13 December 2009, 01:03
Nou, wat een feest, "even" een M46 aan een B20 knopen. Inmiddels ben ik er achter dat de 30 mm welke de draagbalk voor de M46 moest worden aangepast nog een staartje heeft.
De onlangs gereviseerde "korte" aandrijfas voor een OD bak, blijkt (na eerst de kleine flens op de achteras te hebbben gewisseld door een grote) ook 30 mm te lang te zijn....... dus... maandag een standaard as inleveren en laten inkorten tot korte as minus nog eens het verschil tussen M41 en M46. Niet echt op gerekend... De gereviseerde korte as blijft "op de plank", zonde om te verbouwen...
Vervolgens dan maar met het 4-2-1 spruitstuk aan de gang, eerst even op het oude blok geprobeerd, tezamen met het SU'setje. Dat gaat wel goed, er zit immers niks omheen.....
![[Afbeelding: 2204416980102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb59.webshots.com/44474/2204416980102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2139930210102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb42.webshots.com/45737/2139930210102125362S425x425Q85.jpg)
...maar dan, het spruitstuk wil in de auto niet echt over de tapeinden, dwz, niet zonder geweld. Nadere inspectie toont dat de bovenzijde van de collector, uiteinde spruitstuk, zit klem tegen de onderzijde van de versnellingbak-draagbalk. En die moet er toch echt onder......!! (toch..?!)
![[Afbeelding: 2713119210102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb62.webshots.com/43261/2713119210102125362S425x425Q85.jpg)
Uitlaattape een stuk verwijderd, met gepast geweld een putje in de collector geslagen (paar mm maar), van de onderzijde draagbalk plaatselijk enkele mm's verwijderd.....
Het ding kan ik nu wel fatsoenlijk op de tapeinden krijgen maar nog zit ie tegen de draagbalk. Waarschijnlijk zal ik het balkje nog een keer doorhalen en het deel boven de uitlaat hoger plaatsen, maximaal 10-15 mm, want dat zit de balk tegen de bodem. Lukt dat niet dan zal er eentje moeten worden gemaakt welke onder de uitlaat door loopt en vervolgens omhoog naar de originele montagegaten in het "chassis".
Maar verder eigenlijk (pfff) best wel ruimte, boven de draagarm ongeveer 10 mm...
![[Afbeelding: 2709500740102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb27.webshots.com/40346/2709500740102125362S425x425Q85.jpg)
...tussen "chassis" -balk 15-20 mm...
![[Afbeelding: 2210232590102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb26.webshots.com/45529/2210232590102125362S425x425Q85.jpg)
...en blok ook zoiets...
![[Afbeelding: 2324996530102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb53.webshots.com/5556/2324996530102125362S425x425Q85.jpg)
...dit is trouwens de extra zender die bij de oliedruk meter in het Ralley setje hoort, extra draadje trekken dus..
![[Afbeelding: 2618961300102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb11.webshots.com/2314/2618961300102125362S425x425Q85.jpg)
... verder doorgeborduurd, vervolgens is de Simons uitlaat te lang tov het spruitstuk met alle verlopen om de boel te kunnen koppelen....
![[Afbeelding: 2778942520102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb57.webshots.com/40696/2778942520102125362S425x425Q85.jpg)
Dus een centimeter of 4 van de collector af, en zo nog wat centimeters op rechte stukken buis "gevonden", die past dan in ieder geval wel. De ophangsteun welke hier nog op de (vlam-) demper staat is door het opschuiven van het systeem 13 cm naar achteren verhuisd. Deze is inmiddels van de pijp af en wordt met een uitlaatklem D70 mm weer op de oude plaats gemonteerd zodat ie weer aan z'n rubbers kan.
![[Afbeelding: 2753673170102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb54.webshots.com/45493/2753673170102125362S425x425Q85.jpg)
Alles wat er bruin uit ziet is idd redelijk dun geworden, dus zal na het experimenteren worden vv door RVS, zal van de zomer worden. Eens zien of Ferrita de Simons kopieert...
Maandag verder, eens zien of ie lopen wil op de SU's, eerst de electronische ontsteking een plekkie geven. In principe werkt ie wel, hij heeft vorige maand voor de overbouw nog prima gelopen, maar dan met een Webertje. Och, lopen zal ie wel, met SU's kom je immers altijd thuis...\
Overigens alvast wat (minimale) voorbereidingen getroffen voor de LPG injectie. Per cylinder een gat met M6 draad in het spruitstuk getapt en voorlopig afgedopt, zie imbus boutjes...
![[Afbeelding: 2178292710102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb24.webshots.com/44823/2178292710102125362S425x425Q85.jpg)
..mocht ie stationair niet lekker willen lopen, vanwege het korte traject (door de lage frequentie bij stationair kan ie "van elkaar gaan snoepen" ) is er de mogelijkheid om niet 4 maar 2 sproeiers te monteren, en wel in de voet van de SU's, zie zeskant boutje, die worden uiteindelijk ook weer naar behoeven aangestuurd...
![[Afbeelding: 2718925560102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb35.webshots.com/43298/2718925560102125362S425x425Q85.jpg)
..en volgens mij staat het programma ook nog wel toe om beide set-ups te gebruiken, zodat de meest optimale setting wordt gebruikt bij het, of vanaf eender welk juiste toerental..
Laten de aandrijf- en uitlaatperikelen maar snel voor elkaar zijn (liefst voor 1 januari) dan kan ik me gaan concentreren op de gas inbouw en injectie..
De onlangs gereviseerde "korte" aandrijfas voor een OD bak, blijkt (na eerst de kleine flens op de achteras te hebbben gewisseld door een grote) ook 30 mm te lang te zijn....... dus... maandag een standaard as inleveren en laten inkorten tot korte as minus nog eens het verschil tussen M41 en M46. Niet echt op gerekend... De gereviseerde korte as blijft "op de plank", zonde om te verbouwen...
Vervolgens dan maar met het 4-2-1 spruitstuk aan de gang, eerst even op het oude blok geprobeerd, tezamen met het SU'setje. Dat gaat wel goed, er zit immers niks omheen.....
![[Afbeelding: 2204416980102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb59.webshots.com/44474/2204416980102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2139930210102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb42.webshots.com/45737/2139930210102125362S425x425Q85.jpg)
...maar dan, het spruitstuk wil in de auto niet echt over de tapeinden, dwz, niet zonder geweld. Nadere inspectie toont dat de bovenzijde van de collector, uiteinde spruitstuk, zit klem tegen de onderzijde van de versnellingbak-draagbalk. En die moet er toch echt onder......!! (toch..?!)
![[Afbeelding: 2713119210102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb62.webshots.com/43261/2713119210102125362S425x425Q85.jpg)
Uitlaattape een stuk verwijderd, met gepast geweld een putje in de collector geslagen (paar mm maar), van de onderzijde draagbalk plaatselijk enkele mm's verwijderd.....
Het ding kan ik nu wel fatsoenlijk op de tapeinden krijgen maar nog zit ie tegen de draagbalk. Waarschijnlijk zal ik het balkje nog een keer doorhalen en het deel boven de uitlaat hoger plaatsen, maximaal 10-15 mm, want dat zit de balk tegen de bodem. Lukt dat niet dan zal er eentje moeten worden gemaakt welke onder de uitlaat door loopt en vervolgens omhoog naar de originele montagegaten in het "chassis".
Maar verder eigenlijk (pfff) best wel ruimte, boven de draagarm ongeveer 10 mm...
![[Afbeelding: 2709500740102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb27.webshots.com/40346/2709500740102125362S425x425Q85.jpg)
...tussen "chassis" -balk 15-20 mm...
![[Afbeelding: 2210232590102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb26.webshots.com/45529/2210232590102125362S425x425Q85.jpg)
...en blok ook zoiets...
![[Afbeelding: 2324996530102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb53.webshots.com/5556/2324996530102125362S425x425Q85.jpg)
...dit is trouwens de extra zender die bij de oliedruk meter in het Ralley setje hoort, extra draadje trekken dus..
![[Afbeelding: 2618961300102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb11.webshots.com/2314/2618961300102125362S425x425Q85.jpg)
... verder doorgeborduurd, vervolgens is de Simons uitlaat te lang tov het spruitstuk met alle verlopen om de boel te kunnen koppelen....
![[Afbeelding: 2778942520102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb57.webshots.com/40696/2778942520102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2713119210102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb62.webshots.com/43261/2713119210102125362S425x425Q85.jpg)
Dus een centimeter of 4 van de collector af, en zo nog wat centimeters op rechte stukken buis "gevonden", die past dan in ieder geval wel. De ophangsteun welke hier nog op de (vlam-) demper staat is door het opschuiven van het systeem 13 cm naar achteren verhuisd. Deze is inmiddels van de pijp af en wordt met een uitlaatklem D70 mm weer op de oude plaats gemonteerd zodat ie weer aan z'n rubbers kan.
![[Afbeelding: 2753673170102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb54.webshots.com/45493/2753673170102125362S425x425Q85.jpg)
Alles wat er bruin uit ziet is idd redelijk dun geworden, dus zal na het experimenteren worden vv door RVS, zal van de zomer worden. Eens zien of Ferrita de Simons kopieert...
Maandag verder, eens zien of ie lopen wil op de SU's, eerst de electronische ontsteking een plekkie geven. In principe werkt ie wel, hij heeft vorige maand voor de overbouw nog prima gelopen, maar dan met een Webertje. Och, lopen zal ie wel, met SU's kom je immers altijd thuis...\
Overigens alvast wat (minimale) voorbereidingen getroffen voor de LPG injectie. Per cylinder een gat met M6 draad in het spruitstuk getapt en voorlopig afgedopt, zie imbus boutjes...
![[Afbeelding: 2178292710102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb24.webshots.com/44823/2178292710102125362S425x425Q85.jpg)
..mocht ie stationair niet lekker willen lopen, vanwege het korte traject (door de lage frequentie bij stationair kan ie "van elkaar gaan snoepen" ) is er de mogelijkheid om niet 4 maar 2 sproeiers te monteren, en wel in de voet van de SU's, zie zeskant boutje, die worden uiteindelijk ook weer naar behoeven aangestuurd...
![[Afbeelding: 2718925560102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb35.webshots.com/43298/2718925560102125362S425x425Q85.jpg)
..en volgens mij staat het programma ook nog wel toe om beide set-ups te gebruiken, zodat de meest optimale setting wordt gebruikt bij het, of vanaf eender welk juiste toerental..
Laten de aandrijf- en uitlaatperikelen maar snel voor elkaar zijn (liefst voor 1 januari) dan kan ik me gaan concentreren op de gas inbouw en injectie..