14 May 2010, 23:42
Zo. Even bijwerken.
Zoals in andere posts gemeld ben ik met een aantal dingetjes tegelijk bezig geweest. Er waren wat zaken die gedaan moesten worden, maar die er allemaal voor zorgden dat er remmen ontlucht moesten worden. Vorige week de stoute schoenen maar eens aangetrokken:
1- Hoofdremcilinder moest worden vervangen
2- Remklauwen voor moesten worden gereviseerd
3- De verlagingsset die ik heb overgenomen van Daniël (Black245) moest er toch ook eens onder komen.
Eerst de HRC gedaan: Slang met potje aan een ontluchtingsnippel (naar later bleek de verkeerde, anders had ik nog gereden....) en de EasyBleed zonder vloeistof op het reservoir gezet. Nippel open, systeem leeg! Andere kant hetzelfde. HRC vervangen (15 min. Is echt de moeite niet) Daarna de veerpoten losgemaakt. Ruzie met de remleidingen, maar met een omweg ze op elke veerpoot losgekregen. Bovenaan losgemaakt, stuurkogel los en de fusee onder vast laten zitten: Ik kon de draagarm ver genoeg naar beneden duwen om de bovenkant onder de spatbordrand door te halen. Veren vervangen en de zaak weer in elkaar. Achter nog wat makkelijker: Daar zit de veer alleen aan de onderkant vast. Half uurtje en beide veren vervangen. Toen ruzie met de panhardtstang. Dat ding kwam na 3 dagen weken in de IMAL uiteindelijk op de normale manier los. Nu bleek de zaak anders in elkaar te steken als dat ik dacht met mijn post in ArJen T. z'n topic: Het draadeind is geen 10 mm. stukje, maar er zit in het oog van de stang een 20 mm deel. De bout aan de chassiszijde is zo dik als de schroefdraad doet vermoeden. Het ding moest er dus andersom onder ;D
Picje chassiszijde:
![[Afbeelding: DSC_0035.jpg]](http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Martin245/Volvolvo%20forum/DSC_0035.jpg)
En de andere kant (aszijde):
![[Afbeelding: DSC_0034.jpg]](http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Martin245/Volvolvo%20forum/DSC_0034.jpg)
Auto terug op z'n wielen om er dan achter te komen dat de as niet in het midden staat. Auto terug op de bokjes (dacht ik): 1 kant gedaan en bij het opkrikken van de andere kant gleed de auto van de bok........ Om een onduidelijke reden had ik het wiel van de kant op de bok er nog niet afgehaald en dat remde de beweging af. Resultaat: Links stonde de bok onder een hoek van 45 graden en aan de andere kant bleef de krik hangen op de schroefdraad :-X
![[Afbeelding: DSC_0033.jpg]](http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Martin245/Volvolvo%20forum/DSC_0033.jpg)
Iemand nog een krik over?
Met een andere krik uit een bedrijfswagen de zaak toch op de bokjes gekregen en toen eerst maar eens een paar peuken en een bak koffie om de adrenaline weg te spoelen.
Het resultaat: (groothoeklens, dus iets vertekend beeld: volgens de afstand van de dorpel voor en achter t.o.v. de straat staat'ie achter 1,5 cm hoger)
![[Afbeelding: DSC_0032.jpg]](http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Martin245/Volvolvo%20forum/DSC_0032.jpg)
Ik probeer later deze week nog wel eens wat pics te maken van het totaalbeeld.
Zoals in andere posts gemeld ben ik met een aantal dingetjes tegelijk bezig geweest. Er waren wat zaken die gedaan moesten worden, maar die er allemaal voor zorgden dat er remmen ontlucht moesten worden. Vorige week de stoute schoenen maar eens aangetrokken:
1- Hoofdremcilinder moest worden vervangen
2- Remklauwen voor moesten worden gereviseerd
3- De verlagingsset die ik heb overgenomen van Daniël (Black245) moest er toch ook eens onder komen.
Eerst de HRC gedaan: Slang met potje aan een ontluchtingsnippel (naar later bleek de verkeerde, anders had ik nog gereden....) en de EasyBleed zonder vloeistof op het reservoir gezet. Nippel open, systeem leeg! Andere kant hetzelfde. HRC vervangen (15 min. Is echt de moeite niet) Daarna de veerpoten losgemaakt. Ruzie met de remleidingen, maar met een omweg ze op elke veerpoot losgekregen. Bovenaan losgemaakt, stuurkogel los en de fusee onder vast laten zitten: Ik kon de draagarm ver genoeg naar beneden duwen om de bovenkant onder de spatbordrand door te halen. Veren vervangen en de zaak weer in elkaar. Achter nog wat makkelijker: Daar zit de veer alleen aan de onderkant vast. Half uurtje en beide veren vervangen. Toen ruzie met de panhardtstang. Dat ding kwam na 3 dagen weken in de IMAL uiteindelijk op de normale manier los. Nu bleek de zaak anders in elkaar te steken als dat ik dacht met mijn post in ArJen T. z'n topic: Het draadeind is geen 10 mm. stukje, maar er zit in het oog van de stang een 20 mm deel. De bout aan de chassiszijde is zo dik als de schroefdraad doet vermoeden. Het ding moest er dus andersom onder ;D
Picje chassiszijde:
![[Afbeelding: DSC_0035.jpg]](http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Martin245/Volvolvo%20forum/DSC_0035.jpg)
En de andere kant (aszijde):
![[Afbeelding: DSC_0034.jpg]](http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Martin245/Volvolvo%20forum/DSC_0034.jpg)
Auto terug op z'n wielen om er dan achter te komen dat de as niet in het midden staat. Auto terug op de bokjes (dacht ik): 1 kant gedaan en bij het opkrikken van de andere kant gleed de auto van de bok........ Om een onduidelijke reden had ik het wiel van de kant op de bok er nog niet afgehaald en dat remde de beweging af. Resultaat: Links stonde de bok onder een hoek van 45 graden en aan de andere kant bleef de krik hangen op de schroefdraad :-X
![[Afbeelding: DSC_0033.jpg]](http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Martin245/Volvolvo%20forum/DSC_0033.jpg)
Iemand nog een krik over?
Met een andere krik uit een bedrijfswagen de zaak toch op de bokjes gekregen en toen eerst maar eens een paar peuken en een bak koffie om de adrenaline weg te spoelen.
Het resultaat: (groothoeklens, dus iets vertekend beeld: volgens de afstand van de dorpel voor en achter t.o.v. de straat staat'ie achter 1,5 cm hoger)
![[Afbeelding: DSC_0032.jpg]](http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Martin245/Volvolvo%20forum/DSC_0032.jpg)
Ik probeer later deze week nog wel eens wat pics te maken van het totaalbeeld.
`88 245, B230K, M47