5 December 2009, 15:50
Je wastegate = alleen de klep in het spruitstuk zelf met het stangetje
De wastegate wordt aangestuurd door het stangetje en dat stangetje komt uit een rond potje, die ik de drukdoos noem (ik geloof dat ie drukaccumulator heet)
En dat potje/drukdoos wordt aangestuurd via het slangetje dat je noemt, vanuit de turbo met de turbodruk
Eigenlijk net verkeerd om verteld, maar dan moet je het maar andersom lezen : -)
Het stangetje wat uit de drukdoos komt, reageert dus op de turbodruk. Stel nou dat je halverwege in het slangetje voor de drukdoos een soort klepje zet wat lucht laat ontsnappen. Dan wordt de drukdoos dus 'voor de gek gehouden' en zal pas bij een in werkelijkheid hogere turbodruk gaan reageren en de wastegate aansturen. Da's het principe van die turboplus kit: met een stukje electronica gaat dat klepje een stukje open vanaf 3700 toeren en daarvoor doet ie niks.
Een manual boost controller doet hetzelfde, maar dan zonder de electronica en laat dus altijd wat lucht ontsnappen. De hoeveelheid lucht (en dus de hoogte van je turbodruk) kun je zelf verstellen.
Dan je 2e vraag: het is inderdaad zinvol of om een BOV of een CBV te monteren. Op zich is een CBV ook prima en makkelijk te monteren. Vlgs mij is de CBV zelf iets efficienter, want die houdt de turbo op toeren. Er staat wel ergens een topic hier over de verschillen.
De wastegate wordt aangestuurd door het stangetje en dat stangetje komt uit een rond potje, die ik de drukdoos noem (ik geloof dat ie drukaccumulator heet)
En dat potje/drukdoos wordt aangestuurd via het slangetje dat je noemt, vanuit de turbo met de turbodruk
Eigenlijk net verkeerd om verteld, maar dan moet je het maar andersom lezen : -)
Het stangetje wat uit de drukdoos komt, reageert dus op de turbodruk. Stel nou dat je halverwege in het slangetje voor de drukdoos een soort klepje zet wat lucht laat ontsnappen. Dan wordt de drukdoos dus 'voor de gek gehouden' en zal pas bij een in werkelijkheid hogere turbodruk gaan reageren en de wastegate aansturen. Da's het principe van die turboplus kit: met een stukje electronica gaat dat klepje een stukje open vanaf 3700 toeren en daarvoor doet ie niks.
Een manual boost controller doet hetzelfde, maar dan zonder de electronica en laat dus altijd wat lucht ontsnappen. De hoeveelheid lucht (en dus de hoogte van je turbodruk) kun je zelf verstellen.
Dan je 2e vraag: het is inderdaad zinvol of om een BOV of een CBV te monteren. Op zich is een CBV ook prima en makkelijk te monteren. Vlgs mij is de CBV zelf iets efficienter, want die houdt de turbo op toeren. Er staat wel ergens een topic hier over de verschillen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...

