18 January 2010, 00:30
Hallo,
Gisteren paralelkabels gelegd van voorschakelweerstand naar bobine, van bobine naar stroomverdeler. Van bobine naar stroomverdeler heb ik al eerder geprobeerd, maar als hij niet wil starten , doet hij dit ook niet met deze extra kabel aangesloten.
De stroomverdeler uit elkaar gehad, vervroeging bleek ook te haperen. Alles schoongemaakt contactvlak met het blok opgeschuurd en bewegende delen gesmeerd met speciaal vet voor stroomverdelers.
Nieuwe verdelerkap rotor contactpunten en condensator gemonteerd (orgineel volvo) en een bobinekabel die ik nog had liggen. Toen ik een ohmmeter zette op de bobinekabel ,varieerde de weerstand nogal als ik de kabel bewoog.
Zometeen ga ik nog een controlelampje en een voltmeter op het dashboard leggen aangesloten op de plus van de bobine om te kijken als de motor er weer mee stopt of er dan nog spanning op de bobine staat. Vanmiddag op familiebezoek 130 km rijden en maar zien of het probleem nu verholpen is.
Ik denk ook nog aan de schakelaar achter het contactslot. Op mijn werk heb ik ze liggen voor alle veel voorkomende modellen Mercedes bedrijfswagens. Problemen hiermee komen dus ook voor.
Op de voorschakelweestand staat 1.3Ohm, ik meet 1,8.Net de spanning gemeten bij net gestarte motor ingaand 13,8 volt uitgaande spanning 11,2 deze 11.2 meet ik ook op de plus van de bobine. Deze waardes zal ik ook na de rit van vanmiddag meten. De kleur van de puntjes was in alle gevallen blank. De Weerstand waardes van zowel de oude als de nieuwe bobine vallen binnen de toleranties genoemd in het Haynes boek. De oude had wel iets lagere waardes als de nieuwe.
Van + bobine naar massa meet ik 2 Ohm.
Jan
Gisteren paralelkabels gelegd van voorschakelweerstand naar bobine, van bobine naar stroomverdeler. Van bobine naar stroomverdeler heb ik al eerder geprobeerd, maar als hij niet wil starten , doet hij dit ook niet met deze extra kabel aangesloten.
De stroomverdeler uit elkaar gehad, vervroeging bleek ook te haperen. Alles schoongemaakt contactvlak met het blok opgeschuurd en bewegende delen gesmeerd met speciaal vet voor stroomverdelers.
Nieuwe verdelerkap rotor contactpunten en condensator gemonteerd (orgineel volvo) en een bobinekabel die ik nog had liggen. Toen ik een ohmmeter zette op de bobinekabel ,varieerde de weerstand nogal als ik de kabel bewoog.
Zometeen ga ik nog een controlelampje en een voltmeter op het dashboard leggen aangesloten op de plus van de bobine om te kijken als de motor er weer mee stopt of er dan nog spanning op de bobine staat. Vanmiddag op familiebezoek 130 km rijden en maar zien of het probleem nu verholpen is.
Ik denk ook nog aan de schakelaar achter het contactslot. Op mijn werk heb ik ze liggen voor alle veel voorkomende modellen Mercedes bedrijfswagens. Problemen hiermee komen dus ook voor.
Op de voorschakelweestand staat 1.3Ohm, ik meet 1,8.Net de spanning gemeten bij net gestarte motor ingaand 13,8 volt uitgaande spanning 11,2 deze 11.2 meet ik ook op de plus van de bobine. Deze waardes zal ik ook na de rit van vanmiddag meten. De kleur van de puntjes was in alle gevallen blank. De Weerstand waardes van zowel de oude als de nieuwe bobine vallen binnen de toleranties genoemd in het Haynes boek. De oude had wel iets lagere waardes als de nieuwe.
Van + bobine naar massa meet ik 2 Ohm.
Jan