20 April 2010, 06:40
Nou, dan zal ik de knuppel eens in het hoenderhok gooien.....
1. In Nederland is de inval van zonlicht onder optimale omstandigheden ongeveer 1300 W/m2. U leest het goed, 1.3 kW per vierkante meter. Onder gemiddelde omstandigheden veel minder. PV cellen hebben een rendement van rond de 25% als je hele goede (lees: extreem dure) neemt. Zelfs onder optimale omstandigheden kun je slechts een fractie van het benodigde vermogen opwekken met PV cellen. (a) In Nederland is PV eigenlijk niet doenlijk. Zelfs als je het dak van je huis helemaal volzet met cellen, kun je net een wasdroger of de oven in de keuken van energie voorzien. Daarom is het veel zinvoller om in NL zonneboilers te gebruiken. Het verwarmen van water met gas of electriciteit is namelijk thermodynamisch een uiterst energie-verkwistend proces (b) er is een reden dat de "auto's" die meedoen aan de zonnecelrace in Australie eruitzien als een fiets met een dak: zelfs down under kan je hooguit een paar kW opwekken met de cellen.
2. De electrolyse van water naar H2 en O2 *kost altijd meer energie dan de recombinatie (verbranding) oplevert*. Dus een auto die tijdens het rijden water "splitst" heeft altijd meer energie nodig dan een auto die dat niet doet, zelfs als je waterstof en zuurstof bijmengt bij de benzine. Dat is nog geheel afgezien van het feit dat de electrolysecel niet 100% efficient is, en dat de hele installatie de auto zwaarder maakt. Alleen als je "afvalenergie" kan gebruiken voor het maken van waterstof kun je er positief uitspringen. In feite gebruik je dan energie die anders als afvalwarmte de omgeving in gaat. Je kan dan denken aan een generator die je inschakelt tijdens het remmen (in plaats van remschijven), of door bijvoorbeeld een turbolader te nemen en daarmee een generator aandrijven omdat je een deel van de energie van de uitlaatgassen dan nuttig kan gebruiken ipv via de uitlaat de omgeving in te blazen. Je kan inderdaad proberen om een externe energiebron toe te voegen, zoals PV cellen.
3. Als je water splitst, ontstaat pure zuurstof. Dat is een uiterst gevaarlijk gas. Natuurlijk kan je het argument maken dat je het zuurstofgas niet opslaat, maar meteen gebruikt. De vraag is dan hoe groot de zuurstof-inventaris is in het hele systeem, en hoeveel risico er is als de gehele inventaris plotseling vrijkomt, bijvoorbeeld in een ongeval of als je electrolysecel de geest geeft (dat laatste lijkt me gevaarlijk omdat waterstof en zuurstof tegelijkertijd kunnen vrijkomen).
Met andere woorden: ik zou hier nog eens heel diep over nadenken.
1. In Nederland is de inval van zonlicht onder optimale omstandigheden ongeveer 1300 W/m2. U leest het goed, 1.3 kW per vierkante meter. Onder gemiddelde omstandigheden veel minder. PV cellen hebben een rendement van rond de 25% als je hele goede (lees: extreem dure) neemt. Zelfs onder optimale omstandigheden kun je slechts een fractie van het benodigde vermogen opwekken met PV cellen. (a) In Nederland is PV eigenlijk niet doenlijk. Zelfs als je het dak van je huis helemaal volzet met cellen, kun je net een wasdroger of de oven in de keuken van energie voorzien. Daarom is het veel zinvoller om in NL zonneboilers te gebruiken. Het verwarmen van water met gas of electriciteit is namelijk thermodynamisch een uiterst energie-verkwistend proces (b) er is een reden dat de "auto's" die meedoen aan de zonnecelrace in Australie eruitzien als een fiets met een dak: zelfs down under kan je hooguit een paar kW opwekken met de cellen.
2. De electrolyse van water naar H2 en O2 *kost altijd meer energie dan de recombinatie (verbranding) oplevert*. Dus een auto die tijdens het rijden water "splitst" heeft altijd meer energie nodig dan een auto die dat niet doet, zelfs als je waterstof en zuurstof bijmengt bij de benzine. Dat is nog geheel afgezien van het feit dat de electrolysecel niet 100% efficient is, en dat de hele installatie de auto zwaarder maakt. Alleen als je "afvalenergie" kan gebruiken voor het maken van waterstof kun je er positief uitspringen. In feite gebruik je dan energie die anders als afvalwarmte de omgeving in gaat. Je kan dan denken aan een generator die je inschakelt tijdens het remmen (in plaats van remschijven), of door bijvoorbeeld een turbolader te nemen en daarmee een generator aandrijven omdat je een deel van de energie van de uitlaatgassen dan nuttig kan gebruiken ipv via de uitlaat de omgeving in te blazen. Je kan inderdaad proberen om een externe energiebron toe te voegen, zoals PV cellen.
3. Als je water splitst, ontstaat pure zuurstof. Dat is een uiterst gevaarlijk gas. Natuurlijk kan je het argument maken dat je het zuurstofgas niet opslaat, maar meteen gebruikt. De vraag is dan hoe groot de zuurstof-inventaris is in het hele systeem, en hoeveel risico er is als de gehele inventaris plotseling vrijkomt, bijvoorbeeld in een ongeval of als je electrolysecel de geest geeft (dat laatste lijkt me gevaarlijk omdat waterstof en zuurstof tegelijkertijd kunnen vrijkomen).
Met andere woorden: ik zou hier nog eens heel diep over nadenken.