16 January 2010, 10:14
Hallo allemaal,
Sinds kort ben ik in het bezit van een 25 jaar oude automobiel. Het is geen Volvo, en dat is aan een kant jammer want het is mijn ambitie om ooijt een 264 GLE uit 1981 te bezitten. Aan de andere kant, deze automobiel (een Nissan President uit 1984) heeft op zich wel klassieker-potentieel.
Het enige dat op dit moment niet goed lijkt te zijn is de thermostaat. Zelfs na een rit van 100 km op de snelweg staat de thermometer op 20% of zo. Voor de rest: het blok loopt goed, maar het benzineverbruik is hels. Dus ik zou zeggen: klinkt als een klassiek geval van kapotte thermostaat, het blok komt niet op temperatuur en blijft daardoor te rijk lopen (het beestje heeft elektronische injectie, vreemd genoeg van Bosch).
Ik kan zelf wel het typenummer van de thermostaat achterhalen, maar ik vraag me af:
(a) hoe krijg je het koelwater uit het motorblok? Ik zou verwachten dat er ergens een kraantje zit. Is dat zo, en zo ja, waar zit het meestal? Waterpomp? Onderkant van de cylinderkop? Of wordt je geacht gewoon een slang los te trekken en snel in een emmer te hangen?
(b) Koelwater bijvullen na de operatie: is dat gewoon een kwestie van in de radiateur laten lopen tot het expansietetankje op "cold max" staat? Als je daarna de motor start, loop je dan een risico dat de boel "droogkookt" omdat de waterpomp misschien zonder water staat en dus niet pompt?
Bedankt!
Sinds kort ben ik in het bezit van een 25 jaar oude automobiel. Het is geen Volvo, en dat is aan een kant jammer want het is mijn ambitie om ooijt een 264 GLE uit 1981 te bezitten. Aan de andere kant, deze automobiel (een Nissan President uit 1984) heeft op zich wel klassieker-potentieel.
Het enige dat op dit moment niet goed lijkt te zijn is de thermostaat. Zelfs na een rit van 100 km op de snelweg staat de thermometer op 20% of zo. Voor de rest: het blok loopt goed, maar het benzineverbruik is hels. Dus ik zou zeggen: klinkt als een klassiek geval van kapotte thermostaat, het blok komt niet op temperatuur en blijft daardoor te rijk lopen (het beestje heeft elektronische injectie, vreemd genoeg van Bosch).
Ik kan zelf wel het typenummer van de thermostaat achterhalen, maar ik vraag me af:
(a) hoe krijg je het koelwater uit het motorblok? Ik zou verwachten dat er ergens een kraantje zit. Is dat zo, en zo ja, waar zit het meestal? Waterpomp? Onderkant van de cylinderkop? Of wordt je geacht gewoon een slang los te trekken en snel in een emmer te hangen?
(b) Koelwater bijvullen na de operatie: is dat gewoon een kwestie van in de radiateur laten lopen tot het expansietetankje op "cold max" staat? Als je daarna de motor start, loop je dan een risico dat de boel "droogkookt" omdat de waterpomp misschien zonder water staat en dus niet pompt?
Bedankt!