28 November 2009, 20:28
Vandaag bij BS Autotune in Reeuwijk geweest http://www.bs-autotune.nl/component/opti.../Itemid,1/ , in mijn geval voor LPG injectie. Erg leerzaam en wat mij betreft de investering waard als je langer met je oldtimer op LPG wilt (blijven) rijden.
In essentie is het een injectiesysteem wat is aangepast en aangevuld om hetzelfde met LPG te doen, gebaseerd op het G3 systeem maar dan geavanceerder
In Jip ende Janneke taal komt het er op neer dat er in je huidige inlaatspruitstuk een gaatje per cilinder wordt geboord om plaats te bieden aan de "verstuiver".... Boven aan het slanngetje bevindt zich het inspuitventiel, een ventiel per cilinder, dit materiaal moet op een railtje worden bevestigd, gemonteerd aan al aanwezige "bouten of moeren".
![[Afbeelding: 2070383490102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb19.webshots.com/45074/2070383490102125362S425x425Q85.jpg)
...is dit niet mogelijk of wil je dat niet dan kun je kiezen voor "throttle bodies" waar de inkectoren worden opgenomen...
![[Afbeelding: 2130728440102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb06.webshots.com/45445/2130728440102125362S425x425Q85.jpg)
...e.e.a. wordt aangestuurd door een ECU (de zwarte doos op de foto), oftewel een volledig inregelbaar motormanagement systeem dat middels een laptopje wordt ingeregeld, en, als je een beetje thuis bent op de pc kun je dit echt zelf..!..
![[Afbeelding: 2551714020102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb31.webshots.com/45470/2551714020102125362S425x425Q85.jpg)
..deze ECU haalt z'n gegevens uit de volgende componenten (welke uiteraard wel op de motor en uitlaat aanwezig moeten zijn, worden gemonteerd), vlnr, een getande schijf met sensor om o.a. de de cyclus van de motor en toerental te kunnen vaststellen, een sensor voor de inlaatluchttemperatuur in het inlaatspruitstuk, een sensor voor de koelwatertemperatuur, en een Lambda sonde in de uitlaat welke de temperatuur van de uitlaatgassen meet en de bekende CO-waarde meet.
Op basis van deze gegevens bepaald de ECU wat ie wel en niet moet doen om de motor de juiste verhouding brandbaar mengsel te leveren en zo efficient kan draaien...
![[Afbeelding: 2735367140102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb36.webshots.com/44771/2735367140102125362S425x425Q85.jpg)
...vervolgens kun je met de laptop aan de gang om werkelijk alles in te regelen en/of te verbeteren...
![[Afbeelding: 2786268440102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb22.webshots.com/12949/2786268440102125362S425x425Q85.jpg)
Het systeem kan naar keus ook de eventueel bestaande benzine injectie aan sturen, maar dan veel beter, en indien gemoteerd, schakelen tussen benzine en LPG zonder dat het opvalt. Prestatie verschil is in sommige gevallen te verwaarlozen. In dat geval hebben de benzine en LPG systemen een afzonderlijk inregel programma waartussen razendsnel wordt gewissseld zodat de motor op iedere brandstof perfect loopt.
Wat is bv op LPG het verbeterpunt(en)? De inlaatkanalen worden niet meer geknepen door een toegepast mengstuk waardoor de motot niet door "een rietje" hoeft te ademen (en daardoor ook op benzine niet wordt geknepen). De ECU kan door de gegevens van de sensoren zien wat de belasting van de motor op dat moment is en daar op afregelen. Terugslaan (backfire) door LPG bestaat niet meer, ik wil graag de K&N filters op m'n SU's heelhouden...
Mocht je ervoor kiezen om ook benzine injectie toe te passen dan creër je in ons geval de betere B20E met in geval van LPG of benzine minstens de prestaties van de fabriek.
De ECU kan vervolgens ook worden gebruikt om een modern onstekingssysteem feilloos afgeregeld aan te sturen waardoor een nog mooier samenspel ontstaat tussen injectie en onsteking. (oa de lading van de bobine..!), je wilt niet weten wat je er allemaal op kunt aansluiten..... Overigens, als je al electronische onsteking hebben ingebouwd dan kan het signaal hiervan ook worden gelezen door de ECU, maar niet ieder systeem staat dit toe of is het in technische zin niet zinvol.
Wanneer precies weet ik niet, het spul is uiteraard niet voor niks, maar het komt er op......
In essentie is het een injectiesysteem wat is aangepast en aangevuld om hetzelfde met LPG te doen, gebaseerd op het G3 systeem maar dan geavanceerder
In Jip ende Janneke taal komt het er op neer dat er in je huidige inlaatspruitstuk een gaatje per cilinder wordt geboord om plaats te bieden aan de "verstuiver".... Boven aan het slanngetje bevindt zich het inspuitventiel, een ventiel per cilinder, dit materiaal moet op een railtje worden bevestigd, gemonteerd aan al aanwezige "bouten of moeren".
![[Afbeelding: 2070383490102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb19.webshots.com/45074/2070383490102125362S425x425Q85.jpg)
...is dit niet mogelijk of wil je dat niet dan kun je kiezen voor "throttle bodies" waar de inkectoren worden opgenomen...
![[Afbeelding: 2130728440102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb06.webshots.com/45445/2130728440102125362S425x425Q85.jpg)
...e.e.a. wordt aangestuurd door een ECU (de zwarte doos op de foto), oftewel een volledig inregelbaar motormanagement systeem dat middels een laptopje wordt ingeregeld, en, als je een beetje thuis bent op de pc kun je dit echt zelf..!..
![[Afbeelding: 2551714020102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb31.webshots.com/45470/2551714020102125362S425x425Q85.jpg)
..deze ECU haalt z'n gegevens uit de volgende componenten (welke uiteraard wel op de motor en uitlaat aanwezig moeten zijn, worden gemonteerd), vlnr, een getande schijf met sensor om o.a. de de cyclus van de motor en toerental te kunnen vaststellen, een sensor voor de inlaatluchttemperatuur in het inlaatspruitstuk, een sensor voor de koelwatertemperatuur, en een Lambda sonde in de uitlaat welke de temperatuur van de uitlaatgassen meet en de bekende CO-waarde meet.
Op basis van deze gegevens bepaald de ECU wat ie wel en niet moet doen om de motor de juiste verhouding brandbaar mengsel te leveren en zo efficient kan draaien...
![[Afbeelding: 2735367140102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb36.webshots.com/44771/2735367140102125362S425x425Q85.jpg)
...vervolgens kun je met de laptop aan de gang om werkelijk alles in te regelen en/of te verbeteren...
![[Afbeelding: 2786268440102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb22.webshots.com/12949/2786268440102125362S425x425Q85.jpg)
Het systeem kan naar keus ook de eventueel bestaande benzine injectie aan sturen, maar dan veel beter, en indien gemoteerd, schakelen tussen benzine en LPG zonder dat het opvalt. Prestatie verschil is in sommige gevallen te verwaarlozen. In dat geval hebben de benzine en LPG systemen een afzonderlijk inregel programma waartussen razendsnel wordt gewissseld zodat de motor op iedere brandstof perfect loopt.
Wat is bv op LPG het verbeterpunt(en)? De inlaatkanalen worden niet meer geknepen door een toegepast mengstuk waardoor de motot niet door "een rietje" hoeft te ademen (en daardoor ook op benzine niet wordt geknepen). De ECU kan door de gegevens van de sensoren zien wat de belasting van de motor op dat moment is en daar op afregelen. Terugslaan (backfire) door LPG bestaat niet meer, ik wil graag de K&N filters op m'n SU's heelhouden...
Mocht je ervoor kiezen om ook benzine injectie toe te passen dan creër je in ons geval de betere B20E met in geval van LPG of benzine minstens de prestaties van de fabriek.
De ECU kan vervolgens ook worden gebruikt om een modern onstekingssysteem feilloos afgeregeld aan te sturen waardoor een nog mooier samenspel ontstaat tussen injectie en onsteking. (oa de lading van de bobine..!), je wilt niet weten wat je er allemaal op kunt aansluiten..... Overigens, als je al electronische onsteking hebben ingebouwd dan kan het signaal hiervan ook worden gelezen door de ECU, maar niet ieder systeem staat dit toe of is het in technische zin niet zinvol.
Wanneer precies weet ik niet, het spul is uiteraard niet voor niks, maar het komt er op......