Berichten: 86
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2009
Beste kenners, ik heb ea gehoord over de verschillen in sterkte van de 2300 motorblokken.
Ik wil in mijn 245 turbo een moderner blok hangen en ook direct lpg inbouwen.
Nu heb ik twee vragen:
- Heeft de B230FT uit de 760, 1985 de sterke (13mm) drijfstangen en is deze motor tot meer in staat.
- Wat voor type blok heeft de 940 van 1991 met 121 kw motor, en heeft deze dan ook de sterke drijfstangen?
Welke van de genoemde blokken is het makkelijkste in te bouwen en heeft de meeste potentie.
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
heb je het kenteken van de 940? kijk ik even wat er voor motor in zit
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Volvo 940 2.3 turbo estate b230ft 2315cc 121kw 09-1990 t/m 09-1997
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
een 940 heeft altijd de 'sterke' drijfstangen. vergeleken met een B21/B23 van 79/80-84 zijn het maar matige drijfstangen trouwens, de M-rods van de oudere motoren zijn stukken steviger (korter en zwaarder). Een 1985 blok zal wel een B230 zijn, dan met 9 mm 'dunne' drijfstangen. Die kunnen wel best wat aan maar zijn slechts een fractie zo sterk als de oudere drijfstangen.
Is de B21FT versleten/defect? Anders zou ik er niet snel een B230 in zetten.
De B21 heeft de meeste potentie (van de 3) als je voor vermogen gaat. Lage compressie en stevigere drijfstangen etc. Daarna komt de late B230, dan de vroege B230. De B230's zullen wel wat meer koppel geven op lagere toerentallen en kunnen wat zuiniger zijn.
Ga je gas met K-jet combineren?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 86
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2009
Jw240 schreef:een 940 heeft altijd de 'sterke' drijfstangen. vergeleken met een B21/B23 van 79/80-84 zijn het maar matige drijfstangen trouwens, de M-rods van de oudere motoren zijn stukken steviger (korter en zwaarder). Een 1985 blok zal wel een B230 zijn, dan met 9 mm 'dunne' drijfstangen. Die kunnen wel best wat aan maar zijn slechts een fractie zo sterk als de oudere drijfstangen.
Is de B21FT versleten/defect? Anders zou ik er niet snel een B230 in zetten.
De B21 heeft de meeste potentie (van de 3) als je voor vermogen gaat. Lage compressie en stevigere drijfstangen etc. Daarna komt de late B230, dan de vroege B230. De B230's zullen wel wat meer koppel geven op lagere toerentallen en kunnen wat zuiniger zijn.
Ga je gas met K-jet combineren?
Kan ik jou even bellen?
Berichten: 86
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2009
Zijn er overgens leden die een 245 turbo op lpg hebben?
Zo ja, ben ik benieuwd waar de lpg tank zit. Heb nu 7pers uitvoering en wil dat zo houden.
Welke leden hebben een B21et omgewisseld voor een B230ft?
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
hey herbe777
ALLE B21/23 modellen hebben dikke drijfstangen en krukassen.
de eerste serie B2*0 van 85 tot ergens in 86 hebben een lichtere krukas en drijfstangen
dit was toen om minder weerstand te krijgen in de motor en daardoor zuiniger in gebruik.
dit beviel niet en zijn ze de B2*0 motoren weer gaan veranderen rond 86 - 87.
en hebben ze weer de dikke krukas en drijfstangen gepakt.
alleen zijn deze iets anders dan de B21/23 motoren.
ook de cil.koppen van de jaren 78-79 dat de alu koppen kwamen tot 98 zijn hetzelfde en alle uit wisselbaar.
ze hebben nog geprobeerd met de B230K met daarop de 631 kop om de motor wat vriendelijker te maken voor het milieu.
ook dat was nix.
deze motoren zijn andersom gemaakt compr.kamer in zuiger en vlakke kop.
maar hebben die ook maar ff gehad.
als jij een B230FK van eind jaren 90 neemt heb jij wat goeds.
de B230FT van 85 echt laten staan.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
nuttige post, goed om te weten. dank je!
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
Berichten: 86
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2009
Helemaal geweldig Kees.
dit zijn antwoorden waar ik wat mee kan.
Is er ook aan het blok te zien wanneer de overstap is gemaakt?
Je hebt natuurlijk altijd met een overgang te maken.
En als ik het goed begrijp zit er technisch geen verschil tussen de B230ft en B230fk motor.
Kunnen er later zuigersproeiers worden gemonteerd?