16 July 2010, 23:56
Praktisch probleempje met gebruik LED's, met name het bijbehorende relais. Het originele ding werkt doordat er een bi-metaaltje inzit, zodra daar een stroomje doorheen gaat wordt ie warm, buigt om, verbreekt contact, lampje uit, koelt af,buigt weer recht, maakt contact, warmt weer op, etc etc.
Ok, het electronische ding komt er voor in de plaats, en doet het gewoon zonder hulp van stroompjes of om het even welke belasting er achter hangt.
maar.. nou brandt verdorie het indicatielampje op het instrumenten paneel niet, zit er wat los? heb ik de print van het paneel niet goed herstelt? lampje stuk? Dat laatste is gecontrolleerd (je kan er zo lekker bij..) eigenlijk is alles heel. Men neme een testlampje om als het ware dat circuit na te doen. ene kant massa, andere kant op 49a van relais, relais werkt en lampje knippert maar is in die opzet vergelijkbaar met alarmverlichting, en dat kan dus niet als je 1 lampje hebt wat zowel voor li als re moet functioneren..
Het originele relais (waarbij je dus per lampje een weerstand moet monteren wil ie nog goed functioneren, zo'n oud relais ziet een LED als "hà het lampje is stuk"..) staat voor z'n eigen functioneren in serie met het lampje in het instrumentenpaneel. Oude situatie krijgt ie 12V en brand ie. Het electronische ding werkt heel anders en "voedt" het lampje op het dash niet, maar gebruikt het slechts als massaverbinding.. ergo, brandt niet..
wat nu..?! nou, de "draad" waarin het lampje is opgenomen wordt doorverbonden, dan werkt het relais maar is er dus geen lampje...
Men neme 2 diodes (?), deze worden onder de console van de stuurkolom achter de richtingaanwijzerschakelaar (uitputtende woorden dit..) gehangen. richtingaanwijzer links en + linker diode, ra rechts en + rechter diode, beide minpolen van diodes aan elkaar + draad, deze draad gaat vervolgens naar de + van het originele lampje, et voilá, lampje brand weer (zou moeten, diodes liggen nog naast m'n toetschenbord..
Ok, het electronische ding komt er voor in de plaats, en doet het gewoon zonder hulp van stroompjes of om het even welke belasting er achter hangt.
maar.. nou brandt verdorie het indicatielampje op het instrumenten paneel niet, zit er wat los? heb ik de print van het paneel niet goed herstelt? lampje stuk? Dat laatste is gecontrolleerd (je kan er zo lekker bij..) eigenlijk is alles heel. Men neme een testlampje om als het ware dat circuit na te doen. ene kant massa, andere kant op 49a van relais, relais werkt en lampje knippert maar is in die opzet vergelijkbaar met alarmverlichting, en dat kan dus niet als je 1 lampje hebt wat zowel voor li als re moet functioneren..
Het originele relais (waarbij je dus per lampje een weerstand moet monteren wil ie nog goed functioneren, zo'n oud relais ziet een LED als "hà het lampje is stuk"..) staat voor z'n eigen functioneren in serie met het lampje in het instrumentenpaneel. Oude situatie krijgt ie 12V en brand ie. Het electronische ding werkt heel anders en "voedt" het lampje op het dash niet, maar gebruikt het slechts als massaverbinding.. ergo, brandt niet..
wat nu..?! nou, de "draad" waarin het lampje is opgenomen wordt doorverbonden, dan werkt het relais maar is er dus geen lampje...
Men neme 2 diodes (?), deze worden onder de console van de stuurkolom achter de richtingaanwijzerschakelaar (uitputtende woorden dit..) gehangen. richtingaanwijzer links en + linker diode, ra rechts en + rechter diode, beide minpolen van diodes aan elkaar + draad, deze draad gaat vervolgens naar de + van het originele lampje, et voilá, lampje brand weer (zou moeten, diodes liggen nog naast m'n toetschenbord..