Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230FT uit 760 automaat 1985
#1
Beste kenners, ik heb ea gehoord over de verschillen in sterkte van de 2300 motorblokken.
Ik wil in mijn 245 turbo een moderner blok hangen en ook direct lpg inbouwen.
Nu heb ik twee vragen:
- Heeft de B230FT uit de 760, 1985 de sterke (13mm) drijfstangen en is deze motor tot meer in staat.
- Wat voor type blok heeft de 940 van 1991 met 121 kw motor, en heeft deze dan ook de sterke drijfstangen?
Welke van de genoemde blokken is het makkelijkste in te bouwen en heeft de meeste potentie.

Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Antwoord
#2
heb je het kenteken van de 940? kijk ik even wat er voor motor in zit
Antwoord
#3
Volvo 940 2.3 turbo estate b230ft 2315cc 121kw 09-1990 t/m 09-1997
Antwoord
#4
een 940 heeft altijd de 'sterke' drijfstangen. vergeleken met een B21/B23 van 79/80-84 zijn het maar matige drijfstangen trouwens, de M-rods van de oudere motoren zijn stukken steviger (korter en zwaarder). Een 1985 blok zal wel een B230 zijn, dan met 9 mm 'dunne' drijfstangen. Die kunnen wel best wat aan maar zijn slechts een fractie zo sterk als de oudere drijfstangen.

Is de B21FT versleten/defect? Anders zou ik er niet snel een B230 in zetten.

De B21 heeft de meeste potentie (van de 3) als je voor vermogen gaat. Lage compressie en stevigere drijfstangen etc. Daarna komt de late B230, dan de vroege B230. De B230's zullen wel wat meer koppel geven op lagere toerentallen en kunnen wat zuiniger zijn.

Ga je gas met K-jet combineren?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
Jw240 schreef:een 940 heeft altijd de 'sterke' drijfstangen. vergeleken met een B21/B23 van 79/80-84 zijn het maar matige drijfstangen trouwens, de M-rods van de oudere motoren zijn stukken steviger (korter en zwaarder). Een 1985 blok zal wel een B230 zijn, dan met 9 mm 'dunne' drijfstangen. Die kunnen wel best wat aan maar zijn slechts een fractie zo sterk als de oudere drijfstangen.

Is de B21FT versleten/defect? Anders zou ik er niet snel een B230 in zetten.

De B21 heeft de meeste potentie (van de 3) als je voor vermogen gaat. Lage compressie en stevigere drijfstangen etc. Daarna komt de late B230, dan de vroege B230. De B230's zullen wel wat meer koppel geven op lagere toerentallen en kunnen wat zuiniger zijn.

Ga je gas met K-jet combineren?
Kan ik jou even bellen?
Antwoord
#6
Zijn er overgens leden die een 245 turbo op lpg hebben?
Zo ja, ben ik benieuwd waar de lpg tank zit. Heb nu 7pers uitvoering en wil dat zo houden.
Welke leden hebben een B21et omgewisseld voor een B230ft?
Antwoord
#7
hey herbe777

ALLE B21/23 modellen hebben dikke drijfstangen en krukassen.
de eerste serie B2*0 van 85 tot ergens in 86 hebben een lichtere krukas en drijfstangen
dit was toen om minder weerstand te krijgen in de motor en daardoor zuiniger in gebruik.
dit beviel niet en zijn ze de B2*0 motoren weer gaan veranderen rond 86 - 87.
en hebben ze weer de dikke krukas en drijfstangen gepakt.
alleen zijn deze iets anders dan de B21/23 motoren.

ook de cil.koppen van de jaren 78-79 dat de alu koppen kwamen tot 98 zijn hetzelfde en alle uit wisselbaar.
ze hebben nog geprobeerd met de B230K met daarop de 631 kop om de motor wat vriendelijker te maken voor het milieu.
ook dat was nix.
deze motoren zijn andersom gemaakt compr.kamer in zuiger en vlakke kop.
maar hebben die ook maar ff gehad.

als jij een B230FK van eind jaren 90 neemt heb jij wat goeds.
de B230FT van 85 echt laten staan.
Antwoord
#8
nuttige post, goed om te weten. dank je!
Antwoord
#9
graag gedaan
Antwoord
#10
Helemaal geweldig Kees.

dit zijn antwoorden waar ik wat mee kan.
Is er ook aan het blok te zien wanneer de overstap is gemaakt?
Je hebt natuurlijk altijd met een overgang te maken.
En als ik het goed begrijp zit er technisch geen verschil tussen de B230ft en B230fk motor.
Kunnen er later zuigersproeiers worden gemonteerd?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaringen IPD nokkenas B230FT jos evers 26 30.004 20 March 2016, 08:49
Laatste bericht: jos evers
  Automaat radiateur gebruiken om motorolie te koelen? Stevves 7 11.047 30 September 2014, 22:49
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  B230FT uit 1989 LH 2.2 of LH 2.4 Stevves 2 7.205 25 January 2014, 20:40
Laatste bericht: Stevves
  740 B230FT onderdelen in de aanbieding, kans om goedkoop onderdelen te kopen!!!! Bossie 55 25.996 20 April 2012, 14:18
Laatste bericht: Omta
  Project B21ET eruit en B230FT erin. 245 turbo 1984 herbe777 83 55.167 10 December 2011, 22:19
Laatste bericht: LJ
  B230ft rookt bunne 36 20.513 24 June 2010, 10:08
Laatste bericht: janspeed
  ferrita met b230ft in 245turbo bunne 19 10.413 21 April 2010, 20:40
Laatste bericht: bunne

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)