29 April 2010, 00:36
Marc1970 schreef:85 en 86 zijn de stuurstroom. 85 gaat naar de massa, zet daar S tussen. 86 krijgt weer + van de accu.
HO!!!
Dat gaat niet goed. De diode ( het pijltje met de streep aan de linkerzijde) is een blusdiode. Dient om inductiespanning af te vangen zodat de contacten niet inbranden. Ga ik nu niet op in, heeft niets met de post te maken. Maar sluit je het aan zoals Marc zegt, krijg je een dikke sluiting. De diode geleid in de richting van de pijl. Is hetzelfde als een draadje over pen 85 en 86 zetten. De andere kant op spert hij en dat is in dit geval de bedoeling. Dus de plus- en minsymbolen bij jouw eerste tekeningetje kloppen, Rob. In je samenvattende tekening dus pen 85 en 86 omdraaien.
Je laatste tekening klopt ook niet. (ik kan het niet overdoen, dan heb je 6 november nog geen antwoord.....) Als je je eigen aansluitingen nakijkt, zie je het volgende: Als je op de startknop drukt, zet je spanning op pen 87. Dat is een contact (zeg maar schakelaar) van het relais. Dat is in rust open, dus gebeurt er: HELEMAAL NIETS!!
Dus: +12 volt van de accu naar de startknop, van de startknop naar pen 85 van het relais, en van pen 86 naar de massa. Dan schakelt het relais via de startknop en ben je voor de helft klaar.
Door de startknop in je huidige opstelling (zoals het nu in de auto zit) te vervangen door het relais, pen 87 en 30 ben je klaar. Zekeren zoals je wilt. Het relais trekt echt maar een paar milliAmperes, daar kan weinig mis mee gaan.
`88 245, B230K, M47