3 August 2010, 23:44
Voor de prehistorische methode moet je met 2 personen zijn:
- de ontluchter zit met slangetje en kannetje aangesloten op de nippel bij de rem
- de ander zit in de auto en bedient de rem.
- de ontluchter geeft de commando's als volgt:
- pompen, pompen, pompen, remonderin vasthouden!
- dan ontluchtingsnippel kort opendraaien
Dit voor elke nippel aanhouden net zolang tot het pedaal harder en harder wordt en je alle ontluchtingsnippels gehad hebt.
- al doende wel het niveau in het reservoir in de gaten blijven houden! zonodig bijvullen.
Een simpelere methode is om een 'EasyBleed' kitje te kopen bij de autoshop. (is best betaalbaar)
Dat is een setje waarbij je luchtdruk op het voorraad reservoir zet ( met lucht uit een band!)
Je hebt dan geen 2de man nodig die druk in het systeem pompt.
Je kan dan zelf op je gemak de nippels 1 voor een opendraaien.
Begin met de klauw rechtachter, dan linksachter, dan rechtsvoor(onderste nippel!) rechtsvoor (bovenstenippel!) (tip: klop voor het opendraaien van een nippel even met een hamer zachtjes op de klauw, dan worden alle luchtbelletjes losgeschroken en verzamelen zich bovenin de klauw bij de nippel)
Tot slot de linkerklauw-onderste nippel-bovenste nippel. 240-klauwen zijn 4-zuiger klauwen en zullen meer dan 1 nippel hebben, begin altijd met de laagste nippels en werk naar boven. Lucht verzamelt zich bovenin de klauwen)
Check reservoir niveau en vul zo nodig iets bij met nieuwe(!) vloeistof.
Als je alles goed hebt gedaan zal het pedaal super hard en stevig aanvoelen.
tip: ontluchtingsnippels willen vaak erg vast geroest zitten, je draait ze dan zo kapot... dan ben je verder van huis! Maak de nippel en de klauw daarom rondom met een staalborstel roest/vuilvrij, spuit 'm in met 'coldshock' kruipolie en geef een paar tikjes op de nippel om de roest los te schrikken. Probeer pas dan(!) de nippel met een perfect passende ringsleutel (geen steeksleutel!) of een perfect passend dopje los te draaien.
Als je 'm ondanks deze voorzorgsmaatregelen toch afbreekt... is er toch nog een sneaky manier om de klauw te ontluchten: schroef de remslang tijdelijk een stukje los, en dan weer vast! haal de klauw los van de poot, draai de klauw zo dat de de slang aansluiting op het hoogste punt zit, sluit de easy bleed aan, draai de slang weer een stukje los en laat nu alle lucht ontsnappen totdat er alleen vloeistof weglekt bij de aansluiting. draai de slang weer goed vast.
Monteer de klauw weer op z'n plek. Onconventioneel maar het werkt wel.
- de ontluchter zit met slangetje en kannetje aangesloten op de nippel bij de rem
- de ander zit in de auto en bedient de rem.
- de ontluchter geeft de commando's als volgt:
- pompen, pompen, pompen, remonderin vasthouden!
- dan ontluchtingsnippel kort opendraaien
Dit voor elke nippel aanhouden net zolang tot het pedaal harder en harder wordt en je alle ontluchtingsnippels gehad hebt.
- al doende wel het niveau in het reservoir in de gaten blijven houden! zonodig bijvullen.
Een simpelere methode is om een 'EasyBleed' kitje te kopen bij de autoshop. (is best betaalbaar)
Dat is een setje waarbij je luchtdruk op het voorraad reservoir zet ( met lucht uit een band!)
Je hebt dan geen 2de man nodig die druk in het systeem pompt.
Je kan dan zelf op je gemak de nippels 1 voor een opendraaien.
Begin met de klauw rechtachter, dan linksachter, dan rechtsvoor(onderste nippel!) rechtsvoor (bovenstenippel!) (tip: klop voor het opendraaien van een nippel even met een hamer zachtjes op de klauw, dan worden alle luchtbelletjes losgeschroken en verzamelen zich bovenin de klauw bij de nippel)
Tot slot de linkerklauw-onderste nippel-bovenste nippel. 240-klauwen zijn 4-zuiger klauwen en zullen meer dan 1 nippel hebben, begin altijd met de laagste nippels en werk naar boven. Lucht verzamelt zich bovenin de klauwen)
Check reservoir niveau en vul zo nodig iets bij met nieuwe(!) vloeistof.
Als je alles goed hebt gedaan zal het pedaal super hard en stevig aanvoelen.
tip: ontluchtingsnippels willen vaak erg vast geroest zitten, je draait ze dan zo kapot... dan ben je verder van huis! Maak de nippel en de klauw daarom rondom met een staalborstel roest/vuilvrij, spuit 'm in met 'coldshock' kruipolie en geef een paar tikjes op de nippel om de roest los te schrikken. Probeer pas dan(!) de nippel met een perfect passende ringsleutel (geen steeksleutel!) of een perfect passend dopje los te draaien.
Als je 'm ondanks deze voorzorgsmaatregelen toch afbreekt... is er toch nog een sneaky manier om de klauw te ontluchten: schroef de remslang tijdelijk een stukje los, en dan weer vast! haal de klauw los van de poot, draai de klauw zo dat de de slang aansluiting op het hoogste punt zit, sluit de easy bleed aan, draai de slang weer een stukje los en laat nu alle lucht ontsnappen totdat er alleen vloeistof weglekt bij de aansluiting. draai de slang weer goed vast.
Monteer de klauw weer op z'n plek. Onconventioneel maar het werkt wel.

