26 April 2010, 12:31
Nogmaals een bijdrage! Ik ben gepromoveerd kernreactorphysicus (jawel, dat kan in Nederland!). Kernenergie wordt door veel mensen gezien als een mogelijke energieBRON zonder CO2-uitstoot. Of je voor of tegen kernenergie bent draait al gauw uit op een politiek/sociaal beladen discussie, maar ik wil het hier alleen even hebben over wat technische aspecten. Een van de problemen met de grootschalige toepassing van kernenergie is dat je op het moment eigenlijk alleen maar electriciteit kan maken, en dat is heel moeilijk op te slaan. Er wordt daarom veel onderzoek gedaan naar de zogenaamde waterstof-economie. Waterstof is namelijk een energieDRAGER, niet een energieBRON. De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat de huis-tuin-en-keuken electrolysecel ongeveer de minst gunstige manier is om waterstof te produceren, voornamelijk omdat het energie-rendement bedroevend is. Dus je stopt veel electrische energie de cel, maar de opbrengst van chemische energie in de vorm van waterstof en zuurstof is laag. Er wordt gewerkt aan twee processen met een beter rendement (de zogenaamde High Temperature Electrolysis en het IS-proces), maar dat zijn allebei processen met hoge drukken en temperaturen en daarom alleen haalbaar in een industriele setting.
Op het moment is de consensus dat het muntje twee kanten op kan vallen. Als er een doorbraak is in accu's ,batterijen en wat dies meer zij, zal in de toekomst voornamelijk op electriciteit van belang zijn. Als er een doorbraak is in de opslag van waterstof, dan zou het best eens kunnen dat de waterstofeconomie het wordt. Waarschijnlijk zal het een combinatie van die twee worden. Overigens zijn er nog veel problemen op het moment. Zo zijn er auto's met een brandstofcel. Dat is milieuvriendelijker dan benzine, maar het nadeel is dat je methanol moet tanken. En de productie van methanol heeft momenteel een negatief energie-rendement (kost meer energie dan het oplevert, datzelfde geldt overigens voor alcohol en biodiesel - de toepassing van dergelijke brandstoffen is politiek gunstig, maar energetisch is het volstrekte onzin). Brandstofcellen voor waterstof bestaan, maar bevatten specifieke membranen, die moeilijk te maken zijn, en uiterst onderhoudsgevoelig. Voor autotoepassingen is de techniek nog lang niet rijp om op grote schaal ingezet te worden.
Goed, over het verhaal om waterstof te maken in een auto. Zoals al eerder gezegd, alleen als je de energie, die je normaal gesproken weggooit, zoals remenergie, verbrandingswarmte, uitlaatgassen en dergelijke op de een of andere manier in nuttige energie om zou kunnen zetten, kun je een brandstofbesparing behalen. Ik ben ervan overtuigd dat waterstof volstrekt geen zin heeft. Het hele plan rammelt aan alle kanten. De beste manier om brandstof te besparen is om bijvoorbeeld voor het stoplicht je motor af te zetten. Maar ja, de bijkomende extra slijtage op startmotor, motorsteunen en wat dies meer zij betekent al gauw dat je meer onderhoud moet doen, en dat kost ook weer energie. Een Toyota Prius haalt veel van de brandstofbesparing op stadsritten doordat je de benzinemotor alleen maar gebruikt als het nodig is.
Overigens wordt de combinatie "waterstof + Ottomotor" gezien als een near-term optie. De Otto-motor heeft een eeuw ontwikkeling acher zich, en worden jaarlijks honderdduizenden van gemaakt. Het is onrealistisch om te denken dat er op korte termijn een alternatief is dat even goedkoop, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk is.
Op het moment is de consensus dat het muntje twee kanten op kan vallen. Als er een doorbraak is in accu's ,batterijen en wat dies meer zij, zal in de toekomst voornamelijk op electriciteit van belang zijn. Als er een doorbraak is in de opslag van waterstof, dan zou het best eens kunnen dat de waterstofeconomie het wordt. Waarschijnlijk zal het een combinatie van die twee worden. Overigens zijn er nog veel problemen op het moment. Zo zijn er auto's met een brandstofcel. Dat is milieuvriendelijker dan benzine, maar het nadeel is dat je methanol moet tanken. En de productie van methanol heeft momenteel een negatief energie-rendement (kost meer energie dan het oplevert, datzelfde geldt overigens voor alcohol en biodiesel - de toepassing van dergelijke brandstoffen is politiek gunstig, maar energetisch is het volstrekte onzin). Brandstofcellen voor waterstof bestaan, maar bevatten specifieke membranen, die moeilijk te maken zijn, en uiterst onderhoudsgevoelig. Voor autotoepassingen is de techniek nog lang niet rijp om op grote schaal ingezet te worden.
Goed, over het verhaal om waterstof te maken in een auto. Zoals al eerder gezegd, alleen als je de energie, die je normaal gesproken weggooit, zoals remenergie, verbrandingswarmte, uitlaatgassen en dergelijke op de een of andere manier in nuttige energie om zou kunnen zetten, kun je een brandstofbesparing behalen. Ik ben ervan overtuigd dat waterstof volstrekt geen zin heeft. Het hele plan rammelt aan alle kanten. De beste manier om brandstof te besparen is om bijvoorbeeld voor het stoplicht je motor af te zetten. Maar ja, de bijkomende extra slijtage op startmotor, motorsteunen en wat dies meer zij betekent al gauw dat je meer onderhoud moet doen, en dat kost ook weer energie. Een Toyota Prius haalt veel van de brandstofbesparing op stadsritten doordat je de benzinemotor alleen maar gebruikt als het nodig is.
Overigens wordt de combinatie "waterstof + Ottomotor" gezien als een near-term optie. De Otto-motor heeft een eeuw ontwikkeling acher zich, en worden jaarlijks honderdduizenden van gemaakt. Het is onrealistisch om te denken dat er op korte termijn een alternatief is dat even goedkoop, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk is.