4 December 2009, 19:03
nog nieuws ook? Jawel. Blok en bak hangen eindelijk
in de oto. De takel trekt het allemaal wel maar rollen op klinkertjes is er niet bij. Het is altijd een dilemma tussen voorasbalk vs carter en kop vs schutbord, en daar de combinatie van...
Ik ben er overigens zeker van dat auto's krimpen als er een tijdje geen motor in zit..!!
Helaas geen "luxe plaatjes", de accu was helaas leeg, dan maar met de mobiel...
.. passen ende meten.. (hij heeft er toch echt ingezeten..?)
![[Afbeelding: 2963021190102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb38.webshots.com/45477/2963021190102125362S425x425Q85.jpg)
..met de M46 er aan ik denk een kilootje of 30 meer, ben blij dat het front er uit is.. (waar heb ik dat ding trouwens gelaten...)Hier zie je ook de afwijkende zender voor de olidrukmeter van het Ralley metertje, daar komt nog een T-tje tussen voor het lampje...
![[Afbeelding: 2931607340102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb37.webshots.com/16996/2931607340102125362S425x425Q85.jpg)
..almost there.. (Level 42)
![[Afbeelding: 2189347720102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb26.webshots.com/18137/2189347720102125362S425x425Q85.jpg)
.."plop"..
![[Afbeelding: 2344095950102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb02.webshots.com/45569/2344095950102125362S425x425Q85.jpg)
..eerste beeld belooft veel goeds, hij hangt nog los maar in de lengte komt eea mooi uit, alleen ff afwachten of het "achteruitvergrendelbeugeltje" tegen de tunnel komt. Geen idee hoe hoog eea moet komen..
![[Afbeelding: 2612624380102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb34.webshots.com/43617/2612624380102125362S425x425Q85.jpg)
...de langere km kabel.. originele "ophangrubberbeugel" past niet, gaten moeten 5 mm naar buiten, past nu wel.
![[Afbeelding: 2682180700102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb58.webshots.com/46137/2682180700102125362S425x425Q85.jpg)
...hier nog de originele M46 beugel, hiermee zou de draagbalk een cm of 3 te laag uit komen...
![[Afbeelding: 2276005160102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb38.webshots.com/26405/2276005160102125362S425x425Q85.jpg)
...de "staart" in positie...
![[Afbeelding: 2381421420102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb40.webshots.com/44263/2381421420102125362S425x425Q85.jpg)
...ken net allemaal, moet nog wel de kabels er aan knopen, o jee...
![[Afbeelding: 2315081070102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb64.webshots.com/4031/2315081070102125362S425x425Q85.jpg)
...onvoorzien, de originele OD draagbalk is niet te gebruiken, het filterhuis van de OD komt er op, das dus anders dan de M41/410. Hier het verschil tussen de OD en standaard balk. Nog een verschil is het nieuwe "inspectieluik" wat ik in de M40 balk heb geslepen, zo past de behuizing er mooi tussen en kun je bij het deksel om de olie te wisselen zonder alles er af te trekken..
![[Afbeelding: 2958506510102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb24.webshots.com/45207/2958506510102125362S425x425Q85.jpg)
...dat lukt dus... het lijkt hier teveel maar de bak hangt nog niet in z'n rubber (een nieuwe met een iets stuggere samensteling ivm de OD!!) en met het inveren tijdens het rijden, en natuurlijk vervormen nadien zakt de boel nog wat. Om inwerking van olie te voorkomen, en welke B18/-20 lekt niet, plaats ik nog een schildje tussen baksteun en rubber, soort parapluutje tegen olie.
![[Afbeelding: 2558908880102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb51.webshots.com/45554/2558908880102125362S425x425Q85.jpg)
...vervolgens komen de bevestigingsgaten in de bodem niet meer uit, eea is ongeveer 3 cm opgeschoven... (ik zeg toch dat ie is gekrompen...)
![[Afbeelding: 2076819650102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb60.webshots.com/44347/2076819650102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2945044690102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb41.webshots.com/43624/2945044690102125362S425x425Q85.jpg)
...2e balkje erbij en nog maar een beetje zagen... aan de rechterzijde mis je 2 vierkantjes, de "bovenste is vanwege de knik in de balk op de auto, de onderste krijg ook een "verlengt"plaatje...
![[Afbeelding: 2198031670102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb53.webshots.com/43636/2198031670102125362S425x425Q85.jpg)
...snel naar de smid...
...en weer terug..
![[Afbeelding: 2870454110102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb17.webshots.com/35088/2870454110102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2388078200102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb35.webshots.com/43810/2388078200102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2473612250102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb63.webshots.com/33086/2473612250102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2393871320102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb01.webshots.com/30208/2393871320102125362S425x425Q85.jpg)
...tis wel Volvo-blauw maar de workmate wordt niet onder de auto gemonteerd...
![[Afbeelding: 2891415330102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb12.webshots.com/18955/2891415330102125362S425x425Q85.jpg)
...nu de gaten weer op de juiste plaats boren (net in de las natuurlijk
), beetje slijpen en in de lak en dan zou alles moeten passen, even afwachten of de plaatsing hoogte van de bak een beetje wil lukken. Je kunt nu goed zien wat lassen met ijzer doet, er komt meer zuurstof in en het materiaal rond de las is brozer. Voordat ik in de auto stapte heb ik de balk even gekoeld in een plas voor de deur. De directe omgeveing van de las staat lekker open en roest meteen, de rest is nog gewoon blank...
Overigens vandaag vernomen dat Volvo zelf óók een balkje heeft gemaakt voor een M46 onder een, ik vermoed een 1e serie 240, anders moet het voor de 140 zijn geweest... trouwens, een "75 US 164, toen de 264 daar nog niet werd geleverd wellicht..!?
wie kan er eens kijken bij zijn 200/700/900 met M46/47 hoe hoog de voet van de pook zit in de tunnel??

Ik ben er overigens zeker van dat auto's krimpen als er een tijdje geen motor in zit..!!
Helaas geen "luxe plaatjes", de accu was helaas leeg, dan maar met de mobiel...
.. passen ende meten.. (hij heeft er toch echt ingezeten..?)
![[Afbeelding: 2963021190102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb38.webshots.com/45477/2963021190102125362S425x425Q85.jpg)
..met de M46 er aan ik denk een kilootje of 30 meer, ben blij dat het front er uit is.. (waar heb ik dat ding trouwens gelaten...)Hier zie je ook de afwijkende zender voor de olidrukmeter van het Ralley metertje, daar komt nog een T-tje tussen voor het lampje...
![[Afbeelding: 2931607340102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb37.webshots.com/16996/2931607340102125362S425x425Q85.jpg)
..almost there.. (Level 42)
![[Afbeelding: 2189347720102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb26.webshots.com/18137/2189347720102125362S425x425Q85.jpg)
.."plop"..
![[Afbeelding: 2344095950102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb02.webshots.com/45569/2344095950102125362S425x425Q85.jpg)
..eerste beeld belooft veel goeds, hij hangt nog los maar in de lengte komt eea mooi uit, alleen ff afwachten of het "achteruitvergrendelbeugeltje" tegen de tunnel komt. Geen idee hoe hoog eea moet komen..
![[Afbeelding: 2612624380102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb34.webshots.com/43617/2612624380102125362S425x425Q85.jpg)
...de langere km kabel.. originele "ophangrubberbeugel" past niet, gaten moeten 5 mm naar buiten, past nu wel.
![[Afbeelding: 2682180700102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb58.webshots.com/46137/2682180700102125362S425x425Q85.jpg)
...hier nog de originele M46 beugel, hiermee zou de draagbalk een cm of 3 te laag uit komen...
![[Afbeelding: 2276005160102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb38.webshots.com/26405/2276005160102125362S425x425Q85.jpg)
...de "staart" in positie...
![[Afbeelding: 2381421420102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb40.webshots.com/44263/2381421420102125362S425x425Q85.jpg)
...ken net allemaal, moet nog wel de kabels er aan knopen, o jee...
![[Afbeelding: 2315081070102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb64.webshots.com/4031/2315081070102125362S425x425Q85.jpg)
...onvoorzien, de originele OD draagbalk is niet te gebruiken, het filterhuis van de OD komt er op, das dus anders dan de M41/410. Hier het verschil tussen de OD en standaard balk. Nog een verschil is het nieuwe "inspectieluik" wat ik in de M40 balk heb geslepen, zo past de behuizing er mooi tussen en kun je bij het deksel om de olie te wisselen zonder alles er af te trekken..
![[Afbeelding: 2958506510102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb24.webshots.com/45207/2958506510102125362S425x425Q85.jpg)
...dat lukt dus... het lijkt hier teveel maar de bak hangt nog niet in z'n rubber (een nieuwe met een iets stuggere samensteling ivm de OD!!) en met het inveren tijdens het rijden, en natuurlijk vervormen nadien zakt de boel nog wat. Om inwerking van olie te voorkomen, en welke B18/-20 lekt niet, plaats ik nog een schildje tussen baksteun en rubber, soort parapluutje tegen olie.
![[Afbeelding: 2558908880102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb51.webshots.com/45554/2558908880102125362S425x425Q85.jpg)
...vervolgens komen de bevestigingsgaten in de bodem niet meer uit, eea is ongeveer 3 cm opgeschoven... (ik zeg toch dat ie is gekrompen...)
![[Afbeelding: 2076819650102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb60.webshots.com/44347/2076819650102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2945044690102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb41.webshots.com/43624/2945044690102125362S425x425Q85.jpg)
...2e balkje erbij en nog maar een beetje zagen... aan de rechterzijde mis je 2 vierkantjes, de "bovenste is vanwege de knik in de balk op de auto, de onderste krijg ook een "verlengt"plaatje...
![[Afbeelding: 2198031670102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb53.webshots.com/43636/2198031670102125362S425x425Q85.jpg)
...snel naar de smid...
...en weer terug..
![[Afbeelding: 2870454110102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb17.webshots.com/35088/2870454110102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2388078200102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb35.webshots.com/43810/2388078200102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2473612250102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb63.webshots.com/33086/2473612250102125362S425x425Q85.jpg)
![[Afbeelding: 2393871320102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb01.webshots.com/30208/2393871320102125362S425x425Q85.jpg)
...tis wel Volvo-blauw maar de workmate wordt niet onder de auto gemonteerd...
![[Afbeelding: 2891415330102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb12.webshots.com/18955/2891415330102125362S425x425Q85.jpg)
...nu de gaten weer op de juiste plaats boren (net in de las natuurlijk

Overigens vandaag vernomen dat Volvo zelf óók een balkje heeft gemaakt voor een M46 onder een, ik vermoed een 1e serie 240, anders moet het voor de 140 zijn geweest... trouwens, een "75 US 164, toen de 264 daar nog niet werd geleverd wellicht..!?
wie kan er eens kijken bij zijn 200/700/900 met M46/47 hoe hoog de voet van de pook zit in de tunnel??