Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Contactpunten en condensatoren vreten. Oorzaak bobine???
#1
244 B23A 1981
Half jaar geleden in Duitsland gestrand. Na LPG tanken nooit meer starten. Zwakke vonk, ik kon oorzaak niet vinden. Bosch dienst gebeld. Deze kwam en nam de bobine mee om te controleren. Maar deze bleek in orde te zijn. Auto naar werkplaats gesleept. Testapparatuur er aan gehangen en de condensator bleek defect. Deze had ik net 2 weken eerder samen met de contactpunten vervangen. Sinds die tijd komt dit regelmatig voor. Na een paar weken tot ruim een maand begint de auto te stotteren, heeft dan 1 seconde of lager geen ontsteking, slaat dan tijdens het rijden weer aan of na dat de auto tot stilstand is gekomen start hij weer. Als ik dan de punten en condensator vervang is het probleem over. Ik heb sinds die stranding in Duitsland 4 maal de ingebrande contactpunten en condensator vervangen, Gistermorgen de laatste keer. Mijn vrouw was met de auto weg en durfde niet weer terug te rijden. Ik moet naar Deventer met de Peug 106 van mijn dochter. Daar de contactpunten afgesteld en met de 244 teruggereden. Ik kwam tot met voorbij Apeldoorn toen gaf hij de geest. Auto met 106 naar huis gesleept en vanmorgen bobine en weerstand mee nar binnen genomen om door te meten aan de hand van Hynes.
Weerstand had 1.9 ipv 1.3 Ohm. Secundaire wikkeling bobine was eerst niet te meten, leek onderbroken. Bobine op de verwarming gezet en in het vriesvak, toen mat ik waardes tussen 7.4 en 8.1 KOhm. Voorgeschreven is tussen 8 en 11 KOhm.
Alles weer gemonteerd en starten en lopen. Het leek wel of de auto beter trok en stationair liep hij nu ook 1400 toeren. In het verleden heb ik het stationair toerental opgeschroefd omdat hij maar 6/700 RPM liep.
10 kilometer gereden en geen problemen.
IK VERTROUW DE BOBINE NIET, KAN DEZE DE OORZAAK VAN DE PROBLEMEN ZIJN, wie heeft er een idee? Zo is de auto zo onbetrouwbaar als wat en durft mijn vrouw er niet meer mee te rijden.
Alvast bedankt, Jan
Antwoord


Berichten in dit topic
Contactpunten en condensatoren vreten. Oorzaak bobine??? - door bazuin96 - 8 January 2010, 17:36

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.512 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Oorzaak en gevolg Nicolaas H 5 4.594 22 January 2018, 01:35
Laatste bericht: Nicolaas H
  Ergernisjes: oorzaak? of gewoon gezeur Arjen van Hattem 8 6.280 8 March 2017, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Klikkerdeklik B30E. Ik schrok van oorzaak. kees58 31 22.662 12 September 2016, 11:23
Laatste bericht: kees58
  940 bobine met 240 verdelerkap? Hansepans 0 1.689 2 May 2016, 20:14
Laatste bericht: Hansepans
  Bobine de oorzaak? Stevves 3 4.424 5 February 2015, 07:52
Laatste bericht: Stevves
  Ontstekingsproblemen/bobine problemen. Poelman 3 3.538 14 January 2015, 17:39
Laatste bericht: Poelman
  bobine verbrand 265gl 3 3.878 1 November 2014, 22:38
Laatste bericht: Marc1970
  Monteren PerTronix bobine Nicolaas H 22 15.831 8 February 2012, 00:52
Laatste bericht: Nicolaas H
  olielekkage, oorzaak brandstofpomp? Jeroen V 17 12.037 5 May 2011, 19:07
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)