6 June 2010, 00:37
Bij de APK bleek de lambda-waarde te hoog (1,5) te zijn bij de viergastest van mijn trouwe beestje (volvo polar 240 uit '93 rijdend op LPG, ca. 400.000 km). Ook het CO gehalte was te hoog (3,5%). Volgens de garage lag het aan de verdamper. Garage stelde voor om de verdamper te vervangen door eentje die niet aangesloten is op de ECU. Volgens garage was ie dan makkelijker af te stellen (nu is er niets af te stellen/alleen inleren).
Omdat er nog tal van andere mogelijke oorzaken zijn, wil ik eerst de andere uitsluiten voordat er een dergelijke dure ingreep plaatsvindt. Ondertussen het volgende gedaan:
- alle stekkers en massa-aansluitingen schoongemaakt;
- nieuwe bougies en kabels;
- kleppenspeling gecontroleerd (was goed);
- verdeler schoongemaakt;
- verdamper en gaskleppenhuis schoongemaakt;
- lambda-sonde vervangen (was al erg oud);
- gecheckt op valse lucht rond o.a. de injectoren;
- nieuwe luchtmassameter erop gezet, lambdameting gedaan. Bleek geen veerschil te maken. Gelijk er weer afgehaald en het oudje erweer opgezet;
- afsluiter van gas gecheckt/werkt ok.
Inmiddels is de CO-waarde heel mooi (0,04% op LPG). De lambda-waarde is iets gedaald van 1,5 naar 1,2/1,3. Het motortje loopt perfect. Alleen is de lambda nog niet laag genoeg (moet volgens de APK tussen de 0,97 en 1,03 zijn). De motor is de boel continue aan het regelen. ECU werkt dan ook goed. Wel loopt de motor redelijk arm. Mijn enige optie is dat de katalysator niet goed meer functioneert. Maar op benzine loopt ie wel goed. Is het nou echt de verdamper of zijn er nog andere mogelijke oorzaken. Iemand zoiets aan de hand gehad? Alle soorten aanwijzingen zijn meer dan welkom!
Omdat er nog tal van andere mogelijke oorzaken zijn, wil ik eerst de andere uitsluiten voordat er een dergelijke dure ingreep plaatsvindt. Ondertussen het volgende gedaan:
- alle stekkers en massa-aansluitingen schoongemaakt;
- nieuwe bougies en kabels;
- kleppenspeling gecontroleerd (was goed);
- verdeler schoongemaakt;
- verdamper en gaskleppenhuis schoongemaakt;
- lambda-sonde vervangen (was al erg oud);
- gecheckt op valse lucht rond o.a. de injectoren;
- nieuwe luchtmassameter erop gezet, lambdameting gedaan. Bleek geen veerschil te maken. Gelijk er weer afgehaald en het oudje erweer opgezet;
- afsluiter van gas gecheckt/werkt ok.
Inmiddels is de CO-waarde heel mooi (0,04% op LPG). De lambda-waarde is iets gedaald van 1,5 naar 1,2/1,3. Het motortje loopt perfect. Alleen is de lambda nog niet laag genoeg (moet volgens de APK tussen de 0,97 en 1,03 zijn). De motor is de boel continue aan het regelen. ECU werkt dan ook goed. Wel loopt de motor redelijk arm. Mijn enige optie is dat de katalysator niet goed meer functioneert. Maar op benzine loopt ie wel goed. Is het nou echt de verdamper of zijn er nog andere mogelijke oorzaken. Iemand zoiets aan de hand gehad? Alle soorten aanwijzingen zijn meer dan welkom!