2 January 2006, 02:38
Beste lezers van het Volvolvo elektrische installatie forum,
Kunnen jullie mij helpen? Als bij mijn Volvo 240 uit 1992 het contact aanstaat, brand het amp?re lampje op het dashboard niet. (De lampjes van de motorolie en remmen branden wel.) De accu meet dan 12 volt. (Gemeten met een multimeter.) Tijdens starten is er even een dipje in het voltage, dan weer 12 volt tijdens stationair draaien. Bij gasgeven blijft dit 12 volt. Alleen bij veel gasgeven 'wordt de dynamo wakker', en loopt het voltage op naar 14 volt. Dit blijft vervolgens 14 volt tijdens stationair draaien. De auto rijdt verder perfect, alleen soms tijdens het rijden slaat de motor af, de accu is dan leeg. Iemand vertelde mij dat de dynamo niet goed kan laden als het amp?re lampje kapot is. Dit lampje is niet kapot (omgewisseld / uitgeprobeerd) maar brandt toch niet. Is dit dan de zekering? Waar zit deze zekering bij een 240 (stationcar) uit 1992? Naast het linker voorportier? Heeft het zin om dan de (koolborstels van de) spanningsregelaar te vervangen? Gaat dit inderdaad eenvoudig / zit de spanningsregelaar achterop de dynamo?
Jullie hulp / advies waardeer ik zeer!
Ik kijk uit naar jullie reactie,
Vriendelijke groet,
Mischa Bakker
Kunnen jullie mij helpen? Als bij mijn Volvo 240 uit 1992 het contact aanstaat, brand het amp?re lampje op het dashboard niet. (De lampjes van de motorolie en remmen branden wel.) De accu meet dan 12 volt. (Gemeten met een multimeter.) Tijdens starten is er even een dipje in het voltage, dan weer 12 volt tijdens stationair draaien. Bij gasgeven blijft dit 12 volt. Alleen bij veel gasgeven 'wordt de dynamo wakker', en loopt het voltage op naar 14 volt. Dit blijft vervolgens 14 volt tijdens stationair draaien. De auto rijdt verder perfect, alleen soms tijdens het rijden slaat de motor af, de accu is dan leeg. Iemand vertelde mij dat de dynamo niet goed kan laden als het amp?re lampje kapot is. Dit lampje is niet kapot (omgewisseld / uitgeprobeerd) maar brandt toch niet. Is dit dan de zekering? Waar zit deze zekering bij een 240 (stationcar) uit 1992? Naast het linker voorportier? Heeft het zin om dan de (koolborstels van de) spanningsregelaar te vervangen? Gaat dit inderdaad eenvoudig / zit de spanningsregelaar achterop de dynamo?
Jullie hulp / advies waardeer ik zeer!
Ik kijk uit naar jullie reactie,
Vriendelijke groet,
Mischa Bakker
Volvo 240 GLE, 2.3 benzine, stationcar, 1992<br />Volvo V70 2.5 T AWD, 2003