16 February 2010, 15:47
Voor de volledigheid:
Belgie Nederland
benzine diesel lpg benzine diesel lpg
brandstofprijs per km* 0,1372 0,0891 0,0585 0,1332 0,08181 0,0754
tax/jaar 328,15 559,4 476,89 640 1350 1290
⢠uitgaande van motoren 2.3 benzine/lpg en 2.4diesel, verbruik zoals aangegeven op autotelegraaf.nl (benzine 0,098 l/km ; diesel 0,081 l/km en lpg 0,125 l/km)
⢠brandstofprijzen BE op 16/02/2010: benzine1,4 ; diesel1,1 ; lpg0,45
⢠brandstofprijzen NL op 16/02/2010: benzine1,36 ; diesel1,01 ; lpg0,58
België
Omslagpunt BENZINE/DIESEL Y= (559,4-328,15) / (0,1372-0,0891) ====> Y= 4807,69
Omslagpunt BENZINE/LPG Y= (476,89-328,15) / (0,1372-0,0585) ====> Y= 1889,96
Omslagpunt DIESEL/LPG is negatief, LPG is dus vanaf de eerste km goedkoper.
Nederland
Omslagpunt BENZINE/DIESEL Y= (1350-640) / (0,13328-0,08181) ====> Y= 13794,44
Omslagpunt BENZINE/LPG Y= (1290-640) / (0,13328-0,0754) ====> Y = 11230,13
Omslagpunt DIESEL/LPG is negatief, LPG is dus vanaf de eerste km goedkoper
Wat ook nog interessant is, is te zien hoeveel goedkoper de ene optie wordt nádat het omslagpunt bereikt is.
Belgie :
BENZINE/DIESEL Ná 4807,69 km is diesel (0,1372-0,0891)= 0,0481euro per km goedkoper dan benzine
BENZINE/LPG Ná 1889,96 km is lpg (0,1372-0,0585)= 0,0787euro per km goedkoper dan benzine
DIESEL/LPG lpg is elke gereden km (0,0891-0,0585)= 0,0306euro per km goedkoper dan diesel & taxvoordeel=82,51
Nederland:
BENZINE/DIESEL Ná 13794,44 km is diesel (0,13328-0,08181)= 0,05147euro per km goedkoper dan benzine
BENZINE/LPG Ná 11230,13 km is lpg (0,13328-0,0754)= 0,05788euro per km goedkoper dan benzine
DIESEL/LPG lpg is elke gereden km (0,08181-0,0754)= 0,00641euro per km goedkoper dan diesel & taxvoordeel=60euro
Hetgeen toch wel een [b]verrassende conclusie[/b] (voor mij toch :
)oplevert:
Het verschil in NL tussen diesel en LPG is relatief klein.
(voor 25000 km is het 220,25euro per jaar duurder om diesel te rijden tov lpg; bij 15000km zelfs maar 156,15euro )
In Belgie is het verschil juist veel groter (25000X0,0306)+82,51=847,51.
Dit is toch markant als je ziet dat in deze twee landen de reputatie van lpg en diesel net omgekeerd is.
De meeste 240 die Belgie worden aangeboden zijn diesel. In NL blijkt de diesel de naam âduurâ te hebben en rijdt hij bijna niet rond. Hoewel het toch een aanzienlijk eenvoudigere techniek betreft , die geen kofferruimte kost en geen speciale trekhaken enz. Om nog maar te zwijgen van de gevallen waarin je de lpg-installatie nog gaat installeren. Die investering haal je tov de diesel er nooit meer uit.
Laat de kritiek maar losbarsten ...

Belgie Nederland
benzine diesel lpg benzine diesel lpg
brandstofprijs per km* 0,1372 0,0891 0,0585 0,1332 0,08181 0,0754
tax/jaar 328,15 559,4 476,89 640 1350 1290
⢠uitgaande van motoren 2.3 benzine/lpg en 2.4diesel, verbruik zoals aangegeven op autotelegraaf.nl (benzine 0,098 l/km ; diesel 0,081 l/km en lpg 0,125 l/km)
⢠brandstofprijzen BE op 16/02/2010: benzine1,4 ; diesel1,1 ; lpg0,45
⢠brandstofprijzen NL op 16/02/2010: benzine1,36 ; diesel1,01 ; lpg0,58
België
Omslagpunt BENZINE/DIESEL Y= (559,4-328,15) / (0,1372-0,0891) ====> Y= 4807,69
Omslagpunt BENZINE/LPG Y= (476,89-328,15) / (0,1372-0,0585) ====> Y= 1889,96
Omslagpunt DIESEL/LPG is negatief, LPG is dus vanaf de eerste km goedkoper.
Nederland
Omslagpunt BENZINE/DIESEL Y= (1350-640) / (0,13328-0,08181) ====> Y= 13794,44
Omslagpunt BENZINE/LPG Y= (1290-640) / (0,13328-0,0754) ====> Y = 11230,13
Omslagpunt DIESEL/LPG is negatief, LPG is dus vanaf de eerste km goedkoper
Wat ook nog interessant is, is te zien hoeveel goedkoper de ene optie wordt nádat het omslagpunt bereikt is.
Belgie :
BENZINE/DIESEL Ná 4807,69 km is diesel (0,1372-0,0891)= 0,0481euro per km goedkoper dan benzine
BENZINE/LPG Ná 1889,96 km is lpg (0,1372-0,0585)= 0,0787euro per km goedkoper dan benzine
DIESEL/LPG lpg is elke gereden km (0,0891-0,0585)= 0,0306euro per km goedkoper dan diesel & taxvoordeel=82,51
Nederland:
BENZINE/DIESEL Ná 13794,44 km is diesel (0,13328-0,08181)= 0,05147euro per km goedkoper dan benzine
BENZINE/LPG Ná 11230,13 km is lpg (0,13328-0,0754)= 0,05788euro per km goedkoper dan benzine
DIESEL/LPG lpg is elke gereden km (0,08181-0,0754)= 0,00641euro per km goedkoper dan diesel & taxvoordeel=60euro
Hetgeen toch wel een [b]verrassende conclusie[/b] (voor mij toch :
)oplevert:Het verschil in NL tussen diesel en LPG is relatief klein.
(voor 25000 km is het 220,25euro per jaar duurder om diesel te rijden tov lpg; bij 15000km zelfs maar 156,15euro )
In Belgie is het verschil juist veel groter (25000X0,0306)+82,51=847,51.
Dit is toch markant als je ziet dat in deze twee landen de reputatie van lpg en diesel net omgekeerd is.
De meeste 240 die Belgie worden aangeboden zijn diesel. In NL blijkt de diesel de naam âduurâ te hebben en rijdt hij bijna niet rond. Hoewel het toch een aanzienlijk eenvoudigere techniek betreft , die geen kofferruimte kost en geen speciale trekhaken enz. Om nog maar te zwijgen van de gevallen waarin je de lpg-installatie nog gaat installeren. Die investering haal je tov de diesel er nooit meer uit.
Laat de kritiek maar losbarsten ...


