Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stoelen lager zetten
Gerben schreef:Dat verbaast me, met 1,96 m. lekker zitten in een 240.
Hoeveel ruimte heb je tussen zitvlak en dak ? Ik heb het gemeten (zie mijn vorige reactie). Zou je dat ook eens willen doen ? Ben wel nieuwsgierig.
Of zou er verschil zitten in het stoelhoogte van een '90 er (die van jou) en een '83 'er (die van mij). Zit je in de Turbo ook riant (die heeft volgens mij dezelfde stoelen als die van mij). of is het toch het schuifdak ?

Meet zelf 193 cm. En heb nooit last van het dak. Zit prima in een 245 dus.
Stoel staat wel in achterste stand, maar maar ietsje achterover.
Wel heeft mijn kniewel eens wat ruzie met de mideenconsole.
In sommige modernere wagens kan ik wel iets beter zitten (ook stoel achterste stand).
Maar dan past er weer geen volwassene achterin. zelfs geen baby!
(dat vooral omdat de maxi-cosi nogal 'knie'ruimte vergt)... Wink

Dus de 245 is de auto waarin zoonlief achter de bestuurder mag zitten, en niet achter een wat krappere geplaatste bijrijder hoeft)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Gerben schreef:Dat verbaast me, met 1,96 m. lekker zitten in een 240.
Hoeveel ruimte heb je tussen zitvlak en dak ? Ik heb het gemeten (zie mijn vorige reactie). Zou je dat ook eens willen doen ? Ben wel nieuwsgierig.
Of zou er verschil zitten in het stoelhoogte van een '90 er (die van jou) en een '83 'er (die van mij). Zit je in de Turbo ook riant (die heeft volgens mij dezelfde stoelen als die van mij). of is het toch het schuifdak ?

Ik heb in de Turbo geen last van het schuifdak dus zit verder prima.

En ik meet vanaf de zitting stoel tot dak 98 cm en dat wordt vanzelf meer als ik ga zitten ;D en heb ongeveer een vuistdikte over aan ruimte boven mijn hoofd , qua zitting is het hetzelfde maar de leuning van de oudere modellen (rechte hoofdsteunen) zijn 5 cm korter .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
Zelfde uitdaging hier, alleen dan omdat mijn vrouw zwanger is. Smile En dan groeit de buik een beetje....
Stoel lager zetten alleen is niet echt een opzie, want dan is ze het uitzicht kwijt is...ook niet praktisch.
In de manual staat wel een opmerking dat de stoel met juiste gereedschap nog verder naar voren (of achteren) te plaatsen is.
Iemand enig idee waar dat over gaat?
En al een idee van waar of wat over die railverlengers?
Antwoord
Bij mij staat de stoel in de achterste stand, achter op zijn laagst en voor op zijn hoogst. Dat is de enige manier waarop ik erin pas, als ik de stoel van voren lager zet, zit mijn knie tegen de contactsleutel. Bij flinke hobbels stoot ik mijn hoofd. Nee, een 240 is niet ideaal als men 2,04 meter is. Verder naar achteren hoef ik niet, er moet ook nog een kind achter me passen. Een beetje omlaag zou best mogen.

Voor degenen die zich erover verbazen dat de ene zogenaamde 'vrij lange' persoon meer problemen heeft met de zitpositie dan de andere: de verhouding is natuurlijk niet altijd hetzelfde. Het verschil zal dus waarschijnlijk niet in het bouwjaar van de Volvo zitten, maar in de persoon. Ik ben redelijk in verhouding, geloof ik, als ik dezelfde lengte zou meten maar mijn benen waren ietsje korter en mijn bovenlijf ietsje langer, of andersom, dan zou ik naar een andere auto uit moeten kijken. Maar nu gaat het net. Soms zit ik gewoon niet lekker, maar meestal eigenlijk wel. (Maar mijn Dr. Martens-schoenen met vrij dikke zolen kan ik dus echt niet aan in de Volvo...)
Antwoord
Gerben schreef:Na een paar weken in de Daf rijden (genieten !) heb ik de 244 weer uit de garage gehaald (uitlaat is vervangen, injectors ultrasoon gereinigd; een hele verbetering !). Nu viel me nog meer op de zithouding in de Volvo niet ideaal is; in de Daf zit ik echt beter: meer ruimte voor benen (geen middenconsole) en hoofd en een beter zicht rondom; de kwaliteit van de stoelen is dan wel weer wat minder....
Ik ben vrij lang (1.91, lange rug) en zit dus niet goed. Stoel in de achterste stand, achter op z'n laagst, voor middenhoog en nog kom ik met mijn kop tegen de hemel / de rand van het schuifdak en zou ik iets verder naar achteren willen zitten. Wat is hieraan te doen ? Zijn er oplossingen om de stoel nog lager en/of verder naar achteren te zetten ?

Heb je de originele stelmogelijkheden wel al benut?

Voor onder de stoel zit een hendel waarmee je de stoel een flink stuk kunt laten zakken en er is tevens een stelmogelijkheid om de stoel van het frame los te schroeven en zo,n 10 centimeter naar achter te plaatsen op het frame .

Bij de meeste 240's is dat laatste meestal eerder gedaan want met de standaardbeenruimte zit een persoon van 1.70 m. al krap. Sad

Antwoord

[/quote]

Heb je de originele stelmogelijkheden wel al benut?

Voor onder de stoel zit een hendel waarmee je de stoel een flink stuk kunt laten zakken en er is tevens een stelmogelijkheid om de stoel van het frame los te schroeven en zo,n 10 centimeter naar achter te plaatsen op het frame .

Bij de meeste 240's is dat laatste meestal eerder gedaan want met de standaardbeenruimte zit een persoon van 1.70 m. al krap. Sad

[/quote]

Ik ga toch eens kijken of dit nog mogelijk is bij de 244. Geld dat ook voor de 740 overigens die standaard mogelijkheid om de stoel nog 10 cm terug te sleutelen?
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
jos245 schreef:Heb je de originele stelmogelijkheden wel al benut?

Ik ben eens even onder de stoelen gedoken, maar kan niet ontdekken wat je bedoelt. Kun je de rail die op de wagenvloer is bevestigd losschroeven en verstellen ? Lijkt me sterk; er zitten geen extra bevestigingspunten in de vloer. Of bedoel je dat de stoel anders op de glijdende rail kunt zetten ? Ik kan nog niet inzien hoe dat dan moet.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
Als ik me goed herinner heb ik toen 4 schroeven waarmee de stoel op het stoelframe zit, losgedraaid en de stoel iets verder naar achter weer op het frame terug vast geschroefd.

Het betreft overigens een 76er auto , maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het stoelframe van latere modellen anders is.
Antwoord
jos245 schreef:Als ik me goed herinner heb ik toen 4 schroeven waarmee de stoel op het stoelframe zit, losgedraaid en de stoel iets verder naar achter weer op het frame terug vast geschroefd.

Het betreft overigens een 76er auto , maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het stoelframe van latere modellen anders is.

Ga eens ff kijken vandaag!
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
Met Rail nummer 16 en 17 kan je niets aanpassen.
Indien de slede die daar weer inzit is te demonteren kan je die eventueel wel verlengen
door er een stuk van een zelfde slede er achter op te lassen en er aan de voorkant een
gat bij te boren voor de bout van moer 21.

Waar de stoel op de slede zit met moer 21 zitten 2 bevestigings gaten (zie tek. 2 - moer 11), hierin zit 3 á 4 centimeter,
standaard zit hij op het 2e gat. (daar kan ie dan nog naar achteren)

tek. 1 hoogte verstelbare stoel (Betsuurder)
[img width=100 height=150]http://members.home.nl/alsdewiedeweerga/Volvo/Onderstel%20Stoel/Onderstel_Stoel-Met-HoogteR.jpg[/img]

tek. 2 Niet hvb stoel (Passagier)
[img width=100 height=150]http://members.home.nl/alsdewiedeweerga/Volvo/Onderstel%20Stoel/onderstel-stoel.jpg[/img]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo v50 stoelen demonteren Maikelo 0 3.965 7 September 2015, 00:52
Laatste bericht: Maikelo
  P1800 stoelen Jrosmolen 5 4.742 12 August 2015, 18:00
Laatste bericht: Dopski
  Welke stoelen in 240 Hansepans 5 6.875 9 July 2015, 12:44
Laatste bericht: Hansepans
  Vraag stoelen daanweijer 5 13.619 16 August 2014, 18:25
Laatste bericht: A_A
  bekleding stoelen 240 Super Polar JeroenSuperPolar 6 6.843 19 December 2013, 16:04
Laatste bericht: HSGHOR
  volvo 242 stoelen Laurens Zondag 1 1.769 14 July 2013, 13:21
Laatste bericht: jos245
  240 stoelen in 140 inbouwen tack 4 3.412 3 August 2012, 10:13
Laatste bericht: jos245
  Stoelen 240 station uit andere types ? jos evers 2 2.220 7 November 2011, 12:29
Laatste bericht: jos evers
  850 stoelen in een 2 serie inbouwen volvosvenska 2 3.150 6 September 2011, 16:44
Laatste bericht: volvosvenska
  740 stoelen in een 240 Black Moose 2 2.151 10 March 2011, 23:44
Laatste bericht: Black Moose

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)