24 June 2010, 10:08
bunne schreef:Ik heb nu 0,9bar laaddruk,verleden week vrijdag een techedge 2J1 breedband lamdasonde gemonteerd en de motor zit constant op lamda 1,0 (14,7) soms iets rijker en soms iets armer maar niet veel.
Af en toe op 14,85.
Zeer tevreden tot nu toe.
Binnenkort komt de wilwood remmenset er onder.
als je volgas geeft moet ie wel naar rijk megsel gaan. AFR 12,5:1, anders is het niet goed en draai je op den duur het blok kapot.
Voor light cruise en stationair is 14,7:1 natuurlijk prima en zelfs verplicht (APK)
Over 5cil 20V vs 4cil 8V:
het gaat er maar net om hoeveel volume lucht de turbo kan verpompen.
Als het zelfde volume lucht in beide blokken wordt gepompt en de tuning is goed op beide blokken dan komt er min of meer hetzelfde vermogen uit.
een 5cil 20V heeft meer interne frictie maar kan makkelijker gaswisselen
een 4cil 8v heeft iets minder interne frictie maar er kan wel minder makkelijk veel lucht door die 4 inlaatklepjes.
Voor dezelfde opgetelde cilindervulling moet die 15G dus meer boost draaien op een redblock dan op een whiteblock.

