5 December 2009, 21:35
In tegenstelling tot het "plastiekje" op de foto's van de aangepaste draagbalk in wording nog een schets van hoe het (naar mijn idee) nog handiger kan, had ik er maar eentje hoeven"verzagen...
![[Afbeelding: 2872436530102125362S600x600Q85.jpg]](http://inlinethumb58.webshots.com/44409/2872436530102125362S600x600Q85.jpg)
wat is het idee erachter?
1 Men neme een bruikbare M40 draagbalk voor de bedoelde auto (PV, Amazon, 1800, 140, 240...)
2 De balk wordt in 3 delen geslepen, aan het platte, linker deel enkele centimeters buiten de "chasisbalk". Hierbij rekening houden met de materiaaldikte van de 2 strips welke
later worden opgelast, die dikte dus ook verwijderen.
3 Aan de hoge, rechter zijde van de balk ook doorslijpen.
4 Ik heb 30 mm verschuiving aangegeven, echter zou dit kunnen verschillen tussen de verschillende modellen. Het beste is nu de 2 delen met de montage gaten op
de "chasisbalken" te schroeven. Vervolgens wordt het losse middendeel aan het ophangrubber bevestigd, de bak (M46 bv) moet dus wel in de auto hangen!!, geplaatst op een
krik of andere ondersteuning, zo goed mogelijk op hoogte. Ik raad aan om een nieuw rubber te monteren ivm de pasvorm!!
5 Nu kun je de verschillen, verschuiving van middendeel tov de beide montagedelen opmeten, het gemiddelde hiervan bepaald feitelijk hoeveel langer de beide opvulstrips
langermoeten worden dan de originele breedte van de balk.
6 Las nu (of laat lassen) de beide strips op het middenstuk, deze moeten uitsteken aan de zijde van het montagegat van het ophangrubber of voorzijde auto.
7 Las hier de beide montagestukken "verschoven" tegenaan.
8 Nu heb je in principe een passende balk voor de B18/20 - M46 conversie
9 Het inspectiedeksel van het filterhuis ligt net op de bal dus aan de achterzijde van de balk, tegenover het draagrubbermontagegat, moet een opening worden gezaagd. Het
formaat van deze opening kan naar gelieven worden uitgevoerd, echter de onderzijde van de balk moet intact blijven om doorbuigen te voorkomen!!
10 Op de foto's is te zien dat ik een groot gat heb gezaagd, zo hoeft niet eerst de balk te worden gedemonteerd om bij het filter te kunnen, mocht blijken dat eea zoals ik dit heb
uitgevoerd verzwakking veroorzaakt, dan kan eea worden versterkt door een extra strip aan de onderzijde toe te voegen.
Dit is mijn voorbeeld, gebruikmaken van een originele balk, je kunt er uiteraard ook voor kiezen een balk van gehel nieuw materiaal te maken. Andere optie is nog om de gaten in het "chasis" te verplaatsen maar lijkt me wat overdreven tenzij het een totale restauratie betreft natuurlijk, dan maakt en las meer of minder nog weinig uit en kan er authentieker uitzien...
![[Afbeelding: 2872436530102125362S600x600Q85.jpg]](http://inlinethumb58.webshots.com/44409/2872436530102125362S600x600Q85.jpg)
wat is het idee erachter?
1 Men neme een bruikbare M40 draagbalk voor de bedoelde auto (PV, Amazon, 1800, 140, 240...)
2 De balk wordt in 3 delen geslepen, aan het platte, linker deel enkele centimeters buiten de "chasisbalk". Hierbij rekening houden met de materiaaldikte van de 2 strips welke
later worden opgelast, die dikte dus ook verwijderen.
3 Aan de hoge, rechter zijde van de balk ook doorslijpen.
4 Ik heb 30 mm verschuiving aangegeven, echter zou dit kunnen verschillen tussen de verschillende modellen. Het beste is nu de 2 delen met de montage gaten op
de "chasisbalken" te schroeven. Vervolgens wordt het losse middendeel aan het ophangrubber bevestigd, de bak (M46 bv) moet dus wel in de auto hangen!!, geplaatst op een
krik of andere ondersteuning, zo goed mogelijk op hoogte. Ik raad aan om een nieuw rubber te monteren ivm de pasvorm!!
5 Nu kun je de verschillen, verschuiving van middendeel tov de beide montagedelen opmeten, het gemiddelde hiervan bepaald feitelijk hoeveel langer de beide opvulstrips
langermoeten worden dan de originele breedte van de balk.
6 Las nu (of laat lassen) de beide strips op het middenstuk, deze moeten uitsteken aan de zijde van het montagegat van het ophangrubber of voorzijde auto.
7 Las hier de beide montagestukken "verschoven" tegenaan.
8 Nu heb je in principe een passende balk voor de B18/20 - M46 conversie
9 Het inspectiedeksel van het filterhuis ligt net op de bal dus aan de achterzijde van de balk, tegenover het draagrubbermontagegat, moet een opening worden gezaagd. Het
formaat van deze opening kan naar gelieven worden uitgevoerd, echter de onderzijde van de balk moet intact blijven om doorbuigen te voorkomen!!
10 Op de foto's is te zien dat ik een groot gat heb gezaagd, zo hoeft niet eerst de balk te worden gedemonteerd om bij het filter te kunnen, mocht blijken dat eea zoals ik dit heb
uitgevoerd verzwakking veroorzaakt, dan kan eea worden versterkt door een extra strip aan de onderzijde toe te voegen.
Dit is mijn voorbeeld, gebruikmaken van een originele balk, je kunt er uiteraard ook voor kiezen een balk van gehel nieuw materiaal te maken. Andere optie is nog om de gaten in het "chasis" te verplaatsen maar lijkt me wat overdreven tenzij het een totale restauratie betreft natuurlijk, dan maakt en las meer of minder nog weinig uit en kan er authentieker uitzien...