10 October 2010, 19:50
ja ik zou hier ook (voorzichtig) zelf verder mee gaan. Hoe mooi werk er geleverd kan worden, er gaat gewoon veel tijd in zitten en dat kost geld. Wanneer je het zelf als een leertraject ziet kun je er misschien nog meer lol aan beleven ook.
Misschien met hulp die intercooler inbouwen, langzaam de boost wat omhoog schroeven, leuke 3" uitlaat, wideband lambdasonde. Dan kom je al een best eind naar 200 pk (op krukas). Voor meer, de standaard in en uitlaatspruitstukken zijn niet erg goed voor performance, een 1990+ spruitstuk van een 740/940 turbo is weer een stuk beter (wanneer goed bewerkt).
Nokkenas kan ook van een andere Volvo komen, zoals de A nokkenas uit de oudere carb 240 of 360, een V nokkenas uit een B230E, etc etc. Is veel keus.
Inlaatspruitstuk kan van een B21E/B200E/B230E als je bij K-jet blijft (mooie lange runners) of van B230F/B230FT als je elektronische injectie wil. Let wel op dat het netjes inbouwen van zoiets wel wat tijd kost, vooral het zoeken naar de juiste beugeltjes, slangen enzo.
Maar de spruitstukken zou ik me niet als eerste zorgen over maken. Als je de B21ET netjes aan het lopen hebt met de uitlaat en wat meer boost ben je al een stuk sneller denk ik.
Misschien met hulp die intercooler inbouwen, langzaam de boost wat omhoog schroeven, leuke 3" uitlaat, wideband lambdasonde. Dan kom je al een best eind naar 200 pk (op krukas). Voor meer, de standaard in en uitlaatspruitstukken zijn niet erg goed voor performance, een 1990+ spruitstuk van een 740/940 turbo is weer een stuk beter (wanneer goed bewerkt).
Nokkenas kan ook van een andere Volvo komen, zoals de A nokkenas uit de oudere carb 240 of 360, een V nokkenas uit een B230E, etc etc. Is veel keus.
Inlaatspruitstuk kan van een B21E/B200E/B230E als je bij K-jet blijft (mooie lange runners) of van B230F/B230FT als je elektronische injectie wil. Let wel op dat het netjes inbouwen van zoiets wel wat tijd kost, vooral het zoeken naar de juiste beugeltjes, slangen enzo.
Maar de spruitstukken zou ik me niet als eerste zorgen over maken. Als je de B21ET netjes aan het lopen hebt met de uitlaat en wat meer boost ben je al een stuk sneller denk ik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni