2 March 2010, 10:49
Nee, een liter diesel levert 2,6 kilo CO2. 6,9L per 100 km is dus 17,94 kg per 100 km, of 179 g/km.
2,6 kilo uit een liter lijkt vrij veel inderdaad, en klinkt onlogisch, maar het meeste gewicht in CO2 is afkomstig van de O2 (zuurstof) uit de lucht.
17,9 ton CO2 per 100.000 km klinkt al een stuk aangenamer. Een retourvlucht binnen Europa is 0,3 ton CO2, lees hier verder: http://www.emissierechten.nl/hoeveel_is_een_ton_co2.htm Of hier 0,5 ton, rekenen net wat anders: http://www.greenseat.nl/ShowContent.aspx...ns&lang=NL
Je wordt een beetje tureluurs van CO2 emissies, eenheden en berekeningen. Voor het maken van zoiets simpels als een auto heb ik maar ÃÃn getal kunnen vinden, iets van 20 ton CO2. Oh nee, VW komt op 4,5 ton/Golf IV en Renault op 6 ton/auto. http://www.ae-plus.com/Key%20topics/kt-e...-news4.htm
Enzovoorts, enzovoorts.
2,6 kilo uit een liter lijkt vrij veel inderdaad, en klinkt onlogisch, maar het meeste gewicht in CO2 is afkomstig van de O2 (zuurstof) uit de lucht.
17,9 ton CO2 per 100.000 km klinkt al een stuk aangenamer. Een retourvlucht binnen Europa is 0,3 ton CO2, lees hier verder: http://www.emissierechten.nl/hoeveel_is_een_ton_co2.htm Of hier 0,5 ton, rekenen net wat anders: http://www.greenseat.nl/ShowContent.aspx...ns&lang=NL
Je wordt een beetje tureluurs van CO2 emissies, eenheden en berekeningen. Voor het maken van zoiets simpels als een auto heb ik maar ÃÃn getal kunnen vinden, iets van 20 ton CO2. Oh nee, VW komt op 4,5 ton/Golf IV en Renault op 6 ton/auto. http://www.ae-plus.com/Key%20topics/kt-e...-news4.htm
Enzovoorts, enzovoorts.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

