armer) de motor in gaat d.m.v. afstelling, de motor beter (bedoel je hiermee soepeler, zuiniger of met meer vermogen of beide?) gaat lopen. En dat je dus op moet passen want de motor draait beter en sneller, maar hij gaat naar de, ik citeer, verdommenis dan??

Oftewel wat ik hier uit filter; moet ik m nu zelf zo 'schraal' mogelijk afstellen en tegelijkertijd controleren of hij op vollast dan niet te arm draait op de testbank?

En wat denk jij dan van die Megasquirt? Ik hoor jou roepen dat je de electronische injectie vervangt door mechanische...Electronische is toch effici?nter?

Even resum? en niet omdat de conversatie niet goed is (er worden zinnige dingen gezegd volgens mij!) maar toch; Waar ik over nadenk is een gewone B21ET met intercooler te voorzien van een vernuftiger en eventueel afstelbaar injectiesysteem cq en of in combinatie met al dan niet een andere ontsteking. Dat megasquirt komt dus in de buurt dan. Ik wil pers? geen B23FT in de 240...dat voelt net te ver gaan..sorry
Antwoord
met dat b230et stukje

wil ik mee aangeven dat je van alles kan uit vogelen met een motor maar weet wat je doet.

ik heb van deze motor mech.inj. gemaakt omdat ik dan zelf het spul kan afstellen.

met megasquirt ed moet ik met een laptop op schoot alles gaan instellen dit duurt mij veel te lang.

zoals als ik de turbo druk 1 tiende opschroef moet ik benzine hoeveelheid , onsteking , het toerental ed instellen en weer proberen.

op het mech.inj een paar metertjes zetten en ik kan alles aflezen wat ik wil en kan zo zien waar ik mee bezig ben.
dit uiteraard op een vermogenbank

schraler is idd brandstof armer.

als de motor te rijk is afgesteld werkt het te veel aan benzine de verbranding tegen en gaat verschrikkelijk roeten.

het te schraal zijn geeft een hoop xtra warmte met zich mee en zal de motor door pingelen inwendig verbranden.

wat ik eigenlijk bedoel als je tegen de pingel grens aan zit je de meest gunstigste verbranding in de motor heb en dus het meeste vermogen.

met zo'n megasquirt kan je dit met klopsensor ed. heel nauwkeurig instellen.

ik heb het nog es na gelezen en maar verwijderd.

geeft idd een verkeerd beeld met wat ik bedoel.

dit was eigenlijk voor de mensen die aan de motor gaan draaien zo van ik moet xtra brandstof toevoegen dus geef er maar een draai aan zonder enige idee waar ze mee bezig zijn.
Antwoord
Ik ben zelf erg ge?nteresseerd in megasquirt, maar heb geen auto om het op uit te proberen, de 240 moet nog enigsinds origineel blijven.
Misschien een grasmaaier motor? Big Grin
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
of je spartamet :lol:
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.072 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  B230F injectie in een B21ET... 242-turbo 3 4.944 17 February 2010, 01:15
Laatste bericht: Jw240
  k jetronic /turbo bertvolvo 0 2.406 8 March 2009, 20:49
Laatste bericht: bertvolvo
  benzieneleidinkjes van de injectie volvoman0_0 6 5.162 7 September 2006, 19:37
Laatste bericht: kaasie
  K-jetronic teygeler 9 6.644 26 May 2006, 00:32
Laatste bericht: LJ
  Brandstofslangen K-Jetronic Vaan 7 5.540 29 November 2005, 21:26
Laatste bericht: Lukas Lagerweij

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)