4 December 2009, 01:43
Die overboostswitch kan prima icm met de kjet, daar heeft het niets mee te maken. Het principe van die overboostswitch is een hogere turbodruk, maar niet bij lagere toerentallen, zodat de kans op een geplofte koppakking kleiner wordt (hij houdt de drukdoos voor de gek, maar alleen bij hogere toerentallen, vanaf 3700 toeren). Da's de enige reden. Je kunt ook gewoon je turbodruk verhogen (en je mengsel opnieuw afstellen) en de kleine gok nemen dat ie heel blijft. Zolang je onder de 1bar blijft, moet dat in principe geen probleem zijn, mits je motor in goede conditie is. Het is eigenlijk een soort eerste versie van een EBC (electronic boost controller), waarmee je per versnelling / toerental etc je turbodruk kan regelen.
De intercooler moet er tussen kunnen als je de rest hebt meegenomen. Wat noem je de aftakking naar de stappenmotor?? Maar als je er eentje van een 740 hebt genomen, dan zitten er in de buis intercooler-inlaatspruitstuk idd 2 aftakkingen die je niet nodig hebt.
Gewoon aansluiten en rijden. Dan zul je waarschijnlijk zien dat je turbodruk iets lager is dan ie was. Die kun je weer vergroten door het stangetje naar je wastegate ietsje in te draaien (stangetje wordt korter) totdat je druk max. op grens geel/rood komt. Ik weet het nog niet precies (heb nu zelf andere VDO turbodrukmeter), maar vlgs mij is dat 0,8 bar. Daarna moet je eigenlijk je mengsel laten controleren om te kijken of ie niet te schraal loopt met deze extra lucht.
Met mijn gasafstelling heb ik toen niets gedaan -> liep al redelijk rijk en liep erna nog steeds prima (en had er al 750.000 opzitten)! Enige jammere was dat m'n koppeling het zo'n beetje begaf na 2 ritten met intercooler. Eigenlijk hoor je natuurlijk je lpgastelling ook te laten controleren.
De intercooler moet er tussen kunnen als je de rest hebt meegenomen. Wat noem je de aftakking naar de stappenmotor?? Maar als je er eentje van een 740 hebt genomen, dan zitten er in de buis intercooler-inlaatspruitstuk idd 2 aftakkingen die je niet nodig hebt.
Gewoon aansluiten en rijden. Dan zul je waarschijnlijk zien dat je turbodruk iets lager is dan ie was. Die kun je weer vergroten door het stangetje naar je wastegate ietsje in te draaien (stangetje wordt korter) totdat je druk max. op grens geel/rood komt. Ik weet het nog niet precies (heb nu zelf andere VDO turbodrukmeter), maar vlgs mij is dat 0,8 bar. Daarna moet je eigenlijk je mengsel laten controleren om te kijken of ie niet te schraal loopt met deze extra lucht.
Met mijn gasafstelling heb ik toen niets gedaan -> liep al redelijk rijk en liep erna nog steeds prima (en had er al 750.000 opzitten)! Enige jammere was dat m'n koppeling het zo'n beetje begaf na 2 ritten met intercooler. Eigenlijk hoor je natuurlijk je lpgastelling ook te laten controleren.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...

