22 September 2010, 00:34
Ruud, als in de specificaties staat dat de laatste aanhaalslag in graden moet dan moet dat ook echt alleen in graden . (Nm zijn dan niet mee van belang!)
waarom? omdat het dan gaat om REKbouten, met het aantal graden zet je de rek erop. Het komt dan weer niet op 1 graad nauwkeurig maar ideaal is als je een gradenboog op het gereedschap kan zetten. 45 en zeker 90 graden zijn ook prima goed genoeg uit de losse hand te doen.
De rekbouten (ook wel Torque-to-yield genoemd) mogen ook niet te lang zijn want dan is de rek eruit en loop je verhoogde kans op boutbreuk. Vooraf opmeten dus.
verder ook erg belangrijk:
- boutdraad moet schoon zijn, lichtjes ingeolied en onder de boutkop ook wat
- tapgaten moeten leeg zijn van vocht/olie. ( risico op hydrau-lock wegnemen)
- tapgaten moeten ook netjes schoon zijn
hou je dat religieus aan dan kan je een kop er echt perfect op krijgen.
Over het afstellen van cam-timing: controleer of TDC ook echt TDC is want Volvo krukas poelies bestaan uit 2 aan elkaar gevulkaniseerde delen die er berucht om zijn om van elkaar los te laten.... Het TDC merkteken op de poelierand is dan niet meer echt TDC van de krukas... hoe dan wel te checken? haal de poelie eraf! en zet TDC op het echte krukas merkteken.
waarom? omdat het dan gaat om REKbouten, met het aantal graden zet je de rek erop. Het komt dan weer niet op 1 graad nauwkeurig maar ideaal is als je een gradenboog op het gereedschap kan zetten. 45 en zeker 90 graden zijn ook prima goed genoeg uit de losse hand te doen.
De rekbouten (ook wel Torque-to-yield genoemd) mogen ook niet te lang zijn want dan is de rek eruit en loop je verhoogde kans op boutbreuk. Vooraf opmeten dus.
verder ook erg belangrijk:
- boutdraad moet schoon zijn, lichtjes ingeolied en onder de boutkop ook wat
- tapgaten moeten leeg zijn van vocht/olie. ( risico op hydrau-lock wegnemen)
- tapgaten moeten ook netjes schoon zijn
hou je dat religieus aan dan kan je een kop er echt perfect op krijgen.
Over het afstellen van cam-timing: controleer of TDC ook echt TDC is want Volvo krukas poelies bestaan uit 2 aan elkaar gevulkaniseerde delen die er berucht om zijn om van elkaar los te laten.... Het TDC merkteken op de poelierand is dan niet meer echt TDC van de krukas... hoe dan wel te checken? haal de poelie eraf! en zet TDC op het echte krukas merkteken.