22 April 2010, 06:37
Nogmaals een knuppel in het hoenderhok: als er eenvoudige manieren zouden zijn om benzine te besparen, dan zouden alle fabrikanten die gebruiken.
In de thermodynamica is er sprake van energie (laten we zeggen, een inherente eigenschap van een lichaam die in nuttige arbeid omgezet kan worden) en exergie, waarbij de exergie een maat is voor in hoeverre je energie "nuttig" kan gebruiken. En dit is precies het probleem. Uitlaatgas heeft wel wat energie, maar een lage exergie. Je kan de energie uit uitlaatgas dus alleen gebruiken voor laagwaardige toepassingen, zoals een klein beetje compressie van wat omgevingslucht. Hetzelfde geldt voor wrijvingswarmte, dat is wel energie maar de temperatuur is zo laag dat je het alleen voor laagwaardige toepassingen kan gebruiken.
Je kan een generator gebruiken in plaats van, of naast je gewone remmen, maar het probleem is dan dat je de energie moet opslaan (datzelfde probleem met waterstof: tijdens het remmen gebruik je geen waterstof maar je kan het wel produceren). Voor een Toyota Prius is dat geen probleem: simpelweg de batterijen opladen en even later met de elektromotor gebruiken. Voor een benzinemotor zie ik geen nuttige toepassing. Natuurlijk, je kan electriciteit maken, opslaan in een batterij, en later gebruiken voor waterstofproductie, maar een dergelijk systeem wordt zo barok en met zoveel energieomzettingen dat het rendement klein is en het weinig oplevert.
Er zijn wel proeven geweescht met stadsbussen om remenergie op te slaan in vliegwielen. Met vrijwel al dit soort toepassingen is het probleem dat het onderhoudsgevoelig is, het voertuig zwaarder wordt (zeker met vliegwielen), duur, en de besparing op brandstof is marginaal.
In de thermodynamica is er sprake van energie (laten we zeggen, een inherente eigenschap van een lichaam die in nuttige arbeid omgezet kan worden) en exergie, waarbij de exergie een maat is voor in hoeverre je energie "nuttig" kan gebruiken. En dit is precies het probleem. Uitlaatgas heeft wel wat energie, maar een lage exergie. Je kan de energie uit uitlaatgas dus alleen gebruiken voor laagwaardige toepassingen, zoals een klein beetje compressie van wat omgevingslucht. Hetzelfde geldt voor wrijvingswarmte, dat is wel energie maar de temperatuur is zo laag dat je het alleen voor laagwaardige toepassingen kan gebruiken.
Je kan een generator gebruiken in plaats van, of naast je gewone remmen, maar het probleem is dan dat je de energie moet opslaan (datzelfde probleem met waterstof: tijdens het remmen gebruik je geen waterstof maar je kan het wel produceren). Voor een Toyota Prius is dat geen probleem: simpelweg de batterijen opladen en even later met de elektromotor gebruiken. Voor een benzinemotor zie ik geen nuttige toepassing. Natuurlijk, je kan electriciteit maken, opslaan in een batterij, en later gebruiken voor waterstofproductie, maar een dergelijk systeem wordt zo barok en met zoveel energieomzettingen dat het rendement klein is en het weinig oplevert.
Er zijn wel proeven geweescht met stadsbussen om remenergie op te slaan in vliegwielen. Met vrijwel al dit soort toepassingen is het probleem dat het onderhoudsgevoelig is, het voertuig zwaarder wordt (zeker met vliegwielen), duur, en de besparing op brandstof is marginaal.