1 October 2009, 22:15
a.borgonjen schreef:Heb je de generator al aangeschaft? Er zijn namelijk ook 3000rpm uitvoeringen, die kun je er koud (monoblock) achter sleuten. Enkellager generatoren hebben een "felexplate" koppeling, die kun rechtstreeks monteren op het vliegwiel. Het geheel wordt gecentreerd door een klockflens tussen het vliegwiehuis en de generator aanflensing (deze zul je zelf moeten maken) Als je de motor continu op 2900 rpm kunt laten draaien middels een Volvo cruiscontrol unitheb je een prachtig isochroon (stabiel) genset met een vaste frequentie van 48,4Hz, daar zal geen enkele gebruiker problemen mee hebben.
In bepaalde gevallen kan de B21 ca. 100kW leveren, lijkt me sterk dat je er zijlinks niet ca. 20kW (16kW + verliezen) af kunt takken. Dynamo, waterpomp en AC pomp samen gaan in de piek samen ook richting 10-15 kW en geef toe je gaat je generator toch ook niet continu met met 16 kW belasten.
Super projectje trouwens.
M.vr.gr en suc6
Arno Borgonjen, Volvo liefhebber en Servicemanager bij Bredenoord Aggregaten in Apeldoorn.
Ik denk dat de truc van John is om de generator aan het net te koppelen, althans, dat neem ik aan (lijkt mij het mooiste). Zelf weet ik niet genoeg van deze spullen om een overzicht te hebben van wat allemaal kan.
de regulateur moet geen enkel probleem zijn voor iemand met wat kennis van regeltechniek. met een cruisecontrol (van het merk Hella bijvoorbeeld) moet het ook wel goed te doen zijn, maar bij netkoppeling zal het net weer anders zijn. Ik zou tzt dan kijken naar iets digitaals, de motor mooi langzaam laten starten, diverse parameters controleren etc...

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni